تفاوت تیرآهن ipb, ipe, inp

تفاوت-تیرآهن-ipb-ipe-inp-آهن-معدن

پیش از پرداختن به موضوع تفاوت تیرآهن ipb, ipe, inp لازم است در خصوص تیرآهن مطالبی را ذکر نماییم. تیر آهن پروفیلی است که در انواع سازه های فلزی و صنعت ساختمان سازی بکار برده می شود. تیر آهن را پیش از استفاده گالوانیزه کرده تا از زنگ زدگی آن پیشگیری شود. وظیفه اصلی تیر آهن تحمل تنش‌های ایجاد شده از نیروی برشی و لنگر خمشی است. برای تولید تیر آهن از نورد گرم استفاده می‌ شود. این محصول دارای انواع مختلفی هست که هر کدام دارای کاربرد مختص به خود هستند. علاوه بر آن انواع مختلف این محصول فولادی بر اساس نسبت بال و عرض‌ها شامل دسته بندی های متعدد می شود که در این مطلب قصد داریم به تفاوت های اصلی میان آن ها بپردازیم.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

تفاوت-تیرآهن-ipb-ipe-inp-آهن-معدن

تفاوت تیرآهن ipb, ipe, inp و انواع آن

همان گونه که انواع میلگرد و اسلب فولادی را با توجه ویژگی های ظاهری تقسیم بندی کرده اند انواع تیر آهن را نیز بر همین اساس به دسته های مختلف تقسیم نموده اند که در بحث تفاوت تیرآهن ipb, ipe, inp مهم ترین آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

معرفی تیر آهن ipb

جهت بیان تفاوت تیرآهن ipb, ipe, inp، لازم است شرح کامل و جامعی از تیر آهن ipb داشته باشیم. تیر اهن ipb یک استاندارد است که بر اساس آن محصولاتی پهن با بال های عریض که در ظاهر شبیه به حرف H انگلیسی هستند تولید می شوند. تیر آهن را می توان به شکل تکی در سه مدل هاش سبک، هاش متوسط و هاش سنگین در ساختمان مورد استفاده قرار داد.

انواع تیر آهن ipb

در ادامه بیان موضوع تفاوت تیرآهن ipb, ipe, inp لازم است انواع مختلفی از تیر آهن ipb را معرفی کنیم. انواع مختلف پروفیل ipb شامل موارد ذیل می باشند.

 البته باید اذعان کرد که پروفیل st44 نسبت به دو پروفیل دیگر از کارایی بیشتری برخوردار است و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

مشخصات تیر آهن ipe

همان طور که برای استفاده از میلگرد باید مشخصات انواع میلگرد را یاد گرفت در خصوص تفاوت تیرآهن ipb, ipe, inp نیز لازم است با انواع آن آشنا شد. در همین راستا قصد داریم به معرفی پروفیل ipe بپردازیم. تیرآهن IPE، مخفف عبارت لاتین IProfile Eroeenne است که نوعی محصول نیم پهن است. این محصول را بر اساس استانداردهای اروپا تولید می کنند. شکل ظاهری این نوع تیر آهن به شکل حرف انگلیسی l می باشد. علاوه بر آن دو بال‌ ابتدایی و انتهایی آن وضعیتی یکسان دارد. همچنین از لحاظ ضخامت نیز در تمام طول تیر آهن ضخامت بال و جان آن یکسان و ثابت است. ارتفاع این محصول در حالت استاندارد مابین 80 تا 600 میلی‌ متر است. با این حال در کشور ما آن را در اندازه 120 تا 300 میلی‌متر تولید می نمایند.

تفاوت-تیرآهن-ipb-ipe-inp-آهن-معدن

مشخصات ظاهری تیر آهن ipe

پیش تر و در جریان بحث تفاوت تیرآهن ipb, ipe, inp عنوان شد که شکل ظاهری این نوع پروفیل به شکل l لاتین است. بر خلاف پروفیل inp تمام قسمت های بال های آن از ضخامت ثابتی برخوردار هستند. در پروفیل inp بال ها در بخش ابتدایی دارای ضخامت بیشتری هستند و هر چه از جان فاصله گرفت از میزان ضخامت بال ها کاسته خواهد شد.

در خصوص انواع تیر آهن ipe باید چنین گفت که این نوع پروفیل به سه دسته St 37، St 44 و St52 تقسیم بندی شده است. همچنین در ارتباط با کاربردهای این محصول باید عنوان کرد که در ساختن سقف مورد استفاده قرار می گیرد. به این ترتیب که از ان به عنوان خرپا یا ستون، ساخت پل لانه زنبوری و ساخت تیر در پوشش سقف و در کنار میلگرد ادکا و میلگرد ممان منفی بکار برده می شود.

معرفی تیر آهن inp

یکی دیگر از انواع تیر آهن ها، پروفیل inp است که آن را براساس استانداردهای چین و روسیه تولید می کنند. شکل ظاهری پروفیل مربوطه به شکل حرف l انگلیسی می باشد. ضخامت بال این نوع محصول با فاصله گرفتن از جان کم می شود. همچنین در ان را در طول های 80 تا 600 میلی متر تولید می نمایند. نکته حائز اهمیت در خصوص این نوع پروفیل قیمت ارزان آن نسبت به پروفیل ipe است. دلیل این امر به جهت تحمل بار کم تر این استاندارد به نسبت محصول ipe می باشد.

تفاوت تیرآهن IPE و INP

در ادامه بررسی موضوع تفاوت تیرآهن ipb, ipe, inp لازم است تفاوت میان تیر آهن iipe و inp را بیان کنیم. در صورتی که از قسمت بالای پروفیل ipe آن را مورد بررسی قرار دهید، درخواهید یافت که ضخامت بال های آن از بخش ابتدایی تا محل متصل شدن جان به بال کاملا یکسان است. در واقع تفاوت اصلی این نوع پروفیل با پروفیل inp در همین نکته حساس یعنی ضخامت جان است. زیرا ضخامت جان این تیرها کمتر و در عوض عرض بال آن ها بیشتر است.

این در حالی است که در صورت بررسی تیر آهن inp در خواهیم یافت که ضخامت بال های آن از قسمت نوک بال به طرف محل اتصال بال به جان، با شیب ملایمی افزایش پیدا می کند. پروفیل inp یک پروفیل با استانداردهای اروپایی است که از لحاظ ساختار استاندارد و نرمال است. در زمان استفاده از آن و در نقشه های اجرایی، این نوع تیر آهن را با علامت اختصاری به همراه ارتفاع آن مشخص می کنند.

تفاوت-تیرآهن-ipb-ipe-inp-آهن-معدن

جمع بندی

در این مقاله تا حد ممکن به تفاوت تیرآهن ipb, ipe, inp پرداختیم و هر سه استاندارد را به طور کلی معرفی کردیم. البته باید ذکر کرد که تیرآهن های موجود در بازار های کشور ما که بیشتر از نوع معمولی هستند وارداتی می باشند. اکثر قریب به اتفاق انواع تیر آهن را از کشور چین و روسیه وارد می کنند. البته انواع تیر آهن را از سایر کشورهای اروپایی مانند ترکیه، آلمان، اسپانیا، لهستان و کره جنوبی نیز وارد می کنند که مانند لوله مانیسمان و ورق آهنی در صنعت ساختمان به وفور مورد استفاد قرار می گیرد. لازم به ذکر است که برای جابه جایی انواع تیر آهن و هر نوع مصالح فلزی و فولادی از تسمه آهنی استفاده می شود، این کار به منظور جلوگیری از صدمه دیدن افراد ضروری است.

ahanmadan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *