تسمه آهنی چیست ؟ انواع و کاربرد های آن

تسمه-آهنی-آهن-معدن

تسمه آهنی پروفیل هایی با مقطع مستطیل شکل است که ضخامت مقطع فولادی با عرض آن ها بسیار اختلاف دارد. معمولا در ساخت تسمه های آهنی از آلیاژ فولاد استفاده می شود و درصد کربن به کار رفته در تولید آن ها بسیار اندک است. در طول زمان شیوه حمل و جابجایی بار در صنایع مختلف بسیار اهمیت داشته است و افراد همواره به دنبال راهی برای انجام این کار بوده است. در گذشته بیشتر از بلند کننده های مکانیکی برای جابجایی بار و مصالح مختلف استفاده می شد. این تجهیزات شامل اهرم ها و تسمه هایی بودند که به شکل قلاب ساخته می شدند. در واقع تسمه ها برای سهولت حمل و نقل بار های سنگین تولید شدند و رفته رفته با پیشرفت صنایع مختلف، کاربرد تسمه ها نیز گسترش یافت. امروزه از تسمه های آهنی در صنایع تولیدی مختلفی استفاده می شود.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

تسمه-آهنی-آهن-معدن

معمولا اغلب افراد با شنیدن کلمه تسمه آهنی، به یاد تسمه خودرو و یا دوچرخه می افتند. در حالیکه تسمه های آهنی ساختار و مفهومی متفاوت از آن ها دارند. تسمه های آهنی نوعی پروفیل فولادی هستند که در اندازه های مختلف، و در حالت های رول و تخت تولید می شوند. این نوع تسمه ها در صنایع مختلف از جمله صنعت ساخت و ساز، صنعت معادن، تولید چارچوب های آهنی و…  استفاده می شود.  

جنس تسمه های فولادی موارد مصرف آن ها

به طور کلی تسمه ها در دو شکل فلزی و غیر فلزی ساخته می شوند. بارزترین تفاوت میان تسمه های فلزی و غیر فلزی، میزان استحکام کششی تسمه ها می باشد. معمولا از تسمه های غیر فلزی در بسته بندی اجسام سبک مانند کاغذ، لباس، بطری های پلاستیکی، الیاف آکریلیک، مصالح ساختمانی و… استفاده می شود. تسمه های فلزی مقاوم تر هستند و در بسته بندی اجسام سنگین تر مانند لوله و پروفیل، ورق های فولادی، شمش های آلومینیومی و مسی، نگه داشتن ماشین آلات سنگین بر روی صفحه های حمل و نقل، جابجایی الوار و… استفاده می شود. 

تسمه آهنی با توجه به فرآیند تولید هر شرکت و استاندارد های آن، در ضخامت و عرض های مختلفی تولید می شود. در ساخت تسمه های فولادی عموما از فولاد ساده کربنی، فولاد با استحکام بالا، فولاد مقاوم در برابر اکسایش و فولاد گالوانیزه استفاده می شود.

  

تسمه-آهنی-آهن-معدن

کاربرد های تسمه آهنی در صنعت

تسمه آهنی در صنعت کاربرد گسترده ای دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره شده است :

 یکی از محصولاتی که از تسمه آهنی تولید می شوند، نوعی شبکه فولادی به نام گریتینگ می باشد. این شبکه فولادی مقاومت بسیار زیادی دارد و قیمت مناسبی دارد. زیبایی ظاهری و امکان عبور نور و هوا در کنار دیگر مزایای این محصول، آن را به گزینه ای مناسب برای جایگزینی در صنایع ساختمان سازی و دیگر صنعت ها کرده است. این محصول به علت مقاومت و استحکام بسیار زیاد خود در پوشش کف و پله ها استفاده می شود.   

تسمه-آهنی-آهن-معدن

بررسی انواع تسمه آهنی

تسمه آهنی از انواع محصولات مفتولی هستند که عموما از فولاد تولید می شوند. فولاد بهترین گزینه انتخابی برای تولید تسمه ها می باشد. این ماده استحکام کششی بالایی دارد و به صورت گسترده در دسترس می باشد. همچنین در مقایسه با دیگر مواد اولیه، هزینه تهیه فولاد به مراتب ارزان تر خواهد بود. تسمه های آهنی در انواع مختلفی تولید می شوند که در ادامه بررسی شده است.

تسمه-آهنی-آهن-معدن

تسمه آهنی نوردشده

 عملیات نورد یکی از روش های پرکاربرد تولید قطعات فولادی می باشد. در این عملیات یک پروفیل در از قبل تعیین شده به میان چند دو یا چند غلطک فرستاده می شود. به کمک غلطک ها ضخامت پروفیل به حد مطلوب می رسد. عملیات نورد به دو روش گرم و سرد انجام می گیرد. در نورد گرم پیش از فرستاندن قطعات فولادی به میان غلطک ها، آن را گرم می کنند.

تسمه آهنی نوردشده، تسمه ای است که از ضایعات فولاد تولید می شود. قطر این نوع تسمه ها 5.5 تا 6.5 میلی متر است. تسمه های نوردی که از نورد شمش فولاد در کارخانه ها تولید می شود عموما با کیفیت تر از تسمه هایی هستند که در کارگاه ها تولید می شوند.

تسمه آهنی که با نورد سرد تولید شده است بیشتر از تسمه های نورد گرم کاربرد دارد. از کاربرد های این نوع تسمه ها می توان به تولید رادیاتور، تولید کابل های برق و تلفن، خودرو سازی، لوازم خانگی، ساخت دوچرخه، ترانسفورماتور اشاره کرد. تسمه های نورد گرم بیشتر در صنایع بسته بندی و تولید درب و پنجره کاربرد دارند.   

تسمه ماشین کاری شده

تسمه آهنی ماشین کاری از ورق های فابریک و یک دست تولید می شوند. این نوع تسمه ها در ابعاد و اندازه مشخص و با طول 6 متر ساخته می شوند. در تولید تسمه های ماشین کاری شده از گیوتن یا قیچی های مخصوص استفاده می شود، برای همین لبه هایی صاف و متناسب دارند. کیفیت و استحکام تسمه های ماشین کاری شده بسیار بالاتر از تسمه های نورد شده است و به همین دلیل قیمت بالاتری دارد. 

تسمه استیل 304

 این نوع تمسه ها از تمسه های آهنی مقرون به صرفه به شمار می روند که بسیار مستحکم هستند و در برابر خوردگی مقاومت خوبی دارند. در ساخت تسمه های استیل 304 استاندارد های لازم رعایت می شود و تسمه حاصل با کیفیت و محکم می باشد. ضخامت این نوع تسمه ها بسیار کم است و بسیار شکل پذیر هستند. این نوع تسمه ها در صنایع ساختمان سازی، کشتی سازی، تجهیزات دفاعی، صنعت نفت، صنایع غذایی، پزشکی، شیمیایی و ساخت ظروف کاربرد فراوان دارند.    

تسمه استیل 304

 این نوع تمسه ها از تمسه های آهنی مقرون به صرفه به شمار می روند که بسیار مستحکم هستند و در برابر خوردگی مقاومت خوبی دارند. در ساخت تسمه های استیل 304 استاندارد های لازم رعایت می شود و تسمه حاصل با کیفیت و محکم می باشد. ضخامت این نوع تسمه ها بسیار کم است و بسیار شکل پذیر هستند. این نوع تسمه ها در صنایع ساختمان سازی، کشتی سازی، تجهیزات دفاعی، صنعت نفت، صنایع غذایی، پزشکی، شیمیایی و ساخت ظروف کاربرد فراوان دارند.    

تسمه استیل 316

تمسه استیل 316 از دیگر انواع تسمه های فولادی می باشد که با مقاومت بسیار زیاد خود در صنایعی تولیدی  خاص کاربرد دارد. این نوع تسمه ها در برابر عوامل خورنده بسیار مقاوم هستند به همین دلیل از آن ها در کوره ها و نقاط حرارتی بسیار بالا استفاده می شود. از دیگر کاربرد تسمه استیل 316 می توان به سازه های دریایی، تجهیزات شیمیایی، انواع پمپ ها و… اشاره کرد.  

تسمه های استیل عموما ضخامت کمی دارند به همین دلیل برای تولید تجهیزات ظریف و دقیق مناسب هستند. از این نوع تسمه ها در ساخت لوازم آشپرخانه، وسایل جراحی، صنایع لوله سازی، تولید کابل برق و تلفن، خودرو سازی و… استفاده می شود.

تسمه آهنی ترانس

یکی دیگر از انواع تسمه های آهنی، تسمه ترانس می باشد. این نوع تسمه ها از سایر تسمه های فولادی، طی فرایند مخصوص و بسیار پیچیده تولید می شوند. به کمک تکنولوژی بسیار دقیقی که در ساخت تسمه های ترانس به کار برده می شود، این نوع تسمه ها در ضخامت های بسیار دقیق  مشخص طراحی و تولید می شوند. این تسمه ها بیشتر در صنایع حساسی که در آن ها ابعاد بسیار اهمیت دارد، استفاده می شوند.       

تسمه آهنی فابریک

تسمه آهنی فابریک از شمش فولاد ساخته می شود. برای تولید این تسمه ها شمش های فولادی را در کوره های بسیار گرم ذوب می کنند و سپس مواد حاصل را به شکل تسمه های فابریک تبدیل می کنند. به همین دلیل تسمه های فابریک طول بسیار بلندی دارند.

ahanmadan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *