انواع سقف در ساختمان و ویژگی هر یک از آن ها

انواع-سقف-ساختمان-آهن-معدن

انواع سقف ساختمان دارای ویژگی های خاصی بوده و به روش های متفاوتی اجرا می شوند. در واقع انواع مختلف سقف قابلیت اجرا در هر نوع سازه از جمله سازه های فلزی را داشته و می توان با رعایت دستورالعمل های خاص آن ها را پیاده کرد. تمام انواع سقف ها دارای ویژگی های بارز و مشخصی هستند که در زمان اجرا باید مد نظر قرار بگیرند. از آنجا که انواع پوشش سقف ساختمان برای نوعی سازه مناسب بوده و مورد استفاده قرار می گیرد. لذا لازم است در خصوص هر نوع سقف اطلاعات جامعی کسب نمود.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

انواع-سقف-ساختمان-آهن-معدن

انواع سقف ساختمان کدامند؟

انواع سقف ساختمان اسکلت فلزی برای مسقف کردن ساختمان های اسکلت فلزی می توان از انواع سقف ساختمان که متناسب اجرا در این ساختمان ها هستند استفاده کرد. سقف کامپوزیت از جمله مهم ترین آن ها می باشد که از بخش هایی مانند بتن و آرماتور، تیرهای اصلی و فرعی و برشگیر تشکیل شده است. دلیل نامگذاری سقف کامپوزیتی استفاده همزمان از بتن و فلز برای ساخت آن است. لازم به ذکر است که در این نوع سقف از یونولیت استفاده نمی‌ شود. البته جهت اجرای نازک‌ کاری آن و ساختن سطحی یکپارچه در زیر آن از سقف کاذب استفاده می نمایند. جهت اجرای سقف کاذب در صورت نیاز از ورق رنگی آهنی استفاده می شود.

سقف روفیکس

سقف روفیکس یکی دیگر از انواع سقف ساختمان به ویژه سقف مورد استفاده در سازه های دارای اسکلت فلزی است. این نوع سقف از جهات بسیاری شبیه به سقف کامپوزیتی می باشد. با این تفاوت که در نوع کامپوزیتی از تخته یا ورق به عنوان قالب استفاده می‌شود. در حالی که در سقف روفیکس از یک صفحه فلزی مشبک به نام روفیکس به عنوان قالب ماندگار استفاده می نمایند. لازم به ذکر است که ورق‌های روفیکس از نوع گالوانیزه تهیه می شوند.

سقف تیر دال

سقف تیر دال یکی دیگر از انواع سقف اسکلت بتنی است که در نحوه اجرا تا حد زیادی شبیه به سقف کامپوزیتی می باشد. نکته قابل توجه در خصوص این نوع سقف آن است که در ساختمان های اسکلت بتنی و به صورت درجا قابل اجرا می باشد.

سقف یوبوت چیست؟

سقف یوبوت یکی از انواع سقف ساختمان است که مناسب ساختمان های بتنی می باشد و تا حدودی شبیه به سقف دال بتنی است. تنها تفاوت این نوع سقف با سقف دال بتنی از لحاظ مقدار و نحوه قرار گیری انواع میلگرد شبکه بندی شده یا آرماتور است. جهت اجرای این سقف، ابتدا قالب تخت زیر دال بسته می شود. سپس بخش آرماتور پایین دال ثابت شده و بعد قالب‌های یوبوت را بر اساس دستورالعمل اجرایی در جای معین می چینند. در مرحله بعدی شبکه آرماتور بالای دال را می بندند. سپس اقدام به بتن ریزی اولیه کرده و بعد از انجام بتن ریزی تکمیلی قالب‌های کف را باز می نمایند. لازم به ذکر است که این نوع سقف از حساسیت بالایی در برابر شکستگی و خردشدگی برخوردار است از این رو در زمان اجرا باید دقت لازم در مواجه با آن صورت بگیرد.

انواع-سقف-ساختمان-آهن-معدن

سقف مورد استفاده در ساختمان های اسکلت فلزی، بتنی و آجری

سقف تیرچه بلوک از جمله انواع سقف ساختمان است که در ساختمان‌هایی که اسکلت فلزی، بتنی و آجری دارند مورد استفاده قرار می گیرد. سقف تیرچه بلوک از تیرچه و بلوک‌های پرکننده در کنار آماتور حرارتی و تقویتی برش و بتن تشکیل شده است. به این ترتیب که بین تیرچه‌ ها یا تیرهای فرعی را با بلوک پر می نمایند. هر چند در این نوع سقف بلوک‌ها نقش چندان موثری ندارند با این حال از آن ها به عنوان پر کننده استفاده می شود. گفتنی است که اجرای این نوع سقف بسیار ارزان بوده و اغلب در ساختمان های ذکر شده از آن استفاده می شود.

جدیدترین انواع سقف ساختمان

سقف پیش تنیده یکی از جدیدترین انواع سقف ساختمان است که از آن استفاده می شود. در این سقف به جای آرماتور از کابل با مقاومت کششی بالا استفاده می‌شود. کابل‌های مورد استفاده بر اثر کشش و به دلیل نحوه قرارگیری، یک نیروی فشاری اولیه پیش از بهره برداری از سازه در قسمت کششی دال بتنی ایجاد می‌ نمایند. این فرایند باعث می شود پس از بهره‌ برداری از ساختمان محل کششی دچار ترک و شکستگی نشود.

سقف کوبیاکس چیست؟

سقف کوبیاکس یکی از انواع سقف ساختمان در ایران است که از گذشته های دور تا به امروز از آن برای مسقف کردن ساختمان های ایرانی استفاده می شود. این نوع سقف از لحاظ عملکرد بسیار شبیه به سقف دال دو طرفه است. با این تفاوت بارز که در ضخامت دال آن گوی‌های توخالی سبکی را به صورت منظم تعبیه می کنند. در واقع این عمل سبب استفاده محدود از بتن برای پر کردن آن انجام می گیرد.

سبک ترین انواع سقف ساختمان

سقف کاذب از جمله انواع سقف ساختمان است که به سبک ترین سقف شهرت دارد. این نوع سقف را در پایان کار و بعد از اتمام کار تأسیسات ساختمان اجرا می‌ نمایند. سبکی این سقف به دلیل استفاده از موادی مانند پی وی سی، رابیتس و در ساخت آن است. مواد تشکیل دهنده سقف کاذب شامل گچ، الیاف پلیمری و توری و برخی افزودنی های دیگر است. ویژگی بارز این نوع سقف مقاومت حرارتی و رطوبتی بالایی ان و سرعت در روند اجرای آن می باشد.

انواع-سقف-ساختمان-آهن-معدن

سقف قابلمه ای چیست؟

سقف قابلمه ای یا وافل نوعی سقف است که اغلب برای مسقف کردن بیمارستان ها و پارکینگ ها مورد استفاده قرار می گیرد. سقف وافل یکی دیگر از انواع سقف ساختمان است که به آن دال دو طرفه نیز گفته می‌شود. ساخت این سقف به کمک سیستم دال قابلمه‌ ای می باشد. از این رو به آن سقف قابلمه‌ای و یا مشبک اطلاق می شود. ارزان بودن، سرعت بالا در پیاده سازی و عدم نیاز به استفاده از انواع میلگرد ادکا و میلگرد ممان منفی دلایل استفاده بالا از این نوع سقف است.

سقف عرشه فولادی/ انواع سقف ساختمان

سقف عرشه فولادی یکی از انواع سقف ساختمان است که آن را از مصالحی مانند انواع میلگرد، ورق گالوانیزه ذوزنقه‌ای شکل، گل میخ، بتن و فلاشینگ می سازند. این نوع سقف به دلیل سبک وزن بودن و اجرای سریع بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. باید یادآور شد که برای اجرای این سقف نیازی به جمع کردن و دپوی مصالح و شمع‌ بندی نیست.

جمع بندی

در متن فوق انواع سقف ساختمان اسکلت فلزی و بتنی و ویژگی های بارز هر کدام از آن ها را مورد بررسی قرار دادیم. برای اجرای هر نوع سقف به مواد و مصالح مخصوصی نیاز است که لازم است برای جابه جایی آن ها از ماشین مخصوص حمل بار و تسمه آهنی استفاده کرد. لازم به ذکر است که در ساخت برخی از سقف های ساختمانی از مصالح فلزی مانند اسلب فولادی و آرماتور با توجه به مشخصات انواع میلگرد و لوله مانیسمان استفاده می شود.

ahanmadan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *