آهنگری چیست؟ و هر آنچه باید درباره تکنولوژِی آهنگری بدانید!!

تکنولوژی-آهنگری-آهن-معدن

آهنگری، قدیمی‌ترین فرآیند شکل دهی فلز بوده و بیش از 8000 سال است که مردم از این فرآیند، جهت تولید فلزهایی در قالب‌های مختلف و همچنین بهبود ویژگی و کیفیت آلیاژهای مختلف استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که از آهنگری می‌توان برای ساخت وسایل و ابزارهای مختلفی همچون مبلمان، دکوراسیون، نرده‌ها ، عناصر تزئین کننده فضای یک آپارتمان و بسیاری از اقلام منحصر به فرد و تکرار نشدنی بهره برد. پیشنهاد می‌کنیم جهت شناخت بهتر ماهیت تکنولوژی آهنگری و همچنین انواع و فرایندهای این تکنولوژی، تا انتهای مقاله ما را همراهی بفرمایید.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

تکنولوژِی-آهنگری-آهن-معدن

ماهیت آهنگری

تکنولوژی آهنگری، یک صنعت بزرگ در سراسر جهان بوده و یکی از قدیمی‌ترین فرآیندهای فلزکاری شناخته شده است که از هزاران سال پیش توسط آهنگرها در حال انجام است. لازم به ذکر است که در گذشته و به طور سنتی ، از آهنگری برای تولید ابزارهای دستی، جواهرات، ظروف آشپزخانه، سخت افزار و سلاح های لبه دار استفاده می‌گشت.  این در حالیست که از زمان انقلاب صنعتی، فرآیند آهنگری، در هر حوزه‌ای که یک قطعه نیاز به استحکام داشته باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. خوب است بدانید که قطعات آهنگری عموما قوی‌تر از قطعات ریخته‌گری یا ماشین‌کاری شده مشابه خود هستند و معمولا سرمایه و مخارج قابل‌توجهی برای کوره‌ها، ماشین‌آلات، ابزارآلات، امکانات و پرسنل آن تخصیص می‌یابد.

به بیانی کلی‌، تکنولوژی آهنگری ، یک فرآیند تولیدی است که اغلب با استفاده از نیروهای فشاری و چکشی، فلز،شمش چدن و فولاد مورد نظر را شکل می‌دهد. لازم به ذکر است که فرآیند آهنگری بر اساس درجه حرارت به کار رفته در آن ؛  به دو نوع آهنگری سرد یا گرم طبقه بندی می‌شود.

نقش دما در تکنولوژی آهنگری

در نظر داشته باشید که دما نقش مهمی در تکنولوژی آهنگری دارد. بر اساس درجه حرارت مورد استفاده در آهنگری، این فرایند در یکی از دو طبقه گرم یا سرد طبقه بندی می‌شود. لازم به توضیح است که آهنگری گرم، سریعتر و دقیق تر است، در حالی که آهنگری سرد معمولا منجر به سخت شدن قطعه می شود.

در صورت اینکه علاقه به دانستن درباره انواع کوره‌ آهن مثل کوره قوس الکتریکی دارید کلیک کنید.

تکنولوژی-آهنگری-آهن-معدن

شناخت فرآیندهای تکنولوژی آهنگری

در ادامه به برخی از رایج‌ترین فرایندهای تکنولوژی آهنگری پرداخته می‌شود:

آهنگری گرم خودکار:

این نوع آهنگری شامل تغذیه میله‌های فولادی به طول آسیاب (معمولا 7 متر طول) در یک انتهای دستگاه در دمای اتاق است و محصولات آهنگری داغ از انتهای دیگر دستگاه خارج می شوند.

آهنگری قالبی و قالب باز :

در این نوع آهنگری، همانطور که از نام آن‌ها پیداست، فلز مورد نظر مطابق با شکل قالب تغییر شکل می‌دهد. لازم به ذکر است که تفاوت بین این دو فرایند به شکل قالب بستگی دارد، به طوری که قالب باز به طور کامل قطعه کار را در بر نمی‌گیرد و قالب بسته آن را در بر می‌گیرد.

آهنگری پرسی :

آهنگری پرسی شامل اعمال آهسته فشار یا نیرو مداوم بر روی فلز است و می‌تواند گرم یا سرد باشد.

رول فورجینگ :

  • یک فرآیند آهنگری است که در آن، ضخامت میله گرد یا مسطح کاهش یافته و طول آن افزایش می‌یابد.

آهنگری چرخشی :

آهنگری چرخشی یک فرآیند آهنگری است که در آن، اپراتور ابعاد قطعه کار را به لطف قالب هایی که قطعه کار به آن وارد می شود تغییر می‌دهد. لازم به ذکر است که این فرایند، معمولا یک فرآیند آهنگری سرد در نظر گرفته می‌شود.

آهنگری آشفته :

در این آهنگری که به آن فورج شکسته نیز گفته می‌شود، قطر قطعه کار با فشرده کردن طول آن افزایش می‌یابد. این فرایند، پرکاربردترین فرآیند آهنگری بر اساس تعداد قطعات تولید شده است. سوپاپ‌های موتور، کوپلینگ‌ها، پیچ‌ها،  سایر بست‌ها، نمونه‌هایی از قطعات متداول هستند که با استفاده از فرآیند آهنگری آشفته ساخته می‌شوند.

تکنولوژِی-آهنگری-آهن-معدن

انواع اصلی آهنگری و ویژگی های آنها

تکنولوژی آهنگری، نوعی فرآوری است که در آن، فلز و فولاد با ضربه‌های مکانیکی تغییر شکل داده و سطح را به پیکربندی مورد نظر می‌رساند. چنین فلزکاری می‌تواند گرم یا سرد باشد. در حالت اول، فلز، ابتدا به مقدار دمای مورد نظر رسیده و سپس شروع به عمل آهنگری روی آن می‌کنند. این در حالیست که آهنگری سرد، بدون گرم کردن و عمدتا با  خم کردن یا فشار دادن فلز مورد نظر انجام می‌پذیرد. انواع مدرن و اصلی این پردازش را می‌توان به شرح زیر ارائه داد:

آهنگری آزاد

در این نوع آهنگری، معمولا یک قسمت قطعه روی سندان ثابت می‌شود. چنین پردازشی همچنین شامل آهنگری دستی است که به وسیله آن، محصول با ضربات چکش یا پتک،  شکل لازم را به دست می آورد. خوب است بدانید که  آهنگری آزاد هم برای تولید محصولات نهایی در تولید در مقیاس کوچک و هم برای بهبود کیفیت آلیاژ در نظر گرفته می‌شود. در بهبود خواص و کیفیت آلیاژ لازم به ذکر است که آهنگری آزاد به دلیل آسیاب کردن کریستال های بزرگ و ریزدانه و یکنواخت ساختن ساختار آلیاژ ، خواص فلز را بهبود می‌بخشد.  

ماشینکاری

آهنگری ماشینی، یک تکنولوژی آهنگری مدرن تر و پیشرفته تر است که عمدتا در صنایع سنگین استفاده می شود. در این نوع آهنگری، برای تاثیرگذاری روی سطح فلز، از چکش‌های مکانیکی بزرگ با وزن حداکثر 5 تن که قادر به پردازش قطعات کار با وزن چند ده تن هستند، استفاده می‌شود.

مهرزنی

مهر زنی فولاد موجب تولید انبوه محصولات نهایی می‌شود. این فرآیند در پرس‌های مخصوص مهر زنی با قالب های محدود کننده انجام می‌شود، جایی که قطعه کار قرار می گیرد و بخشی از شکل مورد نظر به دست می‌آید.لازم به ذکر است که استفاده از این تجهیزات موجب افزایش بهره وری، اتوماسیون فرآیندها، دستیابی به دقت ابعادی بالا و کیفیت سطح محصول نهایی می‌شود.

تجهیزات و ابزارهای لازم برای آهنگری گرم دستی

در آهنگری گرم دستی، داشتن ابزارهایی برای فرآیندهایی مانند گرم کردن، گیره، تغییر شکل و سخت شدن قطعه مهم است. بنابراین، برای این نوع آهنگری، برخورداری از ابزار و دستگاه های زیر مهم است:

 این کوره به گونه‌ای طراحی شده است که آلیاژ را تا مقادیر دمای مورد نیاز، پیش گرم می‌کند. انواع مختلفی از این تجهیزات وجود دارد:

کوره آهنگری یا آهنگری

ین کوره به گونه‌ای طراحی شده است که آلیاژ را تا مقادیر دمای مورد نیاز، پیش گرم می‌کند. انواع مختلفی از این تجهیزات وجود دارد:

سندان

سندان یک سطح فلزی بزرگ است که قطعه مستقیما در آن قالب گیری می‌شود. این ابزار، دارای یک پایه عظیم و یک پوشش با سوراخ هایی برای خم شدن فلز است.

کنه

گیره ابزاری است که برای انتقال قطعه کار از کوره به سندان و همچنین برای دستکاری‌های مختلف در حین پردازش مورد نیاز است.

چکش ها

چکش‌ را می‌توان مهم‌ترین ابزار جهت پتک زدن و تغییر شکل قطعه و فلز مورد در فرایند آهنگری به شمار آورد.

ahanmadan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *