ورق پانچ چيست؟

ورق-پانچ-آهن-معدن

يكي از انواع سازه هاي فلزي، ورق پانچ مي باشد. اين ورق از فولاد ساخته شده است. نوع آلومينيومي آن در ميان سازندگان بسيار معروف مي باشد. چرا كه ضمن داشتن مزاياي متعدد، به راحتي در ساخت و ساز مي توان از آن استفاده كرد. قبل از خريد اين محصول، بهتر است با ويژگي هاي مختلف آن آشنا شويد. ورق پانچي در ابعاد مختلف و با جنس هاي گوناگون در حال حاضر در دسترس عموم است.

 طرح هاي مدرن حفره هاي اين ورق، ظاهري جذاب به سازه ها مي بخشد. همچنين مي توان به راحتي آنها را رنگ آميزي كرد. قيمت آن نيز نسبت به ساير ورق ها معقول مي باشد. همين موارد، دليل اشتياق توليدكنندگان كارخانه هاي بزرگ براي استفاده از ورق پانچي مي باشد. اگر شما هم مي خواهيد اطلاعات بيشتري در خصوص اين محصول كسب نماييد، تا پايان اين مقاله را مطالعه كنيد.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

ورق پانچ دقيقا چيست؟

شايد شما تا به حال شكل هاي مختلفي از ورق پانچي را در ابعاد متنوع در خيابان ها يا ساختمان ها مشاهده كرده باشيد. در واقع اين نوع از ورق ها، صفحاتي با حفره هاي منظم و يكسان مي باشند. متريال يا ماده اوليه ساخت آنها سنگ آهن است. اما براي تبديل شدن به ورق پانچ، فرآيند هاي شيميايي و فيزيكي مختلفي بر روي آهن صورت مي گيرد. حتي ممكن است با آلياژهاي مختلفي نيز تركيب شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در خصوص اينكه ورق آلياژي چيست؟ مي توانيد بر روي لينك مربوطه كليك نماييد.

در رابطه با مشخصات ورق پانچ نيز بايد گفت كه حفره هاي آن هميشه گرد نيست. چرا كه اين ورق ها با حفره هايي با اشكال مختلف نيز قابل توليد مي باشند. به عنوان مثال ورق هاي پانچي با سوراخ هاي گرد، لوبيايي، شش ضلعي، لوزي و ستاره اي در بازار ديده مي شوند. ورق پانچي در ضخامت و سايزهاي متنوعي ارائه مي شود. همچنين اين ورق ها در مقابل ضربه، دما و خوردگي مقاومت خوبي از خود نشان مي دهند. 

ابعاد ورق پانچ نيز با توجه به جنس آن متفاوت است. به عنوان مثال ورق پانچي از نوع روغني در ضخامت 0.5 الي 1.5 ميلي متر عرضه مي گردد. در صورتي كه ورق هاي پانچي سياه با ضخامت بين 0.2 الي 200 ميلي متر قابل خريد هستند.

ورق-پانچ-آهن-معدن

انواع ورق پانچ

ورق هاي پانچي مانند ورق هاي ديگر، انواع مختلفي را شامل مي شوند. در واقع دسته بندي هاي گوناگون بيشتر بر اساس جنس ورقه تعيين مي شود. چرا كه مي توان در ساخت آنها از مواد متنوع مانند فرومنگنز يا فروسيليس استفاده كرد. ورق هاي پانچي را مي توان به گروه هاي زير تقسيم بندي كرد.

ورق-پانچ-آهن-معدن

آشنايي با كاربرد هاي ورق پانچ

نوع پانچي ورق در بسياري از توليدات به عنوان جز اصلي به كار مي رود. چرا كه اين ورق در ابتدا از آهن اسفنجي توليد شده است. از اين رو به راحتي قابل نصب و جوش خوردن به سازه هاي ديگر است. در صنايع نظامي و توليد ابزار نيز مي توان از ورق هاي پانچ استفاده كرد. همچنين براي صنعت فلزي يا دكوراسيون، سازندگان از اين ورق بهره مي گيرند.

حتي در شهرسازي نيز از ورق هاي پانچي استفاده مي نمايند. سطل زباله ها، نيمكت يا صندلي ها در پارك و ايستگاه اتوبوس مثال هايي از آن مي باشند. به دليل امكان تصفيه يا پاك سازي از طريق اين ورق، در سانتريفيوژ يا خالص كننده هاي گازي مي توان آن را به كار برد.

 براي ماشين سازي، توليد اتومبيل و ساخت برخي از اجزا آن، ورق هاي پانچي انتخاب مناسبي هستند. از ورق پانچي در طراحي ابزار خانگي يا ساختماني نيز مي توان استفاده كرد. به عنوان مثال در ساخت نرده و پله ها يا براي تزئين، اين نوع از ورق ها را به كار مي برند. در نهايت جالب است بدانيد كه در مخابرات نيز از اين ورق ها براي ساخت تجهيزات استفاده مي كنند.

ورق-پانچ-آهن-معدن

مزاياي ورق هاي پانچ

همانطور كه مي دانيد، با خالص سازي سنگ آهن و ساخت فولاد،‌ مي توان محصولي به نام ورق پانچي را توليد كرد. اين محصول بسيار كاربردي است. چرا كه ضمن داشتن كمترين معايب، مزاياي مهمي براي مصرف كنندگان دارد. برخي از اين مزايا را در ادامه مي توانيد مشاهده كنيد.

ورق-پانچ-آهن-معدن

سخن آخر

ورق هاي پانچ از طريق ايجاد حفره بر روي ورق هاي فلزي به كمك دستگاه هاي پرس ايجاد مي شوند. دو نوع C  و H دستگاه هاي پرس امروزه بسيار پركاربرد هستند. همچنين به وجود آوردن حفره با استفاده از ليزر امكان پذير است. علاوه بر دستگاه ليزر، دستگاه هاي مختلف ديگري شامل CNC و هيدروليكي نيز قابليت توليد اين نوع از ورق ها را دارند. با تيز بودن لبه هاي قالب، حفظ تميزي دستگاه و روغن كاري به موقع آن، مي توان حفره هاي منظم و دقيقى را بر روي صفحات ايجاد كرد.

ahanmadan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *