صفر تا صد آرماتور بندی و نکات اجرایی آن

آرماتور-بندی-آهن-معدن

آرماتور بندی به انگلیسی Steel fixer گفته می شود و یکی از مراحل حیاتی در فرایند اجرایی انواع سازه های فلزی و بتنی است. در این تکنیک میلگردهای مورد استفاده و مقاطع فولادی در محل هایی که از پیش و بر روی نقشه تعیین شده اند قرار داده می شوند. بعد از انجام این مرحله عملیات بتن ریزی را بر روی آن انجام داده و به این ترتیب ساختمان را تا حد ممکن مقاوم می نمایند. تقویت نمودن فولاد شامل مراحل مختلفی می شود که در هر مرحله باید انواع میلگرد را در اندازه های مناسب مورد استفاده قرار داد.

در واقع آرماتور بندی ساختمان جهت پیشگیری از ریزش بتن بکار رفته در سازه و تحمل نیروهای کششی در آن اجرا می شود. این عمل به منظور رعایت و اجرای کامل اصول مهندسی در پروسه ساختمان سازی انجام می‌شود. نکته قابل توجه در خصوص تقویت فولاد بکار رفته در ساختمان باید گفت که این مرحله باید پیش از عمل بتن‌ ریزی در ساختمان صورت بگیرد.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

آرماتور-بندی-آهن-معدن

آرماتور بندی چیست؟

آرماتور بندی شامل مراحل مشخصی است که بر روی میلگردهای مورد استفاده در سازه ها انجام می گیرد. در حقیقت فرایند برش، خم کردن و بستن میلگردها به وسیله سیم آرماتور و همچنین کار گذاشتن ان ها در بتن تقویت فولاد گفته می شود. لازم به ذکر است که میلگرد ها به وسیله اتصالات جوشی و فلزی به یکدیگر متصل می شوند. در انجام این عمل تا حد زیادی مشخصات انواع میلگرد و ضخامت آن ها مورد توجه قرار می گیرد. اماتورها یا همان میلگردهای برش زده و خم شده نقش موثری در شکل دهی، اسکلت بتنی، جذب انرژی، شکل‌پذیری، افزایش مقاومت کششی، انعطاف‌ پذیری و پیشگیری از ترک خوردن دیوارها ایفا می کند.

انواع آرماتور بندی

آرماتور بندی دارای انواع مختلفی است که عبارتند از:

آرماتور بندی سقف

یکی از کاربردهای مهم میلگردهای شبکه بندی شده یا همان آرماتور بندی سقف، استفاده از آن ها در سقف است. هنگام استفاده از این میلگردها در سقف لازم است انواع میلگردهای خاموت و طولی تیر را برش داده و خم کرد. سپس در محل مورد نظر ان را تعبیه نمود. سپس اقدام به رد کردن خاموت‌ها از آرماتورهای طولی تیر کرده و ان ها را در فاصله های مشخص شده قرار داد. در مرحله بعدی جهت پیشگیری از در هم پیچیدن تیرها و پخش مناسب فشار بر روی تیرچه‌ ها در سقف، اقدام به قالب‌ بندی اطراف تیرها و نصب تیرچه‌ها می کنند. در نهایت و در مرحله آخر اتکاها و میلگردها را نصب می نمایند. لازم به ذکر است که در اجرای این تکنیک در سقف از میلگرد ممان منفی و میلگرد ادکا استفاده می شود.

آرماتور بندی ستون

در آرماتور بندی ستون که میلگردهای شبکه بندی شده در ستون‌ها مورد استفاده قرار می گیرند اقدام به برش آرماتورهای طولی می کنند. سپس در میان روش های اورلپ، فورجینگ یا کوپلینگ یکی را به عنوان مناسب ترین روش جهت وصل کردن میلگردها به ریشه ستون در فونداسیون انتخاب می کنند. جهت تعیین طول آرماتورهای ستون، باید اعداد موجود در نقشه که مربوط به ضخامت دال و طول مهار و ارتفاع ستون کل اسکلت می باشند را با هم جمع کرد. بعد از انجام این مرحله میلگردها را بریده و خم کرده و از قسمت بالا در محل مورد نظر قرار داد.

آرماتور-بندی-آهن-معدن

آرماتور بندی کف

آرماتور بندی کف یکی از مهم‌ ترین مراحل ساختمان سازی است. زیرا نقش مهمی در میزان مقاومت و ایمنی ساختمان ایفا می کند. در واقع هدف از اجرای کف سازی با بتن و میلگردهای شبکه بندی شده پیشگیری از صرف هزینه های اضافی برای جبران خسارت های وارده به ساختمان و همچنین صرفه جویی در وقت می باشد.

آرماتور بندی شناژ

پیش از هر چیز باید گفت که آرماتور بندی شناژ به معنای تیر رابط میان پی‌های انفرادی است که نوعی فونداسیون مشابه پی نواری ایجاد می‌کند. هدف از بکارگیری میلگردهای شبکه بندی شده در شناژ انتقال و توزیع فشار وارده به پی منفرد به سایر پی‌های دیگر است. شناژ را می توان همانند تیر رابط بکار برد و از تماس آن با خاک جلوگیری کرد.

مراحل اجرایی کردن آرماتور بندی

آرماتور بندی را در تمام بخش های ساختمان بکار می گیرند. با این حال بکارگیری آن در هر بخش متفاوت است. اندازه میلگردها، شکل چیدمان، ضخامت و نحوه اتصال آن ها در فونداسیون از جمله تفاوت های موجود در بکارگیری این نوع تکنیک می باشند مراحل اجرایی کردن این تکنیک شامل موارد ذیل می باشند.

خرید و انتخاب میلگرد

این کار باید توسط افراد متخصص و مهندسان اجرایی انجام بگیرد. زیرا همان گونه که اشاره شد هر بخش از ساختمان نیازمند نوعی میلگرد است. به طور کلی برای تمام بخش ها باید از میلگرد های گالوانیزه جهت جلوگیری از زنگ زدگی استفاده کرد.

انتقال میلگردها

از آنجا که میلگردها از طول زیادی برخوردار هستند باید آن ها را با کامیون جابه جا کرد. این کار جهت جلوگیری از آسیب به میلگردها ضروری است. لازم به ذکر است که جهت انتقال میلگردها و ثابت ماندن آن ها در طول مسیر از تسمه آهنی استفاده می شود. همچنین برای خالی کردن میلگردها باید از جرثقیل استفاده کرد.

انبار کردن میلگردها

یکی دیگر از مراحل اجرای آرماتور بندی انبار کردن میلگردها است. جهت جلوگیری از زنگ زدگی میلگردها باید آن ها را در فضای خشک و دور از نم و رطوبت نگهداری کرد.

برش زدن و خم کردن میلگردها

میلگردها را باید بر اساس کاربرد و محل استفاده برش و خم کرد. خم کردن میلگردها از حساسیت بالایی برخوردار است. زیرا کوچکترین اشتباه در انجام فرایند برش باعث ترک خوردگی و شکستن بتن می شود. برای خم کردن میلگردها از دست و یا ابزار برقی استفاده می کنند.

آرماتور-بندی-آهن-معدن

نصب آرماتور و انتخاب روش انجام آن

برای نصب آرماتور از روش های متعددی استفاده می شود که با توجه به نوع و محل استفاده از اماتورها روش های مورد استفاده متفاوت می باشند.

جمع بندی

در متن فوق صفر تا صد آرماتور بندی را مورد بررسی قرار دادیم. استفاده از این تکنیک کاربردی در ساختمان سازی به امری ضروری تبدیل شده است و در کنار لوله مانیسمان، ورق رنگی آهنی و اسلب فولادی در ساخت سازه های بتنی و فلزی مورد استفاده قرار می گیرد.

ahanmadan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *