سرباره کوره چیست؟

سرباره-کوره-اهن-معدن

در ادامه این مقاله می خوانیم که سرباره کوره چیست و چگونه محصولی می باشد؟ به عبارت دیگر می خواهیم به بررسی و معرفی این نوع محصول پر کاربرد و مفید بپردازیم. علاوه بر این مطالبی را هم در مورد قیمت این محصول، خواص شیمیایی و فیزیکی، روش خرید و کاربردهای مختلفی که دارد، ارائه می دهیم. بنابراین افراد با مطالعه این محتوا می توانند با سرباره آشنا شوند. همچنین علاوه بر آشنایی با خواص و کاربرد های آن، در صنعت های مختلف و مد نظر از این محصول به خوبی استفاده کنند.

آنچه در ادامه مقاله خواهید خواند

سرباره-کوره-ahanmadan

بررسی سرباره کوره:

سرباره کوره از جمله محصولات غیر طبیعی است به عنوان ماده درجه یک در صنعت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً این محصولات از ناخالصی های موجود در سنگ آهن به وجود آمده اند. به بیان دقیق تر، زمان جداسازی آهن ها از کوره های ذوب آهن، ناخالصی های وجود دارد که بر اساس این ناخالصی ‌ها سرباره به وجود می آید.

به عبارت دیگر می توان گفت سرباره کوره طی مراحل مختلف سرد شدن ناخالصی ها ایجاد می شود. بنابراین این محصول ترکیبی از اکسید های فلزی مختلف و پیچیده می باشد. همچنین پس از سرد شدن ناخالصی ها و تولید سرباره، این محصول حالت جامد به خود می ‌گیرد. بنابراین افراد و مشتریان می توانند در صنعت های مختلف و برای مصارف گوناگون از آن استفاده کنند. معمولاً این محصول پس از تولید در صنعت های پر کاربرد و برای مصرف های مختلف از جمله تولید مواد نسوز، پشم سرباره، سیمان، مصالح و تجهیزات زیر سازی جاده ها و خیابان و….. مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، محصول دارای استحکام و مقاومت بسیار بالایی است. لذا علاوه بر مقاومت و استحکام بسیار خوب، به دلیل حالت جامدی که دارد از آن در مصالح سنگین آسفالت ها، سیمان، بتن و زیر سازی جاده استفاده می کنند.

چگونگی تولید سرباره کوره آهن

مسلماً سرباره کوره در کوره هایی تولید و طراحی می شود که ارتفاع آن ها ۳۰ متر می باشد و دیوار داخلی آن ها از آجر های مخصوص ساخته شده باشد. علت استفاده از آجر های مخصوص در دیوار داخلی کوره ها برای تولید سرباره این است که مقاومت بسیار بالا در برابر گرما و حرارت دارند. طراحی کوره های تولید سرباره بسیار جذاب و زیبا می باشد. از طرفی می توان گفت این کوره ها به صورت دائمی در حال تولید سرباره و دیگر مواد مانند فرومنگنز، آهن اسفنجی، سنگ آهن و‌… هستند. همچنین سرباره های تولید شده از این کوره ها دارای بهترین جنس و کیفیت می باشند و در صنعت های مختلف ویژگی های منحصر به فرد خود را نشان می‌ دهند.

سرباره-کوره-آهن-معدن

خواص فیزیکی و شیمیایی آن

با توجه به مطالبی که بیان کردیم سرباره کوره از خواص فیزیکی و شیمیایی بسیاری برخوردار است. علاوه بر این تولید کنندگان تلاش می ‌کنند این محصول را در بالاترین سطح از کیفیت و مرغوبیت طراحی و تولید کنند. از آنجایی که در کوره‌ها محصولات و مواد متنوعی مانند: گندله آهن، شمس چدن و… تولید می شوند، سرباره در انواع مختلفی طراحی می ‌شود.

 به عبارت دیگر می توان گفت علاوه بر سرباره کوره، انواع مختلفی از سرباره ها وجود دارند که در صنعت های متنوع و متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین خواص فیزیکی و شیمیایی سرباره ها بسیار به چشم می آید. این محصول از نظر خاصیت های فیزیکی و شیمیایی در بالاترین سطح قرار گرفته است. همچنین کاربردها و فواید مختلف آن امروزه بسیار گسترده می باشد.

مهمترین خواص فیزیکی و شیمیایی سرباره کوره آهن

علاوه بر خواصی که بیان کردیم، این محصول دارای کاربرد و مزایای دیگری می باشد که عبارت اند از: کاربرد در زیرسازی جاده ها، تولید پشم سرباره، ساخت بلوک های سبک ساختمان، ساخت جاده، خاک ریز، آبراهه و….

سرباره-کوره-آهن-معدن

سخن پایانی

سرباره کوره از جمله محصولات فرعی و مصنوعی است که در تولید آهن خام از کک نفتی، سنگ آهن، آهن اسفنجی و…. می باشد. همچنین این محصول از نظر خواص هیدرولیکی و کریستالی دارای فواید بسیاری می باشد. اما می ‌توان گفت خاصیت هیدرولیکی آن نسبت به خاصیت کریستالی بیشتر می باشد. به همین منظور از آن در صنعت های متنوع از جمله سیمان استفاده می کنند.

 روش تولید سرباره نیز به گونه‌ ای است که پس از تولید سنگ آهن در کوره های آهن گدازی، این محصول به شکل مذاب تولید می ‌شود. سپس به روش های نورد سرد و گرم این محصول را سرد می‌ کنند و حالت جامد به خود می گیرد. بنابراین به دلیل حالت جامد این محصول از آن برای مصارف گوناگون و مختلف استفاده می کنند. خلاصه اینکه افراد می توانند در صنعت های مختلف از جمله صنایع سیمان، ساخت بلوک و….. از این محصول پر کاربرد استفاده کنند. از طرفی با انتخاب بهترین روش خرید هزینه مناسب و مقرون به صرفه جهت خرید محصولات پرداخت کنند.

ahanmadan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *