راه های اصولی از بین بردن زنگ زدگی آهن

از-بین-بردن-زنگ-زدگی-آهن-آهن-معدن

برای از بین بردن زنگ زدگی آهن راهکارهای متعددی وجود دارند. می توان از آن ها با توجه به شدت و میزان زنگ زدگی استفاده کرد. برای از بین بردن زنگ زدگی های وسیع که در انواع سازه های فلزی رخ می دهد راهکارهایی پیشرفته و علمی پیشنهاد شده اند. این در حالی است که برای رفع زنگ زدگی جزئی ایجاد شده در آهن آلات ریزتر می توان از روش های خانگی مانند از بین بردن زنگ زدگی با سرکه نیز استفاده کرد. در ادامه روش های کاربردی برای برطرف کردن زنگ زدگی آهن را معرفی خواهیم کرد.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

از-بین-بردن-زنگ-زدگی-آهن-آهن-معدن

استفاده از روش شات بلاست

شات بلاست یک روش منحصر به فرد برای از بین بردن زنگ زدگی آهن است. در آن از ساچمه های فلزی سیلیسی استفاده می شود. وجود ساچمه های فلزی باعث می شود تا زنگ‌ زدگی های بسیار ضخیم را به خوبی از بین بروند. استفاده از این روش علاوه بر رفع زنگ زدگی می توان اکسیدهای آهن را از روی قطعات فلزی نابود کرد. البته باید توجه داشت که به دلیل فشار مضاعفی که ساچمه ها به قطعه فلزی وارد می کنند از آن اغلب برای قطعات فلزی بزرگ و مقاوم مانند انواع میلگرد از جمله میلگرد ادکا و میلگرد ممان منفی مورد استفاده می کنند.

بکارگیری سند بلاست برای از بین بردن زنگ زدگی آهن

روش سند بلاست یکی از متداول ترین روش ها برای از بین بردن زنگ‌ زدگی آهن است. در این روش منحصر به فرد از مواد طبیعی مانند اکسید فلزات و سیلیس در سایز های متفاوت استفاده می شود. نکته قابل توجه در خصوص روش سند بلاست آن است که در آن از هیچ نوع ماده شیمیایی استفاده نمی شود. بنابراین بهترین روش برای رفع زنگ زدگی سطوح نرم اهنی است. با وجود مزایای بیشمار این روش، ایراداتی نیز بر آن وارد است. از جمله پراکنده کردن ذرات ساینده در هوا که برای سلامت افراد مضر می باشند.. از این روش می توان برای زدودن زنگ آهن از روی تسمه آهنی و اسلب فولادی نیز استفاده کرد.

از-بین-بردن-زنگ-زدگی-آهن-آهن-معدن

ساده ترین روش برای از بین بردن زنگ زدگی آهن

الکترولیز زنگ آهن ساده ترین روش برای از بین بردن زنگ زدگی آهن است. در این روش لازم است یک محلول الکترولیت و یک آداپتور را در اختیار داشته باشید. برای درست کردن محلول الکترولیت نیاز است تا قبل از هر چیز ترکیباتی همچون: نمک، آبلیمو، جوش شیرین و آب را باهم ترکیب کنید. منظور از کاتد یک قطعه آهنی سالم است و اند نیز قطعه زنگ زده می باشد. در اولین مرحله باید الکترودها به قطعه فلزی سالم و قطعه زنگ زده وصل شوند و سپس آن ها را به برق متصل کرد. بعد از ایجاد اتصال، زنگ زدگی های قطعه آهنی که همان آند می باشد به کمک الکترولیت به سوی قطعه کاتد یا قطعه آهنی سالم هدایت شده و بر روی آن رسوب می کنند.

استفاده از روش الکترولیز برای از بین بردن زنگ زدگی آهن ممکن است چندین روز به درازا بکشد. البته این مدت زمان به میزان زنگ زدگی و بزرگی و کوچکی قطعه زنگ زده بستگی دارد.

اسید شویی برای از بین بردن زنگ زدگی آهن

اسید شویی یکی دیگر از روش های بسیار رایج برای از بین بردن زنگ زدگی آهن است. در این روش از انواع اسید ها از جمله اسید اگزالیک استفاده می شود. نحوه بکار گیری اسید به این شکل است که دو تا سه قاشق از اسید را با یک گالن آب مخلوط می کنند. سپس فلز را در آن غوطه ور می نمایند. بعد از تماس آهن زنگ زده با محلول اسید و آب، زنگ آهن نسبت به اسید واکنش نشان داده و به راحتی در اسید حل می شود. بعد از طی این مرحله لازم است قطعه را در محلول بی کربنات سدیم قرار داد تا سطح آن به طور کامل از زنگ زدگی پاک شود. به کمک این روش می توان قدیمی ترین زنگ زدگی ها را برطرف کرد.

بنابراین از این روش برای از بین بردن زنگ زدگی آهن از روی انواع میلگرد با در نظر گرفتن مشخصات انواع میلگرد بکار رفته در اسکلت سازه های قدیمی تخریب شده استفاده می شود. همچنین می توان از این روش برای از بین بردن زنگ زدگی داخل لوله از جمله لوله مانیسمان استفاده کرد.

از بین بردن زنگ آهن در خانه

همان گونه که در مقدمه مقاله پیش رو به آن اشاره شد برای از بین بردن زنگ زدگی آهن علاوه بر روش های تخصصی و پیچیده روش های ساده خانگی نیز وجود دارند. این روش ها هر چند روش هایی ساده هستند اما از کارایی بالایی برخوردار می باشند. به کمک روش های خانگی می توان انواع زنگ‌ زدگی را از روی وسایل و ابزارهای آهنی را از بین برد. به عنوان مثال می توان به از بین بردن زنگ زدگی با روغن ترمز برای رفع زنگ آهن ایجاد شده بر روی آچار، انبردست، چکش و غیره اشاره کرد.

از-بین-بردن-زنگ-زدگی-آهن-آهن-معدن

از بین بردن زنگ زدگی با بنزین

از بین بردن زنگ زدگی آهن به کمک بنزین یکی دیگر از روش های خانگی است که با استفاده از آن می توان هر نوع زنگ آهن ایجاد شده بر روی وسایل و ابزارهای آهنی از جمله پیچ و مهره را از بین برد. برای این کار لازم است مقداری بنزین را در ظرفی ریخته و وسایل زنگ زده را درون آن غوطه ور کرد و بعد از چند ساعت با یک برس یا پارچه نسبتا زبر اقدام به ساییدن آن ها نمود.

جمع بندی

از بین بردن زنگ زدگی آهن با روش های متعددی انجام می گیرد. امروزه اما برای حفظ و نگهداری وسایل و قطعات آهنی از روش های پیشگیرانه مانند گالوانیزه کردن آن ها استفاده می کنند. ورق رنگی آهنی از جمله ورق های آهنی مورد استفاده در صنایع مختلف است که برای جلوگیری از زنگ زدگی آنها اقدام به رنگ کردن سطح آن ها می نمایند.

ahanmadan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *