مشخصات ميلگرد a1, a2, a3

مشخصات-ميلگردها-آهن-معدن

يكي از محصولات فولادي كه امروزه در بسياري از سازه ها به كار مي رود، ميلگرد است. روش هاي مختلفي براي ساخت اين سازه وجود دارد. به عنوان مثال ممكن است ميلگرد از طريق فولاد حاوي الكترود گرافيتي در كوره الكتريكي توليد شود. اما به هر حال مهم نيست از چه روشي اين محصول ساخته مي شود. چرا كه در نهايت، جنس و ظاهر، كاربرد آن را تعيين مي كند. هر كدام از انواع مختلف ميلگردها به عنوان يك جز كليدي در سازه هاي مختلف به كار مي روند. مشخصات ميلگردها نيز با توجه به كاربرد آنها متفاوت است. اين مشخصات طبق استانداردهاي مختلف در سر تا سر دنيا تعيين مي شوند. ميلگردها ممكن است به صورت شاخه اي يا كيلويي فروخته شوند. براي كسب اطلاعات بيشتر در خصوص مدل هاي مختلف آن، تا پايان مقاله با ما باشيد.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

آشنايي با ميلگردهاي a1، a2 و a3

قبل از بررسي مشخصات ميلگردها، بهتر است با تعريف آن آشنا شويم. ممكن است تا كنون انواع سازه هاي فلزي را در ساختمان ها يا حتي شهر خود مشاهده كرده باشيد. ميلگرد يكي از سازه هاي فولادي با طول بالا مي باشد كه در آن سنگ آهن يا كنسانتره آهن به كار رفته است. ميلگرد سطح مقطع دايره اي شكل دارد.

اين سازه بيشتر به عنوان جز اصلي در بتن مسلح به كار مي رود. چرا كه مقاومت كششي بتن به تنهايي كم مي باشد. در نتيجه بتن با محدوديت مواجه مي شود. اما با به كارگيري مكملي مانند ميلگرد در آن، مي توان اين محدوديت را رفع نمود. گاهي ميلگردها آج يا ناهمواري بر روي سطح خود دارند. ميلگرد آجدار كاربرد بيشتري در ساخت سازه ها دارد. چرا كه از استحكام بسيار مناسبي برخوردار است. ميلگردها معمولا بر اساس ظاهر يا نيروي كششي به 4 دسته ميلگرد a1 ،a2 ،a3 و a4 تقسيم بندي مي شوند. اعداد مربوطه، نشان دهنده گريد در اين سازه ها مي باشند.

مشخصات-ميلگردها-آهن-معدن

مهمترين مشخصات ميلگردها

به طور كلي به رده اول ميلگردها، ساده و به ساير رده ها آجدار گفته مي شود. از اين رو تقسيم بندي ميلگردها از نظر مشخصات با در نظر گرفتن وجود آج انجام مي شود. ميلگرد a1 يا ساده ناهمواري بر روي سطح خود ندارد. در اكثر مواقع نيز به عنوان شفت به كار برده مي شود. ميلگردهاي آجدار كه شامل a2 و a3 مي شوند، استحكام بيشتري نسبت به نوع ساده آن دارند. همچنين معمولا اين ميلگردها با طول 12 متر و قطر بين 6 الي 60 ميلي متر ساخته مي شوند. در صورتي كه طول استاندارد براي ميلگرد ساده 6 متر مي باشد.

آلياژ به كار رفته از مهمترين مشخصات ميلگردها است. از مهمترين عناصر مي توان به كربن اشاره كرد. بيشتر شدن ميزان كربن باعث بالا رفتن عدد استاندارد مي شود. همچنين سيليسيم، منگنز يا فروسيليكومنگنز نيز بسته به نوع ميلگرد، در ساخت آن به كار مي روند. براي پي بردن به كيفيت ميلگرد مورد نظر، حتما بايستي از نظر شيميايي مورد آناليز قرار بگيرد. همچنين ميلگردها داراي رسانايي الكتريكي و مغناطيسي مي باشند. برخي از اين سازه ها با توجه به آلياژ به كار برده شده در آنها مي توانند به عنوان ميلگرد حرارتي نيز استفاده شوند.

ميلگرد a1 چه ويژگي هايي دارد؟

همانطور كه گفته شد، ميلگرد a1 آج ندارد. به همين دليل از نظر سختي، نرم به حساب مي آيد. اين ميلگردها كه به آنها ساده هم گفته مي شود، داراي سطح يكنواختي مي باشند. البته ممكن است به دليل اين سطح صاف، ميلگرد رده اول بر روي بتن بلغزد. رده مقاومتی اين محصول 240 است. تغييرات پلاستيكي تا 25 درصد در اين نوع از ميلگردها وجود دارد. همچنين به دليل وجود ميزان كمي از كربن در تركيب آنها، از گريد a1 مي توان در جوشكاري استفاده نمود. ميلگرد ساده براي آهنگري نيز مناسب مي باشد. از ويژگي هاي ديگر آن مي توان به تنش جاري به اندازه 2300 و گسيختگي به اندازه 3800 كيلوگرم بر سانتي متر مربع اشاره كرد. اين ميلگردها تا طول 12 متر هم در بازار ارائه مي شوند.

مشخصات-ميلگردها-آهن-معدن

ميلگرد a2 چيست؟

اين ميلگرد در رده S340  مي باشد كه داراي آج ساده يا فنري شكل است. همچنين به عنوان ميلگردهاي نيمه سخت در نظر گرفته مي شوند. در راستاي طولي اين سازه يك محور وجود دارد. يك سري مارپيچ به دور اين محور ديده مي شود. به دليل وجود مقاومت بيشتر در آن نسبت به نوع ساده، در ساختمان سازي، خاموت و مش بندي از آن بهره مي گيرند. ميلگردهاي a2 تنش جاري به اندازه 3000 و گسيختگي به اندازه 5000 كيلوگرم بر سانتي متر مربع دارند. همچنين تا 19 درصد مي توانند شكل پلاستيكي خود را دچار تغييرات كنند.

آشنايي با ميلگردهاي a3

ميلگرد a3 داراي آج پيچيده مي باشد. در واقع آج هاي آن ظاهري جناقي دارند. اگرچه اين ميلگرد، نيمه سخت به حساب مي آيد، اما از نظر مقاومت، بهتر از دو گريد a1 وa2  مي باشد. اين ميلگردها معمولا در سازه هايي مانند تير و ستون به كار مي روند.

كاربرد ميلگرد a1، ميلگرد a2 و ميلگرد a3

هر كدام از اين ميلگردها در جاهاي مختلفي به كار مي روند. اما به طور كلي رايج ترين جايگاه هاي استفاده از آنها در ساخت و ساز يا صنايع مختلف به شرح ذيل مي باشد.

ميلگرد a1

به كار بردن اين ميلگرد در جوشكاري، ميخ سازي و آهنگري گزينه بسيار مناسبي است.

ميلگرد a2

از اين ميلگردها در ساخت ستون، ديوار يا تير استفاده مي شود. چرا كه به سبب داشتن انعطاف پذيري مناسب، به راحتي تغيير شكل مي دهند. همچنين براي فونداسيون مي توان از آن بهره گرفت. در هنگام ساخت پي براي آرماتورهاي عرضي از اين نوع استفاده مي نمايند. فراموش نكنيد كه اين ميلگردها براي خمكاري يا جوشكاري به هيچ عنوان مناسب نمي باشند.

ميلگرد a3

در فونداسيون معمولا از اين نوع ميلگرد استفاده مي شود. همچنين براي ساخت پي در آرماتورهاي طولي اين ميلگرد كاربرد دارد. توجه نماييد كه به دليل ترد بودن ميلگرد رده سوم، بهتر است از آن براي ساخت و ساز در مناطق زلزله خيز استفاده نشود.

مشخصات-ميلگردها-آهن-معدن

حال كه با مشخصات ميلگردها در رده هاي مختلف آشنا شديد، بد نيست بدانيد كه ميلگرد نوع 4 داراي سختي بيشتري نسبت به ساير انواع ميلگردها مي باشد. وجود آج مركب از ويژگي هاي ظاهري معروف گريد چهارم ميلگردها است. اين سازه بهتر است در ساخت و ساز استفاده نشود. در واقع با توجه به مقاومت و استحكام موجود در آن، مهندسين از اين محصول در كارهاي سنگين بهره مي برند. فراموش نكنيد كه قبل از تهيه هر يك از انواع ميلگرد، حتما ويژگي هاي شيميايي يا فيزيكي آن را از طريق دستگاه هاي مخصوص مورد بررسي قرار دهيد. چرا كه شباهت زيادي از نظر ساختاري يا ظاهري در ميان آنها وجود دارد.   

ahanmadan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *