آمیژان ها چیست؟ انواع و کاربرد آنها

آمیژان-آهن-معدن

آمیژان ها از جمله فلزات پایه ای هستند که شباهت بسیاری به نیکل، مس و آلومینیوم دارند. این محصولات با ترکیب یک یا دو عنصر دیگر و درصد خلوص بیشتر تولید می شوند.

به عبارت دیگر درصد بسیار بالایی از دو عنصر دیگر سبب تولید آمیژان ها می شود. در این محصولات عناصر آلیاژ ساز مختلف و متنوعی وجود دارد که هر کدام از آن ها از فواید و خاصیت های بسیاری برخوردار هستند. اما به طور کلی می توان گفت آلیاژ ساز های موجود در این محصولات به عنوان افزودنی های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال، افزودنی هایی برای بهبود فرایند و مراحل تولید آلیاژ در تولید شمش چدن، بهینه سازی فرایند ریخته گری و تولید پودر های مخلوط از فلزات و…..

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

آمیژان-ها-ahanmadan

استفاده از این محصولات جهت آلیاژ سازی

استفاده از این محصولات در آلیاژ سازی در موارد مختلف می‌باشد که در این موارد به شرح زیر است:

علاوه بر این به دلیل اینکه آمیژان ها شباهت بسیاری به میله، شمش و….. دارند، از آن ها به عنوان محصولات پیش آلیاژ شده استفاده می کنند. همچنین این محصولات نیمه ساخته هستند. به همین منظور از آن ها در صنعت های مختلف به عنوان ماده اولیه استفاده می‌ شود. به عنوان مثال می ‌توان گفت در صنعت های ذوب فلزات و ریخته گری به عنوان ماده اولیه جهت فرآوری فلزات از این محصول استفاده می شود. امروزه استفاده از این محصولات افزایش یافته است. چرا که از آن ها به عنوان فلزات خاص استفاده می کنند. از طرف دیگر می توان گفت دلیل استفاده از این محصولات به عنوان فلز خاص و یا جایگزین فلزات خاص، نکات فنی، اقتصادی و…. می باشد. علاوه بر این به دلیل اینکه در صنعت های مختلف امروزه تولید آلومینیوم و استفاده از آن افزایش پیدا کرده، تولید این محصولات نیز گسترش یافته است.

کاربرد های این آمیژان ها

با توجه به مطالبی که بیان کردیم، آمیژان ها به عنوان مواد پیش آلیاژ شده مورد استفاده قرار می گیرند. از طرف دیگر این مواد برای ریخته گری فلزات، فرآوری آن ها، خالص سازی فولاد ، ذوب و دیگر فعالیت ها مورد استفاده قرار می گیرند. لذا قابلیت و کاربرد های مختلف آن ها در صنعت ها به چشم می آید. معمولاً این محصولات برای دستیابی به اهداف و انجام فعالیت های خاص تولید و طراحی شده اند. بنابراین از دیگر قابلیت ها و کاربرد آمیژان ها می‌ توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

این نکات، مواردی هستند که از مهم ترین کاربرد های آمیژان ها به شمار می‌ روند. لذا این موارد به روش های مختلف و متنوعی انجام می شوند. یعنی دستیابی به چنین اهداف و فعالیت های خاصی به روش های مختلف امکان پذیر است. کاربرد و قابلیت های این محصولات بسیار مفید و قابل توجه می باشد. بنابراین این محصولات در عرصه‌ های اقتصادی، فنی، مالی و افزایش کیفیت به کمک صنعت های مختلف رفته اند و به آن ها در این زمینه یاری می رسانند. علاوه بر این، این محصولات سبب بهینه سازی و بهبود خالصیت مواد تولید شده نیز می‌ شوند. یعنی برای افزایش کیفیت و بهبود خواص مواد نهایی تولید شده از آمیژان استفاده می کنند.

از آمیژان ها به عنوان بهبود دهنده نیز استفاده می شود. چرا که آن ها می توانند خواص و ویژگی های نامطلوب آلیاژ های مختلف را بهبود بخشند و در فواید و مزایای آن ها نقش گسترده ای داشته باشند. این مورد یکی از مهم ترین و اصلی ترین کاربرد و قابلیت های آمیژان می باشد. چرا که سبب صرفه جویی در وقت و هزینه می ‌شود.

انواع مختلف آمیژان ها

آمیژان ها با توجه به خواص و فواید مختلفی که دارند در انواع متفاوتی طراحی و تولید می شوند. از طرف دیگر می توان گفت امروزه به دلیل استفاده گسترده از آلیاژ و آلومینیوم در صنعت ها، تولید انواع مختلف آمیژان ها ضروری و لازم می باشد. انواع مختلف این محصولات عبارت اند از:

آمیژان بور:

این نوع محصول یکی از پرمصرف ترین نوع آمیژان می باشد که دارای خاصیت بسیاری است. به عبارت دیگر می توان گفت در صد خالصیت و استفاده از ماده بور در این نوع آمیژان ۳ تا ۸ درصد می باشد.  به همین منظور از آن در صنعت های مختلف از جمله صنعت های تولید مفتول و سیم کابل ها استفاده می کنند. یکی از دلایل استفاده از این نوع محصول در صنعت های تولید سیم کابل هدایت الکتریکی آن ها می باشد. بنابراین این محصولات بسیار پر طرفدار و پر کاربرد هستند.

آمیژان تیتانیوم:

این محصولات دارای ۵ درصد تیتانیوم و یک درصد بور هستند. لذا از آن ها جهت کنترل و تغییر ساختار آلیاژ های مختلف و آلومینیوم استفاده می کنند. علاوه بر این از این نوع آمیژان در ریز کردن دانه ها نیز استفاده می ‌شود. چرا که دانه های درشت سبب کاهش خواص مواد می شوند.

آمیژان-تیتانیوم-آهن-معدن

آمیژان استرانسیوم:

آمیژان استرانسیوم به عنوان مهم ‌ترین آمیژان ها در ریخته گری آلیاژ های آلومینیوم و فروسیلیس به شمار می رود. به عبارت دیگر امروزه استفاده از این نوع محصول در ریخته گری فروسیلیس جایگزین استفاده از دیگر مواد و محصولات شده است.

آمیژان برلیم:

این نوع آمیژان نیز از یک لایه نازک اکسید برخوردار است که این لایه می ‌تواند از اکسیداسیون ذوب جلوگیری کند.

موارد مصرف این محصولات و خصوصیات آن ها

یکی از مهم ترین خصوصیات و ویژگی های این نوع محصولات بهبود دهنده بودن آن ها می باشد. یعنی این محصولات دارای ترکیبات و آلیاژ های مختلفی هستند که سبب بهبود دیگر مواد و عناصر می شوند. علاوه بر این از آن ها در صنعت های مختلفی استفاده می کنند. دلایل مصرف آن ها در صنعت ها، مختلف و متعدد می باشد.

 معمولاً از این محصولات بیشتر در صنعت هایی همچون ذوب فلزات استفاده می شود. چرا که آمیژان ها می‌ توانند سبب تغییر ساختار و اصطلاحات مختلف مواد و ترکیبات شوند. به عبارت دیگر آن ها می ‌توانند خواص نامطلوب ترکیبات و عنصر های مختلف را تغییر دهند. علاوه بر این یکی دیگر از موارد مصرف و استفاده از آن در صنعت های مختلف استفاده از آن ها در مراحل و فرایندهای ریخته گری و انجماد فلزات می باشد. چرا که این نوع محصولات می توانند ساختار این فرایندها را تغییر دهند و اصلاح کنند. امروزه این محصولات به دلیل خصوصیات متنوع و گسترده ای که دارند، جهت انجام فعالیت های متنوع و مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال از آن ها برای تغییر ویژگی هایی شیمیایی، استحکام و مقاومت عناصر، هدایت الکتریکی مواد، افزایش کیفیت سطح نهایی مواد تولید شده و….. استفاده می کنند.

یکی دیگر از خصوصیات آمیژان ها که سبب استفاده گسترده از آن ها شده است، صرفه جویی در وقت و مصرف انرژی می باشد. چرا که این محصولات می توانند در دمای کمتر به ذوب سریع تر بپردازند. به همین منظور زمان تولید کاهش می یابد و در مصرف انرژی صرفه جویی می شود. در نتیجه انتخاب آمیژان مناسب می تواند در عملکرد و کارایی مفید آن نقش گسترده ای داشته باشد.

 

ahanmadan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *