اکسید آهن چیست و چه کاربرد هایی دارد ؟

اکسید-آهن-آهن-معدن

اکسید آهن در واقع یک ترکیب شیمیایی می باشد که با ترکیب شدن عناصر اکسیژن و آهن تولید می شود. در حال حاضر شما می توانید بیش از ۱۶ نوع مختلف از این ماده را پیدا کنید که برخی از ان ها به صورت صنعتی و برخی دیگر به صورت طبیعی تولید می شوند. اکسید آهن امروزه در دو نوع مختلف با نام های سنتزی و معدنی تولید می شود که هر یک از ان ها دارای ساختار و نحوه تولید خاص و منحصر به فردی می باشند. در گذشته از این ماده تنها برای تولید رنگ استفاده می شد. اما کاربرد های این ترکیب شیمیایی امروزه بسیار گسترده تر از قبل شده و به صنایع مختلفی راه پیدا کرده است. در ادامه شما را با نحوه تولید، کاربرد و سایر نکات مهم و مرتبط با این ماده آشنا خواهیم کرد.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

اکسید-آهن-آهن-معدن

نحوه تولید اکسید آهن

نحوه تولید اکسید آهن برای بسیاری از افراد جامعه شناخته شده می باشد. این افراد می دانند زمانی که عنصر آهن با آب ترکیب شود، تولید زنگ آهن یا همان اکسید می کند. اما باید بدانید که روش فوق تنها شیوه تولید این ماده کاربردی نمی باشد و امروزه شما می توانید از روش های مختلفی برای تولید این ترکیب شیمیایی استفاده نمایید. عنصر آهن در هنگام مجاورت با عناصر دیگری به جز اکسیژن نیز زنگ می زند و تولید اکسید می کند. از مهم ترین عناصری که سبب به وجود آمدن واکنش اکسیداسیون می شوند می توان به کلر اشاره کرد.

از دیگر ویژگی های این ماده می توان به روانکاری طبیعی بالا، مقاومت حرارتی تا حدود ۲۵۰۰ درجه سانتی گرارد و هدایت جریان الکتریکی مناسب اشاره کرد. این ماده از ثبات شیمیایی بسیار مناسبی بر خودار می باشد و کاربرد های متنوعی نیز در آزمایشگاه های صنعتی دارد. همچنین این ماده دارای خواصی همچون مقاومت در برابر فشار، اصطکاک بسیار اندک و … است.

نحوه جداسازی از عنصر آهن

همانطور که در بخش قبلی مقاله گفته شد، اکسید آهن از روش های مختلفی به دست می آید. روش های جداسازی این ماده نیز مثل روش های تولید آن متنوع و مختلف می باشند. انسان ها از حدود ۴۰۰۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح با فلز آهن آشنا بوده و از آن برای تولید تجهیزات مختلف استفاده می کردند. به همین دلیل در حال حاضر روش های سنتی و مدرن مختلفی برای جداسازی اکسید آهن از عنصر آن وجود دارد. در حال حاضر مهم ترین منابع تامین کننده این ترکیب شیمیایی، هماتیت و مگنتیت می باشند. امروزه از فرآیند های مختلفی مثل استفاده از کوره ها، فیلتر ها و … برای جداسازی اکسید از فلز آهن استفاده می شود.

اکسید-آهن-آهن-معدن

انواع اکسید آهن

اعداد اکسایش مختلف عنصر آهن سبب به وجود آمدن اکسید های مختلف با رنگ های گوناگون شده است. هر یک از اکسید های آهن علاوه بر رنگ بندی مختلف دارای خواص و کاربرد های متنوعی نیز می باشند. به عنوان مثال از برخی از آن ها برای تولید لاستیک و از برخی دیگر برای تولید مواد آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.

زرد

اکسید آهن زرد دارای زنگی زرد مایل به سبز می باشد که اتم آهن با عدد اکسایش ۳ در آن حضور دارد. این نوع از اکسید های آهن معمولا به شکل دانه بندی فروخته شده و پی اچ آن نیز بین ۳ تا ۷ می باشد. در حال حاضر بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی موجود در بازار با کمک این ماده تولید می شوند.

سبز

عدد اکسایش اتم آهن در اکسید سبز برابر با دو می باشد. این ماده پی اچ محلول را به حدود عدد ۶ می رساند و دامنه اسیدیته آن محدود تر از اکسید زرد رنگ می باشد. اکسید سبز آهن دارای ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خاص و منحصر به فردی می باشد. به همین دلیل همواره باید آن را در مکانی خشک و خنک نگهداری نمایید. در حال حاضر از اکسید سبز آهن برای تولید لاستیک، پلاستیک، محصولات آرایشی و بهداشتی، رنگ های صنعتی و … استفاده می شود.

اخرا

اکسید آهن اخرا رنگ یکی از کاربردی ترین انواع این ماده می باشد. این اکسید دارای رنگی بین قهوه ای تیره و قرمز می باشد که در خالص سازی سنگ معدن فلزات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. محلول های حاوی این ماده معدنی به طور میانگین دارای پی اچ معادل ۴ الی ۸ می باشند. توجه داشته باشد که میزان اسیدیته این نمک معدنی وابسته به عوامل مختلفی می باشد که هر یک از ان ها را باید به صورت تخصصی بررسی نمایید.

اکسید-آهن-آهن-معدن

کاربرد های اکسید آهن

کاربرد در صنعت ریخته گری

اکسید آهن دارای کاربرد بسیار مهم و گسترده ای در صنعت ذوب و ریخته گری می باشد. در دهه های قبل از این ترکیب شیمیایی برای جلوگیری از تشکیل شدن رگه های قرمز در قطعات آهنی استفاده می شد. اما امروزه کاربرد های اکسید آهن در صنعت ریخته گری با رشد چشمگیری روبرو بوده است. به عنوان مثال امروزه از این ماده برای بهبود سطح پوسته ذوب استفاده می شود. به طور کلی قطعات آهنی تولید شده با کمک اکسید آهن دارای کیفیت بهتر و مقاومت در برابر خوردگی بیشتری می باشند.

کاربرد در علم نانو

علم نانو یکی از علوم نوین امروزی می باشد که کاربرد های بسیار قابل توجه و چشمگیری دارد. به طوری که امروزه شما می توانید واحد های مرتبط با این علم را در صنایع مختلفی مشاهده فرمایید. اکسید آهن نیز امروزه مورد توجه فعالان این عرصه قرار گرفته است. از مهم ترین اکتشافات موجود در این زمینه می توان به خواص دارویی نانو ذرات اکسید آهن اشاره کرد. تحقیقات و بررسی های انجام شده نشان می دهد که نانو ذرات اکسید آهن می توانند بر روی بسیاری از بیماری ها تاثیر بگذارند و بر روی فرآیند درمان آن ها موثر باشند.

ساخت نوار های مغناطیسی

کارت های اعتباری امروزه به یکی از کاربردی ترین وسایل اغلب افراد جامعه تبدیل شده اند. به شکلی که مصرف پول نقد نسبت به سال های گذشته به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. این کارت های با کمک ورق های مغناطیسی تولید می شوند. ورق های مغناطیسی به کار گرفته شده برای تولید این وسایل نیز با کمک اکسید آهن تولید می شوند. لازم به ذکر است که برای تولید این ورق های باید به سراغ اکسید آهن ۳ بروید.نوار های مغناطیسی نه تنها برای ساخت کارت های اعتباری بلکه برای ضبط ویدئو و ضبط داده های مختلف نیز کاربرد دارد.

اکسید-آهن-آهن-معدن

تولید رنگدانه

تولید رنگدانه یکی از قدیمی ترین وکهن ترین کاربرد های اکسید آهن می باشد. شما می توانید با کمک زنگ آهن، رنگ قرمز بسیار چشمگیری را تولید نمایید. برخی از رنگ دانه های تولید شده با کمک این ماده در صنعت تولید لوازم آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند. بعضی از رنگدانه های ساخته شده با کمک زنگ آهن نیز برای ساخت پوشش ها و رنگ های صنعتی کاربرد دارند. رنگدانه های تولید شده با کمک زنگ آهن می توانند به صورت طبیعی و در آزمایشگاه تولید شوند.

سایر کاربرد ها

اکسید آهن علاوه بر کاربرد های فوق در صنایع دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال از این ماده در برخی از کوره های ذوب استفاده می شود. زیرا زنگ آهن می تواند از تکه تکه شدن پلت ها و به وجود آمدن اختلال در آن ها جلوگیری نمایید. لازم به ذکر است که زنگ آهن برای تصفیه و تخلیه برخی از آلاینده های فلزی نیز کاربرد دارد. در انتها امیدواریم اطلاعات جامع  و مناسبی در زمینه این ماده به دست آورده باشید.

ahanmadan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *