جدول اشتال نبشی

جدول-اشتال-نبشی-آهن-معدن

جدول اشتال نبشی یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنعت آهن و فولاد به شمار می رود، که در دو نوع تولید می شود. این ابزار مهم و پرکاربرد برای صنعتگران و مهندسان، به منظور محاسبه وزن و مساحت مقاطع فولادی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین میزان استحکام و تحمل بار نبشی نیز، به وزن آن وابسته است که لازم است مهندسان در زمان خرید این قطعه به آن توجه نمایند. 

در واقع باید بیان کنیم که محاسبه تعداد یا مقدار نبشی ها از طریق جدول اشتال نبشی، به مهندسان این امکان را می دهد که با دقت بیشتری اقدام به محاسبه وزن نبشی ها نمایند. این قطعه در کمترین زمان ممکن و با دقت بسیار بالایی، میزان نبشی های مورد نیاز برای ساخت یک ساختمان را محاسبه کرده و اطلاعات را در اختیار مهندسان قرار می دهد. 

از این رو تمام مهندسان و صنعتگران نیاز دارند تا در کنار کسب اطلاعات در خصوص اینکه پروفیل چیست؟ یا اینکه ورق آلیاژی چیست؟، بدانند جدول اشتال نبشی چیست و چگونه می توانند از آن استفاده کنند. مسلما پس از کسب اطلاعات مناسب در زمینه این قطعات و تجهیزات مورد نیاز در ساختمان سازی، عملکرد بهتری خواهند داشت و طراحی سازه ساختمانی و صنعتی بهتری انجام خواهند داد.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

جدول-اشتال-نبشی-آهن-معدن

جدول اشتال نبشی چیست و چه کاربردی دارد؟

 همانطور که از نام این قطعه مشخص است، اشتال نبشی یک جدول است که در آن وزن انواع نبشی بسته به ابعادی که دارند، درج می گردد. در اصل بهترین کارخانه های تولید پروفیل و نبشی در کشور، با استفاده از این جدول نبشی های مورد نیاز برای هر سازه را مورد محاسبه قرار داده و سپس تولید می کنند. 

تمامی اعداد و ارقام موجود در جدول اشتال نبشی، هم برای طراحی سازه های صنعتی و ساختمانی مهم است، هم برای اجرای آن. در اصل مهندسان طراحی که از این جدول استفاده می کنند، می توانند طراحی و اجرای سازه دقیق تری و ایمن تری داشته باشند. این جدول کاربردهای بسیار گسترده ای دارد و در انواع اتصالات همچون انواع میلگرد، انواع سازه های فلزی و … نیز کاربرد دارد. 

می توان از جدول اشتال نبشی هم برای اتصال پل ها به ستون، تیرآهن ها و هم برای ساخت ستون ها و خرپاها استفاده کرد. پس به طور کلی باید استفاده از این جدول را برای تمام مهندسان و طراحان سازه ها و اجرا کنندگان سازه ها ضروری بدانیم. البته باید این نکته را در نظر داشته که برای استفاده از این جدول، اولین چیزی که باید بدانید، وزن نبشی آهنی یا هر مقطع فولادی دیگر است. 

برای این که بدانید وزن نبشی های تولید شده با سنگ آهن و نمونه های دیگر چقدر است، نیاز دارید تا ابتدا در مورد انواع جدول های نبشی اطلاعات کسب کنید. ما در ادامه به معرفی این جداول پرداخته ایم. پس از آن بهتر می توانید از این جدول برای محاسبه وزن نبشی ها استفاده کنید.  

جدول-اشتال-نبشی-آهن-معدن

آشنایی با انواع جدول های اشتال نبشی

جدول اشتال نبشی را می توان به دو نوع تنظیم کرد. از جمله:

جدول اشتال با بال مساوی

این نوع جدول های نبشی در نقشه های ساختمانی با حرف انگلیسی L نشانه گذاری شده اند. در صورتی که اندازه بال های نبشی مساوی باشد، پس از حرف L، سال بال نیز درج خواهد شد. مثلا اگر اندازه بال های نبشی معادل 200 میلیمتر باشد، در نقشه با علامت L200 نشانه گذاری می شود. در ادامه جدول نیز دیگر اطلاعات این نبشی ها همچون جزئیات ابعاد، وزن هر شاخه و سایز آنها نیز بیان می گردد. 

جدول-اشتال-نبشی-آهن-معدن

جدول اشتال با بال نامساوی

نوع دیگری از جدول اشتال نبشی، جدول نامساوی است. در این جدول بیشتر قطعات بیان می شوند که در صنایع خاص و ویژه از آنها استفاده می شود. به گونه ای که ممکن است در این صنایع خاص و ویژه امکان استفاده از نبشی های L وجود نداشته باشد. از این رو نیاز است از نبشی های نامساوی برای آن سازه ها استفاده گردد. می توان نبشی های نامساوی را در ابعاد و ضخامت های مختلفی از بازار خریداری کرد.

باید خاطر نشان نماییم که جدول اشتال نبشی نامساوی دارای متریال های مختلفی همچون ST52، ST44 و ST37 هستند و توسط معتبرترین کارخانه های تولید انواع نبشی، آهن اسفنجی، میلگرد حرارتی، الکترود گرافیتی و …. تولید و به بازار عرضه می گردند. در صورتی که برای یک سازه نیاز به استفاده از بال های نامساوی باشد، سایز این دو بال باید صورت ضرب در کنار هم و بر روی نقشه درج شود. 

مثلا اگر بر روی نقشه طراحی شده سازه ساختمانی یا صنعتی عدد L200*100 را مشاهده کردید، بدان معنا است که این سازه به دو بال نامساوی نیاز دارد. یکی از این بال ها 200 میلیمتری بوده و بال دیگر 100 میلیمتری است. دیگر اطلاعات این نبشی ها نیز در ادامه جدول اشتال قید خواهد شد. 

جدول-اشتال-نبشی-آهن-معدن

چگونگی استفاده از جدول اشتال نبشی

برای استفاده از این جدول جهت محاسبه بال ها، لازم است ابتدا به نوع پروفیل مورد نظر در جدول توجه کرد. سپس می توان بسته به شماره پروفیل، تمامی مشخصات و اطلاعات لازم را در جدول اشتال مشاهده کرد. به بیان ساده، پس از انتخاب پروفیل مورد نظر خود، از ابتدای جدول به سمت پایین یک خط صاف بکشید. با این کار ردیف شماره پروفیل مورد نظر خود را در جدول اشتال نبشی مشخص خواهید کرد.

داده های نمایش داده شده در این تقاطع دو خط، اطلاعاتی است که شما در خصوص نبشی مورد نظر به دست خواهید آورد. معمولا با استفاده از جدول اشتال باید به روش خطا و آزمون عمل کرد. یعنی اگر لازم است برای طراحی یک مقطع فولادی مقدار سطح فولاد مشخصی استفاده شود، باید به این جدول مراجعه نموده و پس از یافتن نوع پروفیل، ستون آن را بررسی کرد.

حتی می توان با استفاده از این روش، حداقل آرماتور به کار رفته در یک مقطع بتن مسطح را نیز مورد بررسی قرار داد. پس به طور کلی استفاده از جدول اشتال نبشی برای مهندسان و صنعتگران آسان است. آنها تنها باید با دقت از این جدول استفاده کرده و سازه مورد نظر خود را طراحی کنند.

ahanmadan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *