لوله مانیسمان چیست و کاربرد های آن

لوله-مانیسمان-آهن-معدن

لوله مانیسمان به عنوان یکی از مهمترین لوله ها در صنایع مختلف شناخته می شود. به طور کلی لوله ها از تجهیزات صنعتی بسیار پرکاربرد هستند که برای ذخیره و انتقال سیالات، ایجاد مخازن تحت فشار و…. مورد استفاده قرار می گیرند. لوله ها را می توان بسته به جنس، کاربرد، شیوه ساخت و نحوه اتصالات در گروه های مختلفی دسته بندی کرد. دسته بندی لوله ها از نظر جنس شامل دو گروه لوله های فلزی و غیر فلزی می باشد. از مهمترین لوله های غیر فلزی در صنعت می توان به لوله های بتنی، پلیمری، شیشه ای و سفالی اشاره کرد. لوله های چدنی، فولادی، سربی ، مسی، مانیسمان، آلومینیومی نیز از مهمترین لوله های فلزی در صنایع می باشند.  

لوله های فلزی در دو شکل مختلف درزدار و بدون درز تولید می شوند. لوله مانیسمان از سری لوله های فلزی بدون درز به شمار می رود. تفاوت اصلی لوله های درزدار و بدون درز در شیوه ساخت آن ها می باشد. در ساخت لوله های درزدار از جوش های مارپیچ یا مستقیم استفاده می شود. 

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

لوله-مانیسمان-آهن-معدن

در چند دهه اخر با در نظر گرفتن رشد بی سابقه تاسیسات و ساخت ساز ها، تقاضای صنایع به طور چشمگیری افزایش یافته است و میزان تولیدات لوله بسیار بیشتر از گذشته می باشد. در این بین لوله های فولادی بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف دارند. این لوله ها در سیستم تهویه، تاسیسات حرارات مرکزی، انتقال روغن و نفت در فشار پایین مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین لوله های فولادی گالوانیزه در آبرسانی کاربرد دارند.

لوله مانیسمان، که به نوعی زیر مجموعه ای از لوله های فولادی هستند، در صنایع نفت و گاز کاربرد فراوانی دارند. به همین دلیل این لوله ها همواره مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران این حوزه قرار می گیرد.

لوله های مانیسمان چه کاربردی دارند ؟

همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم، لوله مانیسمان از لوله های فولادی بدون درز می باشد. در ساخت این لوله ها از جوش استفاده نمی شود به همین دلیل استحکام بالایی دارند. اهل صنعت و کسانی که در این حوزه اطلاعات دارند می دانند که هر چقدر هم فرآیند جوشکاری دقیق و اصولی انجام شود، باز هم احتمال ترک خوردن و نشتی وجود دارد. بنابراین در شرایط برابر لوله های بدون درز به مراتب مستحکم تر از لوله های درزدار هستند.

با توجه به استحکام بالای لوله مانیسمان گالوانیزه و ضریب نشتی پایین آن، این لوله بهترین گزینه برای انتقال سیالات حساس و مهم می باشد. لوله های مانیسمان در برابر نیرو های خارجی بسیار مقاوم هستند و بیشتر در صنایعی که امکان اتصال در آن ها دشوار است، استفاده می شوند.

از جمله کاربرد های لوله مانیسمان می توان به موارد زیر اشاره کرد :

ابعاد لوله های مانیسمان

به طور کلی ابعاد لوله مانیسمان تحت تاثیر ضخامت و یا رده خود می باشد. به طور کلی لوله های بدون درز در رده های متنوعی تولید می شوند. رده بندی لوله های مانیسمان در سه روش، به صورت زیر انجام می شود.

لوله مانیسمان در شاخه های 12 و 6 متر با قطر 1.2 تا 36 میلی متر تولید می شوند. وزن این لوله ها نیز متناسب با ضخامت، قطر و طول آن ها متغیر می باشد. 

لوله-مانیسمان-آهن-معدن

بررسی انواع لوله مانیسمان

انواع رایج و پرکاربرد لوله مانیسمان به این شرح است :

لوله-مانیسمان-آهن-معدن

استاندارد ساخت لوله مانیسمان

انواع رایج و پرکاربرد لوله مانیسمان به این شرح است :

استاندارد ها و گواهی های متنوعی برای ساخت لوله مانیسمان وجود دارد. تمامی تولیدات صنعتی باید بر اساس استاندارد های ارائه شده توسط کارخانه ها تولید شوند. وجود هر گونه مغایرت در فرآیند ساخت آن ها، تخلف می باشد و محصول نهایی کاربردی و دقیق نیست. لوله های مانیسمان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به طور کلی دو استاندارد برای لوله های فلزی بدون درز ارائه شده است که ساخت لوله های مانیسمان نیز تابع آن ها می باشد.

در هر دو نوع استاندارد، بازه خاصی برای هر کدام از مشخصات لوله ها مانند ضخامت، قطر، طول و… تعیین شده است. تمامی تولید کنندگانی که ادعا می کنند، محصول آن ها بر اساس استاندارد های مشخص شده به بازار عرضه شده است، باید محصولات خود را در ابعاد و بازه های که از قبل مشخص شده، تولید کنند.

لوله های مانیسمان چگونه ساخته می شوند ؟

چرخه تولید لوله های درزدار بسیار ساده تراز لوله های بدون درز می باشد. برای ساخت لوله های درزدار کافی است که ورق های فلزی در ابعاد مورد نظر برش داده شوند و پس از استوانه شدن، بهم متصل شوند. اما فرآیند تولید لوله های بدون درز پیچیده تر می باشد. از آنجایی که این لوله های بیشتر برای صنایع حساس و مهم استفاده می شوند، ساخت آن ها به مراتب دشوارتر و مهم تر است. 

در ساخت لوله مانیسمان نیز همانند دیگر لوله های بدون درز، از تکنیک های Extruding یا بیرون آمدگی استفاده می شود. فرایند ساخت لوله های مانیسمان شامل 4 مرحله است.

۱- آماده سازی مواد اولیه : برای ساخت لوله های بدون درز از شمش های فولادی و یا مقاطع چهارگوش فولادی استفاده می شود.

۲- برش و گرمادهی : مواد اولیه وارد خط تولید می شوند و در ابعاد مشخصی برش می خورند. سپس در کوره ها گرمادهی آغاز می شود. پس از نرم شدن فولاد، این مواد طی فرآیند شنبه کاری چرخشی، شکل لوله ای به خود می گیرند.

لوله-مانیسمان-آهن-معدن

۳- تاب گیری : پس از شنبه کاری نوبت به تاب گیری می رسد. در این مرحله سر و ته لوله بر اساس ابعاد مشخص شده، تعیین می شود.

۴- ارزیابی و بسته بندی : لوله های تولید شده در مرحله ارزیابی بررسی می شوند و نمونه های بی کیفیت جدا می شوند. سایر لوله ها نیز در ابعاد مختلف بسته بندی می شوند.    

ahanmadan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *