نرماله کردن فولاد چیست و چه کاربردی دارد؟

نرماله-کردن-فولاد-آهن-معدن

نرماله کردن فولاد ( به انگلیسی normalization ) ، فرآیندی است که امکان پردازش فلز را در حالت جامد با قرار دادن آن در دمای بالا فراهم می‌کند.به صورت عامیانه تر عملیاتی که در آهنگری ها با حرارت دادن فلز و چکش زدن بر روی آن شکل می‌دهند نوعی از این عملیات می‌باشد. در برخی موارد، مداخله تغییر شکل در این فرایند، مواد شیمیایی و انواع دیگری از مواد تاثیر پذیرفتنی است. لازم به ذکر است که  مهمترین هدف از انواع عملیات حرارتی فولاد از جمله نرماله کردن ، تغییر ساختار محصول و همچنین تقویت یا تغییر برخی از خواص فولاد و فلزات مختلف می‌باشد. جهت شناخت بهتر این عملیات حرارتی پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید! به طور حتم مطالعه این مطلب در بهبود سطح آگاهی شما از ماهیت این عملیات حرارتی مثمر ثمر است.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

نرماله-کردن-فولاد-آهن-معدن

نرماله کردن فولاد چیست؟

نرماله کردن فولاد ،  به یکی از انواع عملیات حرارتی فلزات، یعنی آنیل فولاد نرمالیزاسیون اشاره دارد. در طی این فرآیند، حرارت تا تبلور مجدد کامل رخ می‌دهد. و سپس فولاد حرارت دیده، جهت خنک شدن در معرض هوا قرار می‌گیرد. پس از اتمام فرایند نرمالیزه کردن فولاد، فلز ساختار متفاوتی به دست می آورد که از آن جمله می‌توان به ریزدانه شدن و همگنی ذرات آن اشاره کرد. به تعریفی دیگر، نرمال سازی فولاد، فرآیندی است که برای از بین بردن ویژگی‌ها و عیوب دانه درشت روی سطح فولاد استفاده می شود. در واقع در تولید فولاد، ممکن است نقص‌هایی در طول فرآیند تولید رخ دهد، بنابراین برای رفع این نقایص، متخصصان صنعت به گرمایش، نگهداری و خنک سازی تدریجی متوسل می‌شوند.

توجه داشته باشید که نرماله کردن فولاد، علاوه بر رفع عیوب ساختاری فولاد، موجب افزایش استحکام، کاهش آستانه شکنندگی سرد و در نتیجه تبلور مجدد ماده می شود. شایان ذکر است که برای آماده سازی فلز برای سخت شدن بیشتر، اغلب از فرایند نرمال سازی استفاده می‌شود. همچنین این فرآیند به منظور برش بیشتر فلزات، بهره وری و کیفیت سطح بهتری را فراهم می‌کند. ( روش‌های تولید فولاد در ایران )

تفاوت نرماله کردن فولاد با بازپخت و هدف از اعمال این فرایند

در نظر داشته باشید که نرمالیزاسیون نوعی بازپخت است و تفاوت آن با آنیل کردن یا بازپخت این است که قطعات کار پس از گرم شدن و قرار گرفتن در معرض هوا خنک می شوند. قطعات مهر و موم شده و آهنگری از فولاد کربنی و آلیاژی، و همچنین قطعات سخت شده از جمله محصولاتی هستند که  در معرض نرماله کردن قرار می‌گیرند. در نظر داشته باشید که هدف از نرمال سازی،  بهبود ریزساختار فولاد، بهبود خواص مکانیکی و آماده سازی برای عملیات حرارتی بعدی است. نرمال سازی می تواند:

پس از نرمال شدن، قطعات ریخته گری دارای استحکام بالا و همچنین افزایش استحکام ضربه هستند. در  برخی از گریدهای کربن و فولادهای خاص، نرمال سازی آخرین عملیات عملیات حرارتی است، چرا که در نتیجه نرمال شدن، فولاد مورد نظر خواص نهایی مورد نیاز را به دست می‌آورد.

نرماله-کردن-فولاد-ahanmadan

نرماله کردن فولاد در شرکت‌های متالورژی

فناوری نرماله کردن فولاد در زمینه‌های تخصصی شرکت‌های متالورژی انجام می‌شود. این امر ضروری است، چرا که جهت تکمیل این فرایند، کوره‌های گرمایش مورد نیاز می‌باشد. در فرایند نرمالیزاسیون فولاد ، قطعه مورد نظر پس از گرم شدن تا نقطه ذوب، جهت خنک شدن در معرض هوا قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که در یک شرکت متالورژی، خنک کننده هوا با خنک کننده تدریجی یا با استفاده از جریان هوای افزایش یافته انجام می شود. توجه داشته باشید که در فرآیند نرمال سازی، فولادهای کم کربن تبدیل به فریت-پرلیت می شوند، در حالی که فولادهای با کربن بالا و متوسط ​​تبدیل به سوربیتول می شوند. نرمال کردن برای آلیاژهای با کربن بیش از 0.4٪ توصیه نمی شود، چرا که با چنین شاخص‌هایی، سختی محصول افزایش یافته و فلز را غیر قابل استفاده می‌کند.

حالت های نرمالیزاسیون فولاد

منظور از حالت‌های نرماله کردن فولاد، پارامترهایی است که برای رسیدن به نتیجه مطلوب تغییر می‌کنند:

هدف از نرماله کردن

عملیات حرارتی نرماله کردن فولاد ، خواص فیزیکی و مکانیکی مورد نظر را در فولاد شکل می‌دهد که از آن جمله می‌توان به مقاومت در برابر سایش، سختی، استحکام، ظرفیت حرارتی اشاره کرد. البته بسته به درجه فولاد، هدف از این پردازش ممکن است متفاوت باشد که در ادامه به آن پرداخته می‌شود:

سایر روش های عملیات حرارتی

در نهایت لازم به یادآوری است که هر چند نرماله کردن فولاد به عنوان یک روش جهانی برای عملیات حرارتی در نظر گرفته می شود. اما روش های دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به برخی از انواع رایج آن پرداخته می‌شود:

بازپخت فرآیندی است که در آن تنش محصول از بین رفته و پس از اعمال حرارت لازم، سختی محصول به وسیله فشار کاهش می یابد. در واقع بازپخت با رعایت رژیم دما انجام می شود. در این فرایند، قسمت های خالی فولاد تا دمای 800-850 درجه گرم می شوند و برای مدت معینی نگهداری می شوند. به دنبال آن خنک شدن تدریجی انجام می شود.

فرایند تمپر کردن برای ایجاد سختی آلیاژ مورد نظر انجام می شود. در طی فرآیند سخت شدن، ساختار پرسرعت پرلیت به مارتنزیت تبدیل می شود. سخت شدن مشابه عملیات حرارتی نرمالیزاسیون می‌باشد. بنابراین، محصول به حالت آستنیت رسیده و خنک می شود. تفاوت اصلی این دو رویکرد،  در سرعت فرآیند خنک سازی است.

معمولا منظور از عملیات حرارتی سردکاری، کاهش تدریجی یا لحظه ای دمای آلیاژ برای به دست آوردن شبکه کریستالی مورد نیاز است. بنابراین برای بدست آوردن مارتنزیت از ترکیب خنک سازی تدریجی و لحظه‌ای استفاده می‌شود.

ahanmadan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *