ورق رنگی چیست و مصارف آن

ورق-رنگی-آهنی-آهن-معدن

ورق رنگی آهنی، از انواع ورق گالوانیزه به شمار می رود که با رنگ الکترواستاتیک پوشیده شده است. ورق فلزی رنگی در 15 رنگ متنوع و ضخامت گوناگون تولید می شود. این نوع در صنایع مختلفی چون تولید لوازم خانگی، ساختمان سازی، حمل و نقل و… بسیار کاربرد دارد. با این همه بیشترین مصارف ورق های آهنی رنگی، در ساخت و نصب شیروانی ها در ساختمان سازی مناطق مرطوب و پرباران می باشد. زیبایی ظاهری، رنگ های متنوع، مقاومت بالا در برابر زنگ زدن، فرسوده نشدن، واکنش پذیری پایین و… همگی از دلایل اصلی انتخاب ورق رنگی شیروانی می باشد.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

ورق-رنگی-آهنی-آهن-معدن

اگر چه ورق رنگی آهنی به عنوان یکی از محصولات فولادی در صنعت تولید فولاد شناخته می شود، اما اغلب تولید کنندگان محصولات فولادی و تامین کنندگان این صنعت، این نوع ورق ها را به نوعی ادامه تولید ورق های گالوانیزه با ضخامت های مشخص می دانند. در مواردی که فرم دهی و شکل پذیری اهمیت بسیاری دارد، ورق های گالوانیزه ضخیم اند و چندان مناسب نمی باشند. به همین دلیل ورق های فلزی را در دامنه ضخامتی متنوعی تولید می کنند. ورق های فلزی بسته به موارد مصرف و کاربردشان از ضخامت 0.18 میلی متر تا 0.7 میلی متر ساخته می شوند.

قیمت ورق رنگی آهنی، از دیگر ورق های گالوانیزه و ورق های سیاه بالاتر است. به همین دلیل هزینه نهایی پروژه هایی که از این نوع ورق های استفاده می کنند به مراتب بالاتر از دیگر پروژه ها می باشد. تنوع رنگ و مقاومت بسیار زیاد ورق های رنگی فلزی باعث شده است که با وجود قیمت بالا، محبوبیت خود را در نزد مشتریان حفظ کند. 

موارد مصرف ورق رنگی آهنی

پیش از این برخی از موارد مصرف ورق رنگی آهنی بررسی شد. از دیگر کاربرد های این نوع می توان به موارد زیر اشاره کرد :

 به طور کلی ورق رنگی آهنی در تمامی صنایع تولیدی که به فلز های محکم، انعطاف پذیر و مقاوم احتیاج دارد، استفاده می شود. ورق های فلزی در انواع متنوعی با ضخامت های گوناگون تولید می شوند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارد. آشنایی با انواع ورق های فلزی و موارد مصرف هر کدام به شما کمک می کند تا انتخاب بهتری داشته باشید. در ادامه به بررسی انواع ورق های رنگی پرداخته شده است.

بررسی انواع ورق رنگی

ورق گالوانیزه رنگی در انواع و رنگ های مختلفی تولید می شود. ورق رنگی طرح شادولاین، سفال پالرمو، ذوزنقه ای، سینوسی و ژنوا از انواع پرکاربرد ورق های فلزی به شمار می روند.   

ورق فلزی رنگی طرح شادولاین

ورق رنگی آهنی شادولاین یکی از پرکاربردترین و بهترین انواع ورق های فلزی است. کیفیت بالای این نوع از دلایل اصلی محبوبیت آن می باشد. این نوع ورق ها به شکل ذوزنقه ای تولید می شوند و بسیار سبک هستند. همچنین با در نظر گرفتن مرغوبیت بالای آن، بسیار مقرون به صرفه هستند. ورق های شادولاین در ابتدا بیشتر برای ساندویچ پانل ها مورد استفاده قرار می گرفت و با گذشت زمان و افزایش تقاضا، از آن در ساخت انواع سقف های فلزی و دیوار ها نیز استفاده شد. بسته به نیاز مشتری، ورق های طرح شادولاین در ابعاد و ضخامت مختلف تولید می شوند. 

ورق رنگی آهنی طرح سفال پالرمو

ورق رنگی آهنی سفال پالرمو مقاومت بسیار زیادی در برابر ضربه، فشار و نور دارند. پالرمو نام شهری در ایتالیا می باشد که در آن سقف اغلب خانه ها به شکل شیروانی و سفالی هستند و این نوع ورق ها نیز طرحی شبیه به آن ها دارند. به همین دلیل به این نام شناخته می شوند. نصب ورق های پالرمو بسیار آسان است. ضخامت پوشش گالوانیزه در این نوع 20 الی 25 میکرون می باشد و به ندرت رنگ و شکل آن تغییر می کند. برای همین برای سقف های شیروانی در مناطق پرباران مناسب هستند.    

ورق-رنگی-آهنی-آهن-معدن

ورق فلزی ذوزنقه ای

ورق رنگی آهنی طرح ذوزنقه ای، بیشتر برای سقف ها و شیروانی ها استفاده می شود. این ورق ها بسیار مقرون به صرفه و سبک هستند و همچنین استحکام بسیار زیادی دارند. همانند ورق های شادولاین، این نوع ورق ها نیز در عرض های 100 تا 125 میلی متری تولید می شوند. ضخامت و طول این ورق ها توسط مشتری انتخاب می شود.

ورق-رنگی-آهنی-آهن-معدن

نصب ورق رنگی آهنی ذوزنقه ای بسیار ساده تر از ورق های طرح شادولاین می باشد و در مقایسه با ورق های شادولاین، ایمنی بالاتری دارند. این نوع ورق ها به دلیل داشتن شکل ظاهری مناسب و زیبا بیشتر برای شیروانی ها انتخاب می شوند. به غیر از سقف در ساخت دیوار سوله ها نیز می توان از آن ها استفاده کرد.

ورق رنگی آهنی کرکره ای

ورق رنگی آهنی کرکره ای که با نام های ورق رنگی سقف یا ورق شیروانی نیز شناخته می شود؛ از قدیمی ترین ورق های گالوانیزه رنگی به شمار می رود. این محصول سال هاست که بازار ایران به فروش می رسد و محبوبیت زیادی در میان مشتریان دارد. یکی از دلایل اصلی تقاضای بالای این محصول، تنوع رنگی زیاد آن می باشد. قیمت ورق های فلزی کرکره ای قدری بالاتر از دیگر نمونه های موجود در بازار می باشد. با این همه زیبایی و استحکام بالای آن باعث شده است که افراد زیادی از آن استفاده کنند. از این محصول در ساخت دیوار ها و سوله ها نیز می توان استفاده کرد.      

ورق رنگی فلزی سینوسی

ورق رنگی آهنی سینوسی از انواع پرکاربرد در ساختمان سازی به حساب می آید. از این محصول بیشتر در ساخت ساختمان های مسکونی و سوله ها استفاده می شود. به دلیل شباهت بسیار زیاد ورق های سینوسی و ذوزنقه ای برخی افراد این دو نوع ورق را یکی می دانند. در صورتی که ضخامت و کاربرد آن ها با یکدیگر متفاوت است.

ورق-رنگی-آهنی-آهن-معدن

تشخیص ورق های سینوسی و ذوزنقه ای از یکدیگر قدری مشکل می باشد. با این همه باید در هنگام انتخاب آن ها دقت کافی داشته باشید. زیرا ورق فلزی سینوسی مقاومتی کمتری در برابر نور خورشید و تغییرات جوی دارد. به همین دلیل بیشتر در مناطق خشک و کم باران نصب می شود. در مناطق مرطوب که بارندگی بسیار زیاد است، ورق های رنگی ذوزنقه ای گزینه مناسب تری هستند. قیمت ورق فلزی سینوسی پایین است و به همین دلیل اغلب پیمانکار ها در ساخت و ساز ها از آن استفاده می کنند.  

ورق رنگی فلزی طرح ژنوا

ورق های فلزی ژنوا یکی از زیباترین انواع ورق های رنگی آهنی به شمار می روند. زیبایی ظاهری و تنوع رنگ بالای این محصول باعث شده است که در مناطق ویلایی ساز شهر های شمالی ایران، به وفور از آن استفاده شود. در مقایسه با دیگر انواع ورق های رنگی، ورق های طرح ژنوا استحکام بالایی دارند و در برابر ضربه و رطوبت بسیار مقاوم هستند. این نوع ورق ها کیفیت بالایی دارند و برای شهر های شمالی که میزان بارندگی سالانه بسیار بالا است، انتخاب مناسبی می باشند. وزن پایین و سبک بودن ورق ژنوا در کنار استحکام بسیار زیاد آن و نصب آسان از دلایل اصلی توجه مشتریان به آن می باشد.   

ahanmadan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *