پروفیل چیست؟ انواع پروفیل

پروفیل-چیست-آهن-معدن

پروفیل چیست؟ یک محصول نهایی که از سنگ آهن به دست می آید. این محصول فولادی برخلاف انواع میلگرد ها تنها مربوط به صنعت ساختمان سازی نیستند، بلکه کاربرد های وسیع تری در صنایع مختلف دارند. همچنین در اشکال مختلف با توجه به کاربرد، طراحی و ساخته می شوند. ناگفته نماند که انواع میلگرد، خود یکی از انواع پروفیل و مقاطع فولادی محسوب می‌شوند. امروزه بهترین کارخانه های تولید پروفیل در ایران انواع پروفیل را در اشکال و جنس های مختلف تولید می کنند. پروفیل ها بر اساس معیارهای مختلف، دسته بندی های متفاوتی دارند.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

پروفیل-چیست-آهن-معدن

پروفیل چیست؟ (Profil)

پروفیل چیست؟ پروفیل مقاطع فلزی توخالی یا توپر هستند که در جنس های مختلف مانند فولاد، آلومینیوم و… ساخته می‌شوند. پروفیل ها دارای سطح مقطع معین (در تمام طول) هستند. سطح مقطع آن به شکل دایره، مربع یا مستطیل است. ضخامت، جنس و سایز آن ها با توجه به سفارش مشتری متفاوت است که در کارخانجات تولید می شوند. تمام موارد ذکر شده بر افزایش یا کاهش قیمت نهایی پروفیل تاثیر می گذارند. همچنین روش تولید انواع پروفیل نیز بر قیمت نهایی تاثیرگذار است. انواع پروفیل با اشکال مختلف در طول های 6 الی 12 متری و با ضخامت های مختلف تولید می شوند.

انواع پروفیل بر اساس سطح مقطع

در بخش «پروفیل چیست» بیان کردیم که دسته بندی های متفاوتی برای معرفی پروفیل وجود دارد. یکی از رایج‌ترین دسته‌بندی‌ها برای پروفیل بر اساس شکل ظاهر است که به دو گروه تقسیم می شود:

پروفیل های باز

به پروفیل هایی گفته می‎شوند که سطح مقطع آن‎ها باز است. البته دو طرف آن ها به اشکال مختلف فرم داده شده اند. یعنی اتصالی بین دو لبه در طول سطح مقطع وجود ندارد. تنوع تولید در این گروه بسیار زیاد است، مانند نبشی، پروفیل آبرو، ناودانی و… .

پروفیل بسته

سطح مقطع آن بسته است. به سه شکل مربع، مستطیل و دایره تولید می شود. انواع لوله ها و قوطی ها در این دسته قرار می گیرند. در ضخامت ها و طول‎های متفاوت تولید می‌شوند.

هر دو نوع پروفیل با توجه به کاربردشان در جنس و آلیاژهای مختلف تولید می شوند.

پروفیل-چیست-آهن-معدن

پروفیل چیست؟ انواع پروفیل به لحاظ کاربرد

در ادامه مبحث پروفیل چیست به معرفی کاربرد انواع پروفیل می‌پردازیم. انواع پروفیل با توجه به نوع کاربرد به دو گروه دسته بندی می شود:

پروفیل های ساختمانی

همانطور که از نام آن مشخص است در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارند. انواع پروفیل های باز و بسته را شامل می شود. به عنوان مثال از قوطی ها در ساخت درب، پنجره، راه پله و… استفاده می شود. همچنین از ناودانی، آبرو ها و… در پشت بام استفاده می کنند.

پروفیل صنعتی

کاربرد پروفیل محدود به صنعت ساخت و ساز نیست. صنایع کوچک و بزرگ از انواع پروفیل ها استفاده می‌کنند. صنایعی مانند خودروسازی، صنایع تولید مبل و صندلی، کشتی سازی، صنایع نظامی و هوافضا را می توان نام برد. البته امکان دارد از هر دو نوع پروفیل باز و بسته، با توجه به نیاز و ایجاد تغییر در طراحی آن، استفاده کنند. ناگفته نماند که دانش طراحی انواع پروفیل مانند نوع مواد اولیه، ضخامت و خواص مکانیکی در برخی صنایع، یک دانش تخصصی و منحصر به فرد تلقی می‌شود. صنایع نظامی، هوافضا و کشتی سازی را می توان نام برد.

پروفیل-چیست-آهن-معدن

پروفیل چیست؟ انواع پروفیل بر اساس ساختار یا جنس

جنس انواع پروفیل چیست؟ دسته بندی دیگری برای انواع پروفیل وجود دارد که مربوط به مواد تشکیل دهنده آن ها است. تمام متریال هایی که در ساخت انواع پروفیل استفاده می شوند در تمام صنایع کاربرد دارند. به عنوان مثال پروفیل استیل علاوه بر ساخت انواع راه پله های استیل و… در صنایع دیگری مانند پزشکی نیز کاربرد دارند. به دلیل اینکه مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی داشته و در برابر نفوذ عوامل عفونی مقاوم است.

انواع پروفیل بر اساس جنس به شرح زیر می باشد:

پروفیل فولادی

در دو نوع پروفیل باز و بسته تولید می شود. در ساخت آن از ورق‌های فولادی استفاده می‌کنند. فولاد به آلیاژهایی گفته می شود که عنصر اصلی آن آهن است و کربن به عنوان مهمترین ماده آلی در آن استفاده می شود. فولاد در انواع پرکربن، کربن متوسط و کم کربن ساخته می شود. هر کدام از آن ها دارای مشخصات شیمیایی خاص خود هستند. ورق‌های فولادی نورد گرم، نورد سرد و فولاد مرکب در تولید مقاطع پروفیلی مورد استفاده قرار می گیرند.

پروفیل های آلومینیومی

در انواع پروفیل های ساختمانی و صنعتی تولید می‌شوند، مانند ساخت انواع درب و پنجره. با توجه به ویژگی هدایت حرارتی و الکتریکی در صنایع برق مورد استفاده قرار می گیرد. آلومینیوم رنگ سفید و روشنی دارد. وزن بسیار سبکی نسبت به سایر پروفیل های آلیاژی دارد. از مقاومت بالایی در برابر خوردگی برخوردار است. ویژگی چکش خواری آن ایده آل می باشد. روش تغییر شکل سرد بر روی آن به خوبی جواب می‌دهد. البته از مقاومت و استحکام فشاری کمی برخوردار می باشد.

پروفیل گالوانیزه

یکی از انواع پروفیل های فولادی است که فرآیند گالوانیزاسیون بر روی آن انجام می شود. پروفیل گالوانیزه به دو روش گرم و سرد تولید می‌شود. یک پوشش محافظ از جنس روی، بر روی فولاد ایجاد می شود. این پوشش به وسیله فرآیند الکتریکی، شیمیایی و حتی مکانیکی بر روی فولاد تثبیت می‌شود. باعث مقاومت فلز اصلی (مادر) در برابر زنگ زدگی و اکسید آهن خواهد شد. در تولید انواع لوله ها، قوطی های ساختمانی، انواع سیم کابل و… کاربرد دارد.

پروفیل استیل

این نوع پروفیل از ورق های استنلس استیل در آلیاژهای مختلف تولید می‌شود که به دلیل وجود عنصر کروم در آن است. آلیاژ های 304، 310، 316، 321، و 201 در کارخانه ها تولید می شوند. معمولاً جنبه دکوراتیو دارد، زیرا سطح آن کاملا صاف و براق است. البته انواع پروفیل های استیل رنگی با افزودن عناصر فلزی مختلف، تولید می شوند. این نوع پروفیل در صنعت ساختمان، خودروسازی، پزشکی و… کاربرد دارد.

پروفیل های کامپوزیتی و upvc

یکی دیگر از انواع پروفیل محسوب می شوند.

پروفیل-چیست-آهن-معدن

انواع پروفیل های ساختمانی

در آخرین قسمت از معرفی انواع «پروفیل چیست» به معرفی انواع پروفیل های ساختمانی می پردازیم. مسلما بیشترین کاربرد انواع پروفیل به ویژه از نوع فولادی، در بخش ساختمان سازی است. گفتیم که سه روش برای تولید ورق های فولادی وجود دارد که بر کیفیت، تنوع و کارایی آن ها تاثیر می گذارند. انواع پروفیل های ساختمانی عبارتند از:

پروفیل سپری

این نوع پروفیل از نوع باز است و شبیه حرف T انگلیسی می باشد. به دو روش نورد گرم و نورد سرد تولید می شود. بیشترین کاربرد آن در ساختمان سازی است. به طور مثال برای ساخت اسکلت سقف کاذب، ساخت خرپا، در، پنجره و پل ها کاربرد دارد. این نوع پروفیل در ضخامت های مختلف از 0.9 تا 2.5 میلیمتر، با توجه به نیاز مشتری تولید می شود.

پروفیل ناودانی

در دو نوع C و U تولید می شود. نوع C دارای دو بال موازی است، اما ضخامت بال های آن کم است. نوع U دارای بال های مخروطی است اما ضخامت بال ها بیشتر می باشد. نوع مشبک نیز بیشتر جنبه تزیینی دارد.

پروفیل Z

از نوع پروفیل باز است و شکلی شبیه به حرف Z انگلیسی دارد. ممکن است طراحی آن کمی متفاوت از یکدیگر باشد. برای ساخت سوله، ساختمان سازی و موارد متعدد کاربرد دارد.

پروفیل L یا نبشی

سطح مقطع آن دارای دو ضلع عمود بر هم و متصل به یکدیگر است. در دو نوع تولید می شود: نبشی با بال مساوی و نبشی با بال نامساوی.

پروفیل تسمه ای

این نوع پروفیل دارای مقطع باز بوده و عرض آن معمولا از 16 سانتیمتر کمتر است. در طول های مختلف از 5 الی 12 متر تولید می شود.

پروفیل-چیست-آهن-معدن

پروفیل لوله ای

از نوع پروفیل بسته است که سطح مقطع دایره ای داشته و در جنس های مختلف با ضخامت و طول های متفاوت تولید می شوند.

پروفیل ipe

دارای دو بال افقی است و یک ضلع دیگر عمود بر این دو بال است. یکی از بهترین سبک ها در ساخت تیرآهن محسوب می شود.

پروفیل قوطی

سطح مقطعی به شکل مربع مستطیل دارد و جز پروفیل های بسته است. در انواع صنایع کاربرد دارد.

پروفیل ipn

کیفیت بسیار بالایی دارد. شبیه پروفیل ipe است اما بال‌های آن دارای شیب ملایمی هستند.

پروفیل cpe

با نام لانه زنبوری نیز شناخته می شود. در پروژه های صنعتی کاربرد دارد.

پروفیل چهارچوب فرانسوی

در ساخت در و پنجره استفاده می شود.

پروفیل لنگه دری

در ساخت چهارچوب کاربرد دارد.

ahanmadan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *