فرووانادیوم چیست؟ و خواص و ویژگی‌های آن!؟؟!

فرووانادیوم-آهن-معدن

فرو وانادیم، فروآلیاژی است که برای افزودن وانادیم به عنوان یک عنصر آلیاژی در فولادهای ابزارهای برش، فولادهای کوئنچ شده و همچنین میله‌های سیمی با استحکام بالا استفاده می‌شود. این فروآلیاژها، به عنوان یک تصفیه کننده دانه عمل کرده و مقاومت فولاد در برابر ضربه را افزایش می‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم جهت کسب آگاهی بیشتر از ماهیت ، مزایا و کاربرد این فروآلیاژ ما را تا انتهای مطلب همراهی بفرمایید.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

فرووانادیوم-آهن-معدن

عنصر وانادیم

 وانادیم، یک عنصر نسبتا فراوان با توزیع بسیار گسترده است که در مواد معدنی همچون وانادینیت، چیلیت، پاترونیت و کارنویت یافت می‌شود. این عنصر، معانی بیولوژیکی مختلفی دارد و برای بسیاری از موجودات زنده ضروری است. در کنترل آنزیم‌های فسفوریلاسیون نقش داشته و توسط باکتری‌ها برای تثبیت نیتروژن استفاده می‌شود. بهترین ترکیب شناخته شده وانادیم، اکسید وانادیم (V) است که به عنوان کاتالیزور برای تولید اسید سولفوریک استفاده می‌شود.

شایان ذکر است که این عنصر حدود 0.01 درصد از پوسته زمین را تشکیل می‌دهد و عمدتا از مگنتیت‌های تیتانیفر حاوی 1.5-2.5٪ پنتا اکسید وانادیم که در آفریقای جنوبی، روسیه و چین استخراج می‌شود ، مشتق می‌شود. در طی ذوب سنگ آهن، سرباره وانادیمی تشکیل می شود که حاوی 12 تا 24 درصد پنتا اکسید وانادیم است. لازم به ذکر است که  فرووانادیم را می توان از پنتا اکسیدهای وانادیم یا سرباره های وانادیم با فرآیند آلومینو-ترمیک به دست آورد.

وانادیم، همچنین یک عنصر شیمیایی با نماد V و عدد اتمی 23 است. این عنصر، یک فلز متمایل به آبی روشن و خاکستری فولادی است که در حالت خالص، بسیار نرم است. بخش قابل توجهی از  وانادیم به عنوان فرو وانادیوم در تولید فولاد استفاده می‌شود. افزودن وانادیم در فولادهای وانادیمی موجب افزایش چقرمگی و در نتیجه افزایش استحکام فولاد می‌شود. به بیانی دیگر، وانادیم یکی از آلیاژهای فلزی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته و پنجمین فلز واسطه پرکاربرد در صنعت است. به گونه‌ای که حداقل 80 درصد وانادیم تولید شده در آلیاژهای آهن و فولاد استفاده می شود.

منشا وانادیم

 وانادیم، در نهشته‌های مگنتیت تیتانیفر، سنگ فسفاته و ماسه سنگ و سیلت سنگ اورانفر یافت می‌شود. علاوه بر این، مقادیر قابل توجهی از این عنصر در بوکسیت و مواد کربنیفر مانند نفت خام، زغال سنگ، شیل نفتی و ماسه های قیر نیز وجود دارد.

فرو وانادیم چیست؟

آلیاژ فرو وانادیم، فروآلیاژی است که  از حداقل 35 درصد وانادیم تشکیل شده است و در  تولید فولادهای مبتنی بر آهن، بسیار پرکاربرد می‌باشد. لازم به ذکر است که این فروآلیاژ فولادی گاهی اوقات شامل سایر فلزات آلیاژی مانند نیکل، آلومینیوم و کروم نیز می شود. اضافه کردن فرو وانادیوم به فرایند تولید فولاد، موجب استحکام بیشتر و عملکرد بهتر فولاد در دماهای بالا می‌شود. لازم به توضیح است که فولادهای کربن بالا دارای مقادیر بسیار کمی وانادیم (از حدود 0.15٪ تا 0.25٪.) هستند، این در حالیست که فولادهای مورد استفاده در ابزارهای برش با سرعت بالا، می‌توانند محتوای فلز وانادیم بسیار بالاتری تا 14.5٪ داشته باشند. در واقع، آلیاژهای فولادی حاوی فرو وانادیم اغلب در کاربردهایی همچون ابزارهای برش و قطعات موتور،که به مقاومت و مقاومت حرارتی زیادی نیاز دارند، استفاده می‌شوند.

مزایای فرو وانادیم

فرو وانادیم از دسته فروآلیاژها (همچون فرومنگنز ، فروسیلیکومنگنز ، فروسیلیس) بوده و محصولی است که از ترکیب آهن و وانادیم به وجود می‌آید. بسته به کاربرد نهایی محصول در صنعت ، فرو وانادیم حاوی 35 تا 85 درصد وانادیم است. فرو وانادیوم یک ماده آلیاژی است که در تولید فولاد استفاده می شود. از مهمترین خواص مطلوب این فروآلیاژ می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

لازم به ذکر است که  استفاده از فرو وانادیوم در فرایند تولید فولاد، منجر به تولید فولادی با پایداری بالا در برابر قلیاها و همچنین اسیدهایی مانند اسیدهای سولفوریک و هیدروکلریک می‌شود. علاوه بر این، محصولات حاوی فرو وانادیوم در معرض خوردگی کمتری قرار می‌گیرند. فرو وانادیوم همچنین به کاهش وزن کلی مواد و افزایش استحکام کششی کلی محصول نهایی کمک می‌کند. علاوه بر این، از طریق رسوب نیتریدها و کاربیدها ، در افزایش سختی فولادی بسیار مثمر ثمر است.

 

به بیانی دیگر، با افزودن فرو وانادیم به فولاد، می توان سختی، استحکام، مقاومت در برابر سایش و شکل پذیری فولاد و همچنین عملکرد برش فولاد را تا حد زیادی بهبود بخشید. از مهمترین کاربردهای این فروآلیاژ، می‌توان به استفاده در موارد زیر اشاره کرد:

بخشی که فرو وانادیم بیشترین کاربرد را در آن دارد، مربوط به  فرآیند آلیاژسازی فولاد سخت است. بعد از فولاد آلیاژی، استفاده از فرو وانادیوم در چرخ دنده ها، محورها، میل لنگ و غیره نیز بسیار پرکاربرد می‌باشد. همچنین در قطعات حساس فولادی همچون صنایع هوافضا، فرو وانادیوم با تشکیل کاربیدها و نیتریت های پایدار، افزایش قابل توجهی در استحکام محصول ایجاد می‌کند. به بیانی دیگر، فرو وانادیوم در درجه اول به عنوان یک عامل آلیاژی در تولید آهن و فولاد به شمار می‌رود و سپس، بازار هوافضا، کاربرد اصلی این فروآلیاژ، محسوب می‌شود.   

تولید فرو وانادیم

در فرایند تولید فرو وانادیم لازم به توضیح است که فرو وانادیم عمدتا از سنگ آّهن مگنتیت حاوی تیتانیوم که برای تولید آهن خام فرآوری می‌شود، بازیابی می‌گردد. در این فرآیند، سرباره‌ای حاوی 20 تا 24 درصد پنتا اکسید وانادیم تولید می‌شود که می‌توان آن را به فرو وانادیم حاوی 40 تا 50 درصد وانادیم تبدیل کرد. 84 درصد از فرو وانادیم و تقریباً تمام آن (99 درصد) در تولید آلیاژهای فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.  به عبارتی، مهمترین کاربرد فرو وانادیم ، مربوط به استفاده به عنوان یک عامل آلیاژی در تولید فلزات آهن و فولاد می‌باشد.  لازم به ذکر است که فروآلیاژ وانادیم معمولا در جعبه های پالت یا به صورت شرینگ پیچیده شده در کیسه هایی با دوام، عرضه می شود.

بازار فرو وانادیم

لازم به توضیح است که بیشتر فرو وانادیم تولید شده، در فرآیند آلیاژسازی و جهت تولید فولاد سخت استفاده می شود. استفاده از  فولاد سخت در ساخت محورها، قاب دوچرخه، میل لنگ و سایر اجزای فولادی ، دارای کاربردی بسیار حیاتی است. بنابراین، انتظار می رود صنعت فولاد رو به رشد، میزان تقاضای کلی بازار فرو وانادیم را افزایش دهد

قیمت جهانی فرو وانادیم

فرو وانادیوم آلیاژی از آهن با 60 تا 80 درصد وانادیم است. بر اساس شاخص قیمت متالشوب، قیمت فرو وانادیم در سه ماهه دوم سال 2021 بین 27.00-32.96 یورو به ازای هر کیلوگرم بود. شاخص قیمت متالشوب، از روشی استفاده می کند که توسط کارشناسان برجسته صنعت تایید شده است و به مشتریان کمک می‌کند تا تصمیمات معاملاتی مبتنی بر داده را اتخاذ نمایند.

خرید فرو وانادیم

در نهایت لازم به یادآوری است که در صورت نیاز به خرید فرو وانادیم می‌توانید با کارشناسان آهن معدن تماس حاصل فرمایید. این مجموعه، از جمله مراکز شناخته شده و صاحب نام در عرضه و توزیع انواع فروآلیاژهای مختلف همچون فرو وانادیم است و به دلیل کیفیت فروآلیاژهای تولیدی خود توانسته است اعتبار قابل توجهی در میان مشتریان برای خود دست و پا نماید. بنابراین ، در خرید فروآلیاژهای مختلف از این مجموعه تردید نکرده و با اطمینان خاطری تمام از کیفیت و خوش قیمتی محصولات این مجموعه ، سفارش خرید خود را ثبت نمایید. همچنین در صورت نیاز به طرح هر گونه سوال از جمله نحوه خرید و آگاهی از قیمت هر کیلو فرو وانادیم می‌توانید با بخش پشتیبانی آهن معدن ارتباط برقرار نمایید.

ahanmadan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *