تفاوت گندله با آهن اسفنجی: کدام یک را باید انتخاب کنید؟

تفاوت گندله با آهن اسفنجی

اگر شما بخشی از صنعت تولید هستید و به دنبال بهترین مواد اولیه برای تولیدات محصول خود میگردید ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا به صرفه ترین و بهترین و کارآمدترین ماده رو برای کار خود انتخاب کنید. اگر شما نمی‌دانید که تفاوت گندله و آهن اسفنجی چیست پس ما را دنبال کنید تا از تفاوت بین این دو ماده از نظر ترکیبات و خواص و کاربرد آن مطلع شوید. همچنین امروز با ما تماس بگیرید تا درباره خرید گندله آهن و خدمات ما بیشتر بدانید و اینکه چگونه می توانیم به شما در رفع نیازهای کسب و کارتان کمک کنیم.

بررسی اجمالی تفاوت گندله با آهن اسفنجی

آهن اسفنجی و گندله آهن دو ماده خام محبوب مورد استفاده در تولید هستند. آهن اسفنجی، به عنوان آهن کاهش یافته شناخته می‌شود، که با احیای سنگ آهن به شکل گلوله با استفاده از زغال سنگ غیر کک در کوره دوار تولید می‌شود.

از سوی دیگر، گندله آهن از ذوب سنگ آهن، کک (ساخته شده از زغال سنگ) و سنگ آهک در کوره بلند تولید می‌شود. سپس آهن مایع حاصل در قالب ریخته می‌شود تا گندله آهن را تشکیل دهد.

تفاوت بین گندله و آهن اسفنجی در چیست؟

تفاوت اصلی بین آهن اسفنجی و گندله آهن در فرآیند تولید، ترکیب و خواص آنها نهفته است. آهن اسفنجی شکل خالص تری از آهن با محتوای کربن کمتر در مقایسه با آهن خام است. نقطه ذوب بالاتری دارد، مقاومت بیشتری در برابر اکسیداسیون دارد و شکل پذیرتر و انعطاف پذیرتر است. از طرف دیگر، گندله آهن شکننده‌تر است، محتوای کربن بالاتری دارد و خلوص کمتری دارد. یکی دیگر از تفاوت های گندله با آهن اسفنجی هزینه آنهاست. تولید آهن اسفنجی ارزان‌تر است زیرا نیازی به کک ندارد که یک ماده خام گران قیمت است که در فرآیند تولید گندله آهن استفاده می‌شود. با این حال، گندله آهن دارای نقطه ذوب پایین‌تری است که ریخته‌گری و شکل دادن به اشکال مختلف را آسان تر می‌کند.

موارد مصرف گندله آهن

گندله آهن برای قرن ها یک ماده خام ضروری در صنعت تولید بوده است. تطبیق پذیری و استحکام آن، آن را به انتخابی محبوب برای طیف وسیعی از کاربردها تبدیل کرده است. گندله آهن در تولید فولاد، ریخته گری آهن، لوله و آهن فرفورژه استفاده می شود. همچنین به عنوان ماده اولیه در تولید آهن و فولاد فرفورژه که در آهن سازی های زینتی، نرده ها و دروازه ها استفاده می شود. یکی از رایج ترین موارد استفاده در تولید چدن است، چدن در کاربردهای مختلفی مانند ظروف پخت و پز، لوله و بلوک موتور استفاده می شود. از گندله آهن در تولید فولاد نیز استفاده می شود که در ساخت و ساز، حمل و نقل و بسیاری از صنایع دیگر کاربرد دارد.

موارد مصرف گندله آهن

خواص گندله آهن

گندله آلیاژی از آهن، کربن و سایر عناصر است که از ذوب سنگ آهن در کوره بلند تولید می شود. خواص گندله آهن بسته به ترکیب خاص و فرآیند ساخت مورد استفاده می تواند متفاوت باشد.  در اینجا برخی از خواص فیزیکی و شیمیایی آورده شده است.

 

خواص فیزیکی:

خواص شیمیایی:

ترکیبات گندله آهن

گندله یک ماده آهنی با کربن بالا است که در طی ذوب سنگ آهن با کک و سنگ آهک تولید می‌شود. ترکیب پیگ آیرون بسته به مواد اولیه مورد استفاده و شرایط ذوب متفاوت است، که معمولاً حاوی 3.5 تا 4.5 درصد کربن به همراه عناصر مختلف دیگر است.

گندله علاوه بر کربن حاوی عناصر دیگری مانند سیلیکون، گوگرد، فسفر، منگنز و مقادیر کمی از عناصر دیگر است.

سیلیکون معمولاً در غلظت‌های بین 1 تا 3 درصد وجود دارد در حالی که گوگرد و فسفر در غلظت‌های 0.1 درصد وجود دارد.

منگنز معمولاً در غلظت‌های تا 1 درصد وجود دارد و مقادیر کمی از عناصر دیگر مانند مس، نیکل و کروم نیز ممکن است وجود داشته باشد.

فرآیند تولید گندله آهن را می‌توان به چهار مرحله اصلی تقسیم کرد:

تهیه مواد اولیه: این مرحله شامل استخراج سنگ آهن و تهیه سایر مواد اولیه از جمله کک و سنگ آهک می‌باشد.

شارژ: مواد خام آماده شده وارد کوره بلند می شود که سپس آب‌بندی و گرم می‌شود.

کاهش: گرما باعث واکنش شیمیایی می شود و در نتیجه سنگ آهن به آهن مذاب تبدیل می‌شود.

ریخته گری: پیگ آهن مذاب سپس از ته کوره تخلیه می شود و در خوک‌ها ریخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: گندله آهن

موارد مصرف آهن اسفنجی

موارد مصرف آهن اسفنجی

منگنز، گوگرد و فسفر را در خود دارد. محتوای کربن آهن اسفنجی بسته به گاز کاهنده استفاده شده و دمای کاهش می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی آهن اسفنجی تولید شده با گاز طبیعی دارای محتوای کربن بالاتری نسبت به آهن اسفنجی تولید شده با گاز زغال سنگ است.

این یک محصول بسیار همه کاره است که طیف گسترده‌ای از کاربردها را در چندین صنعت دارد. برخی از رایج‌ترین کاربردهای آهن اسفنجی عبارتند از:

فولادسازی: آهن اسفنجی معمولاً در فولادسازی به عنوان جایگزینی برای ضایعات فلزی استفاده می‌شود. دارای محتوای آهن بالا و سطوح پایین ناخالصی است که آن را به یک ماده اولیه ایده‌آل برای تولید فولاد تبدیل می‌کند.

صنعت ریخته‌گری: آهن اسفنجی در ریخته‌گری‌ها برای تولید محصولات چدنی با کیفیت بالا استفاده می‌شود.

صنایع شیمیایی: آهن اسفنجی به عنوان کاتالیزور در صنایع شیمیایی برای تولید مواد شیمیایی مانند آمونیاک، متانول و هیدروژن استفاده می‌شود.

کوره قوس الکتریکی :آهن اسفنجی را می‌توان به عنوان خنک کننده و منبع انرژی در فولادسازی کوره قوس الکتریکی استفاده کرد.

انواع آهن اسفنجی

آهن اسفنجی شکلی از آهن احیا شده مستقیم است که از احیای سنگ آهن به شکل کلوخه، گلوله یا ریز با استفاده از گاز احیا کننده مانند هیدروژن، گاز طبیعی یا زغال سنگ تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید: تولید آهن اسفنجی

جمع بندی

در اینجا تفاوت گندله و آهن اسفنجی را متوجه شدید که هر دو، فرآیندهای تولید و کاربردهای منحصر به فرد خود را دارند. انتخاب بین این دو به عوامل مختلفی از جمله استفاده مورد نظر، هزینه و در دسترس بودن بستگی دارد. با این حال، مهم است که اثرات زیست محیطی و پایداری مواد انتخاب شده را در نظر بگیرید. اگر در بازار دنبال خرید گندله آهن با کیفیت بالا هستید، آهن معدن را دنبال کنید. با سالها تجربه و تخصص در این صنعت، می‌توانید به ما اعتماد کنید تا بهترین گندله و آهن اسفنجی را برای نیازهایتان در اختیار شما قرار دهیم. اگر برای تولید فولاد یا هر کاربرد دیگری به گندله یا آهن اسفنجی نیاز دارید، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم. امروز با ما تماس بگیرید تا درباره محصولات و خدمات ما بیشتر بدانید و چگونه می‌توانیم به شما در رفع نیازهای کسب و کارتان کمک کنیم.

ahanmadan