نحوه خالص سازی فولاد در کوره

خالص-سازی-فولاد-آهن-معدن

همان طور که می دانیم امروزه یکی از رایج ترین و پر کاربرد ترین فلزات، فولاد می باشد. چرا که دارای مقاومت و استحکام بسیار بالایی است. اما یکی از نکات بسیار مهم هنگام استفاده از فولاد در صنعت های مختلف، خالص سازی آن می باشد. یعنی افراد برای استفاده از این نوع فلز می بایستی میزان خلوص آن را در نظر بگیرند. چرا که خالصیت و انجام خالص سازی در کیفیت و کارایی آن نقش گسترده ای دارد.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

خالص-سازی-فولاد-ahanmadan

اطلاعات مفید در مورد خالص سازی فولاد

مسلماً خالص سازی فولاد در شکل پذیری، مقاومت و استحکام کششی، مقاومت در برابر خوردگی، جوش پذیری و…. نقش گسترده ای دارد. بنابراین نحوه خالص سازی فولاد در کوره ها از اهمیت و جایگاه بسیار بالایی برخوردار است. علاوه بر این می توان گفت امروزه مصرف کنندگان از تولیدکنندگان و کارشناسان درخواست ویژگی های شیمیایی و فیزیکی بهتر فولاد را دارند.

به همین منظور این درخواست سبب خالص سازی فولاد شده است. چرا که تولیدکنندگان بنا به درخواست مصرف کنندگان ویژگی های مکانیکی فولاد را افزایش می‌دهند. همچنین با خالص سازی این فلز به کیفیت و عملکرد مناسب آن کمک می کنند. از آنجایی که سالانه ۷۵۰ میلیون تن فولاد در کشور تولید می شود، صنعت های بسیاری از این فلز بهره‌ مند می‌ شوند. بنابراین هر یک از تولیدکنندگان در صنعت ها، برای عملکرد و کاربردهای بیشتر این محصول به خالص سازی فولاد می پردازند. به عنوان مثال آن ها به روش های مختلفی در کوره، فولاد را خالص سازی می کنند.

خالص سازی فولاد سبب افزایش فواید و مزایای فولاد جهت انجام فعالیت های مختلف می شود. تولید فولاد در کوره ها به گونه ای است که سنگ آهن گرم و ذوب می شود. سپس ناخالصی های موجود در آن حذف می شود.

به همین منظور روش‌ های مختلفی برای خالص سازی فولاد در کشور وجود دارد. اما یکی از بهترین روش ها استفاده از کوره ذوب آهن است چرا که آسان و راحت تر می باشد. همچنین تولیدکنندگان می توانند در سریع ترین زمان ممکن به خالص سازی این فلز بپردازند. ( روش تولبد انواع پروفیل )

فولاد خالص چگونه است؟

می ‌دانیم که در برخی از فلزات مانند فولاد ناخالصی های مختلفی وجود دارد. بنابراین این ناخالصی ها در کاهش مزایا و کاربردهای این محصول تاثیر بسیاری می گذارد. به همین منظور افراد برای استفاده بهتر از این محصول می بایستی از تولیدکنندگان درخواست خالص سازی آن را داشته باشند.

چرا که با خالص سازی فولاد، ویژگی مکانیکی، شیمیایی، مقاومت در برابر خوردگی، جوش پذیری، استحکام و مقاومت کششی آن افزایش پیدا می کند. ناخالصی‌ ها اجزای غیر فلزی هستند که در فولاد و دیگر محصولات فلزی بسیار به چشم می آیند. از طرف دیگر می ‌توان گفت این ناخالصی‌ ها عبارت اند از: گوگرد، نیتروژن، فسفر، هیدروژن و……  در نتیجه استفاده از فولاد می بایستی با کاهش این ناخالصی‌ ها همراه باشد. یعنی تولیدکنندگان قبل از فروش این محصولات ناخالصی های موجود در آن ها را کاهش دهند. چرا که علاوه بر رضایت مشتریان می توانند در تولید و پیشرفت صنعت های مختلف کشور نیز نقش داشته باشند.

در مبحث خالص سازی فولاد، از آنجایی که فولاد در انواع و گرید های مختلف وجود دارد، میزان ناخالصی موجود در هر یک از گرید های فولاد، متفاوت و متغیر است. به همین منظور مصرف کنندگان بهتر است به نوع فولاد و گرید آن توجه داشته باشند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن به خالص سازی آن بپردازند. وجود ناخالصی ها برای انواع مختلف و گرید های متفاوت فولاد می تواند مفید و مضر باشد. به عنوان مثال برخی از ناخالصی ها دارای خطراتی برای فولاد هستند. اما برخی دیگر بی خاطر می باشند. به همین منظور کنترل عناصر و ناخالصی های موجود در هر یک از گرید های مختلف فولاد ضروری و لازم می باشد. همچنین تولیدکنندگان می بایستی برای محاسبه و ارزیابی کیفیت و کارایی فولاد به خالص سازی آن بپردازند.

خالص سازی فولاد در کوره ها

معمولاً دیوار و جداره داخلی کوره ها را برای تولید فولاد و خالص سازی آن از آجر های مخصوص می پوشانند. یعنی آجر هایی که به کمک مواد ذوب شده ساخته شده اند، برای جداره داخلی کوه ها مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این می توان گفت پس از قرار دادن فولاد در کوره ها برای انجام خالص سازی، این نوع آجر ها میزان ناخالصی و اکسید ها را به خود جذب می کند. در نتیجه می‌ توان گفت تقریباً نیمی از ناخالصی ها در مرحله اول جذب دیوار و جداره داخلی کوه ها می شود. ( انواع کوره آهن )

بهترین روش خالص سازی

یکی از برترین روش ها برای جداسازی ناخالصی ها از فولاد و یا به عبارت دیگر خالص سازی فولاد استفاده از کوره باز می باشد. روش کوره باز به گونه ای است که دارای یک ظرف همانند بشقاب است و ظرفیت ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن مواد را دارد. در این روش سقف فرو رفته ای وجود دارد که گرما را روی فلز منعکس می کند.

سپس جریانی که دارای اکسیژن است، از فلز مذاب عبور می کند. این جریان برای خالص سازی فولاد و جداسازی عناصر مضر از آن انجام می شود.

خالص-سازی-فولاد-اهن-معدن

در این مرحله به دلیل انتقال گرما و جریان شدیدی که وجود دارد، ناخالصی ها به سطح مایع می رسند. سپس خالص سازی فولاد انجام می شود. پس از اتمام این مراحل در کوره باز، مواد ناخالص به کوره های بلند انتقال داده می شوند. سپس فولاد به طور کامل خالص سازی می شود که مقاومت و استحکام آن نسبت به قبل دوچندان خواهد شد.

 یکی از مهم ترین و اصلی ترین ویژگی های این روش خالص سازی فولاد و دیگر فلزات، کم هزینه بودن آن می باشد. از طرف دیگر تولیدکنندگان در کوتاه ترین زمان ممکن به جداسازی ناخالصی ها از فولاد می پردازند.

مزایا و کاربردهای فولاد خالص سازی شده

 قطعاً خالص سازی فولاد با هدف افزایش عملکرد و کارایی آن انجام می شود. به عبارت دیگر می توان گفت مصرف کنندگان برای انجام فعالیت های خود به بهترین شکل ممکن، درخواست خالص سازی این محصول را از تولیدکنندگان دارند. تولیدکنندگان نیز برای عملکرد بهتر فولاد و رضایت مشتریان با استفاده از روش ‌های مختلفی به خالص سازی این محصول می پردازند.

اما بهترین روش، استفاده از کوره ها جهت خالص سازی فولاد می باشد. چرا که کم هزینه و مقرون به صرفه می باشد. می‌ دانیم که هر یک از محصولات فلزی از جمله فولاد از کاربرد و مزایای گسترده ای برخوردار هستند. اما خالص‌سازی آن ها سبب افزایش این مزایا و کاربردها می ‌شود. لذا از مهم ترین ویژگی ها و مزایای فولاد خالص سازی شده در کوره می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

دوام و ماندگاری فولاد پس از خالص سازی بسیار افزایش پیدا می ‌کند. همچنین می توان گفت بعد از گذشت زمان هیچ گونه تغییر و خزشی در ویژگی های مکانیکی و شیمیایی محصول ایجاد نمی شود.

  • از این محصول در ساخت و ساز و صنعت های مختلف استفاده می شود. اما پس از خالص سازی به دلیل افزایش مقاومت و استحکام در برابر فشار، استفاده از آن گسترش پیدا می ‌کند. چرا که در ساختمان های بسیار بلند و برج ها نیز می توان از آن استفاده کرد.

فولاد یکی از برترین فلزاتی است که دارای ویژگی های یکسان و یکنواخت می باشد. به عبارت دیگر این محصول از یکنواختی بسیاری برخوردار است.

پس یکی از بهترین روش های افزایش عملکرد و مزایای فولاد، خالص سازی آن می باشد که به روش های مختلفی از جمله خالص سازی در کوره انجام می شود.

ahanmadan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *