جدول اشتال ناودانی

جدول-اشتال-ناودانی-آهن-معدن

جدول اشتال ناودانی در بازار آهن به میزانی اهمیت دارد، که لازم است تمام مهندسان سازه و افرادی که تمایل به خرید ناودانی دارند، نسبت به آن اشراف کامل داشته باشند. در اصل باید بگوییم ناودانی ها محصولات مهمی در صنایع فولاد به شمار می روند، که در اندازه ها و وزن های مختلفی تولید و به بازار عرضه می گردند. 

از این رو خریداران نیاز دارند تا از طریقی به اطلاعات هر نوع ناودانی دست یابند. سپس با بررسی ناودانی های مورد نیاز خود برای سازه، این نوع محصولات فولادی را خریداری کنند. در جدول اشتال می توان به اطلاعات کاملی از انواع سازه های فلزی، انواع میلگرد و دیگر محصولات فولادی دست یافت و سپس اقدام به خرید محصول مورد نظر نمود. ناودانی هایی که در بازار آهن به فروش می رسند، در دو دسته سبک و سنگین هستند.  

اطلاعات این نوع محصولات در جدول اشتال ناودانی به خوبی بیان شده است. در اصل ناودانی سبک به ناودانی هایی گفته می شود که وزن و ابعاد آن کمی با استاندارد جدول وزنی ناودانی متفاوت است. در حالی که منظور از ناودانی های سنگین، همان ناودانی هایی هستند که وزنشان طبق استاندارد جدول اشتال تولید می شود.  

پس مهندسان سازه و افرادی که نیاز به تهیه ناودانی های فولادی دارند، می توانند از جدول اشتال استفاده کنند. زیرا در این جدول اطلاعات کامل در خصوص انواع ناودانی ها بیان شده و مهندسان بسته به نیاز خود، می توانند ناودانی های مناسب را خریداری کنند.  

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

جدول-اشتال-ناودانی-آهن-معدن

فرمول محاسبه وزن ناودانی در جدول اشتال 

در جدول اشتال ناودانی، ناودانی ها با دو علامت C و U نمایش داده شده اند. این نوع ناودانی ها طبق استاندارد ابعادی UPE و UPN تولید شده و به بازار عرضه می گردند. البته از این میان بیشتر ناودانی هایی مورد استفاده قرار می گیرند که طبق استاندارد UPN تولید شده و ناودانی های اروپایی نامیده می شوند. ممکن است افراد بسیاری با این نوع علائم اختصاری در جدول اشتال آشنا نباشند. 

اما برای آنها مهم است که بدانند برای محاسبه وزن ناودانی مورد نیاز خود، باید از چه فرمولی استفاده کنند. یکی از ساده ترین فرمول هایی که می توان با استفاده از آن وزن ناودانی ها را در جدول اشتال مورد محاسبه قرار دارد، فرمول زیر است. تنها کافیست در این فرمول اعداد مندرج در جدول اشتال جایگزین شود، تا در نهایت وزن ناودانی محاسبه گردد. 

وزن ناودانی = طول ناودانی ( بر حسب متر) * وزن یک متر ناودانی بر اساس جدول اشتال (برحسب کیلوگرم) 

برای این که اعداد لازم را در این فرمول قرار دهید، نیاز به استفاده از جدول اشتال ناودانی خواهید داشت. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که برای محاسبه وزن سنگ آهن، میلگرد حرارتی و دیگر محصولات فولادی نمی توان از این فرمول استفاده کرد. زیرا هر محصولی برای محاسبه وزن فرمول خاص خود را دارد. از این رو فرمول بیان شده تنها برای محاسبه ناودانی ها مناسب خواهد بود.  

در جدول اشتال میلگرد به طور کلی اطلاعات میلگردها در دو نوع آجدار و ساده که در بازار ارائه می شوند، درج شده است. این اطلاعات به مهندسان سازه این فرصت را می ‌دهد تا بتوانند میلگردهای مناسب را متناسب با شرایط پروژه انتخاب کنند. به این صورت که در زمان انتخاب سطح مقطع و قطر میلگرد باید محاسبه گردد تا استاندارد بودن وزن و قطر میلگرد را با اعداد جدول مقایسه نمایند.

در کل می ‌توان گفت جدول اشتال میلگرد به منظور محاسبه وزن میلگرد استفاده می شود. یعنی برای محاسبه وزن استاندارد میلگرد، تعداد و طول میلگردهای داخل نقشه را با ضرب کردن با مقداری که برای هر متر میلگرد درج شده است می ‌توان انجام داد. این جدول به پیمانکاران کمک می‌ کند تا نسبت به هزینه‌ ای که در نظر دارند، بتوانند بهترین نوع میلگرد را با حداکثر استحکام و مقاومت برای ساختمان و سازه مورد نظر خود تهیه کنند. استفاده از این جدول به دلیل اینکه بر پایه استانداردهای بین‌المللی است دقیق ‌تر از دیگر روش ها خواهد بود.

جدول-اشتال-ناودانی-آهن-معدن

مشخصات انواع ناودانی ها در جدول اشتال ناودانی

همانطور که پیش از این بیان نمودیم، ناودانی ها طبق دو استاندارد UPE و UPN تولید شده و به بازار عرضه می شوند. هر یک از این ناودانی ها دارای ویژگی های خاصی هستند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت. 

ناودانی UPE

این نمونه از ناودانی ها حاوی دو بال موازی هستند و نسبت به ناودانی دیگر از وزن سبک تری برخوردارند. در صنعت ایران بسیار از این نوع ناودانی ها استفاده می شود. به گونه ای که می توانیم بگوییم بیش از 90 درصد صنعت ایران، از ناودانی هایی با لبه های موازی استفاده می کند. این نوع ناودانی ها طبق استاندارد ISIRI در ایران و GOST روسیه تولید شده و به بازار عرضه می گردند.  

از آنجایی که این نوع ناودانی ها از وزن سبکی برخوردارند، در جدول اشتال ناودانی در دسته ناودانی های سبک قرار می گیرند. می توان در این جدول به خوبی ابعاد، اندازه و وزن این ناودانی ها را مشاهده کرده و بسته به نیاز در سازه مورد نظر، اقدام به محاسبه و خرید آنها نمود.  

جدول-اشتال-ناودانی-آهن-معدن

ناودانی UPN

نوع دیگری از ناودانی ها که مشخصات آنها در جدول اشتال ناودانی وجود دارد، ناودانی های UPN هستند. این ناودانی ها طبق استاندارد اروپا تولید شده و به بازار عرضه می شوند. از این رو با نام ناودانی های اروپایی نیز شناخته شده و می توان آنها را خریداری کرد. وزن ناودانی های یو پی ان نسبت به ناودانی های یو پی ای سنگین تر است. در اصل وزن این ناودانی ها به استاندارد جدول اشتال نیز نزدیکتر است.  

به همین دلیل از ناودانی های UPN بیشتر برای پروژه های بزرگ و سازه های سنگین استفاده می شود. می توان آنها را به صورت تکی یا دوبل در ستون ها، تیرها، بادبندها و حتی ساخت خرپاها مورد استفاده قرار داد. ناودانی های UPN طبق استاندارد اروپایی DIN 1026 تولید شده و در ابعاد 40 تا 400 در بازار موجود هستند.  

از این ناودانی ها در کنار موارد یاد شده، می توان برای تجهیزات ساخت و ساز، اسکلت کامیون، قاب و پایه های ماشین آلات، ساختمان، ترمیم بناهای معماری، چارچوب، تشکیلات دریایی و … نیز استفاده کرد. تمامی اطلاعات آنها در جدول اشتال ناودانی وجود دارد و می توان بسته به این اطلاعات اقدام به محاسبه وزن ناودانی ها نمود. سپس بسته به محل مورد استفاده آنها را خریداری کرد.  

جدول-اشتال-ناودانی-آهن-معدن

منظور از حروف h و b در جدول اشتال ناودانی چیست؟

همانطور که پیش از این نیز بیان نمودیم، در جدول اشتال علائم بسیاری وجود دارند. حتی افرادی که نمی دانند پروفیل چیست یا ورق آلیاژ چیست نیز، می توانند با استفاده از علائم اختصاری این محصولات فولادی از جدول اشتال اقدام به محاسبه وزن آنها نمایند. اما در خصوص ناودانی ها و علائمی که در جدول ناودانی قید شده است، باید به دو حرف h و b اشاره کنیم.  

حرف h در جدول اشتال ناودانی همان ارتفاع ناودانی است در حالی که منظور از حرف b، یعنی همان پهنای باله ناودانی. به همین دلیل تنها مهندسانی می توانند به خوبی از جدول اشتال استفاده کنند، که با این حروف و معانی آنها آشنایی کامل دارند. در غیر این صورت افراد معمولی هر چقدر هم که به این جداول توجه کنند، باز هم قادر نخواهند بود از آن استفاده لازم را ببرند. پس آشنایی با جدول اشتال برای تمامی افرادی که در حوزه فولاد و سازه فعالیت می کنند، لازم و ضروری خواهد بود.  

ahanmadan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *