جدول اشتال میلگرد

جدول-اشتال-میلگرد-آهن-معدن

جدول اشتال میلگرد یکی از ابزارهای مهم در حوزه ساخت و ساز است. در این جدول مقدارهای استاندارد مورد استفاده در مقاطع فولاد، همچون تمامی اطلاعات فیزیکی در خصوص طول، عرض، وزن و مابقی ویژگی ‌های میلگرد ثبت شده است. به همین دلیل مهندسان سازه برای محاسبات میلگرد مورد نیاز برای پروژه خود، نیاز دارند که از این جدول استفاده کنند. برای اینکه بهتر با مفهوم اشتال میلگرد آشنا شوید، لازم است بدانید اصلا جدول اشتال چیست؟

امروزه تمام اطلاعات فولادی نسبت به نیاز مهندسان سازه به این اطلاعات، به شکل جدولی به روز تکمیل شده است. این جدول در قالب یک دفترچه پروفیل اشتال در اختیار عموم و تمامی سازندگان صنایع و ساختمان ها قرار گرفته است. حتی دانشجویان دانشگاه مهندسی و سازه نیز، به این جدول دسترسی دارند و می توانند با آن آشنا شوند. 

جدول اشتال میلگرد که یکی از جداول مطرح شده در جدول اشتال به شمار می رود، اطلاعات کاملی درباره میلگرد از جمله اطلاعات وزن، قطر، سطح مقطع و همچنین سایز میلگرد را بیان نموده است. در کل می‌ توان گفت این جدول یکی از کاربردی‌ ترین ابزار در خرید و انتخاب میلگرد است که به مهندسان عمران برای انتخاب بهترین میلگرد کمک  می کند. البته لازم به ذکر است، که در این جدول علائمی مشاهده می ‌شود که لازم است مهندسان سازه به طور کامل نسبت به آنها آشنایی داشته باشند.

در غیر این صورت استفاده از جداول اشتال برای آنها سخت و دشوار خواهد شد. زیرا آنها با علائم جداول اشتال آشنا نبوده و نمی توانند از اطلاعات آن بهره مند شوند. پس مهندسان باید بدانند در جدول اشتال به دنبال چه هستند و باید چگونه از اطلاعات آن استفاده کنند. 

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

جدول-اشتال-میلگرد-آهن-معدن

منظور از جدول اشتال میلگرد چیست؟

باید بگوییم این جدول یک راهنمای کامل برای سنجش و آنالیز بدون نقص تمام میلگردهای تولید شده در بازار است، که یک دفترچه مهندسی بسیار مهم نیز شناخته می شود. می توان با استفاده از این جدول، در زمان خرید محصول، به تمام اطلاعات ویژه در خصوص انواع میلگرد همچون نوع ساخت، مشخصات فیزیکی و مکانیکی، وزن میلگرد، سایز آن، نوع و اطلاعات دیگر، دست یافت. همچنین می توان با بررسی این جدول، در خصوص قیمت میلگرد در زمان خرید نیز اطلاعات کسب کرد.

در جدول اشتال میلگرد به طور کلی اطلاعات میلگردها در دو نوع آجدار و ساده که در بازار ارائه می شوند، درج شده است. این اطلاعات به مهندسان سازه این فرصت را می ‌دهد تا بتوانند میلگردهای مناسب را متناسب با شرایط پروژه انتخاب کنند. به این صورت که در زمان انتخاب سطح مقطع و قطر میلگرد باید محاسبه گردد تا استاندارد بودن وزن و قطر میلگرد را با اعداد جدول مقایسه نمایند.

در کل می ‌توان گفت جدول اشتال میلگرد به منظور محاسبه وزن میلگرد استفاده می شود. یعنی برای محاسبه وزن استاندارد میلگرد، تعداد و طول میلگردهای داخل نقشه را با ضرب کردن با مقداری که برای هر متر میلگرد درج شده است می ‌توان انجام داد. این جدول به پیمانکاران کمک می‌ کند تا نسبت به هزینه‌ ای که در نظر دارند، بتوانند بهترین نوع میلگرد را با حداکثر استحکام و مقاومت برای ساختمان و سازه مورد نظر خود تهیه کنند. استفاده از این جدول به دلیل اینکه بر پایه استانداردهای بین‌المللی است دقیق ‌تر از دیگر روش ها خواهد بود.

جدول-اشتال-میلگرد-آهن-معدن

انواع میلگردها در جدول اشتال

همانطور که بیان شد هدف اصلی این جدول محاسبه کردن میزان تحمل بار کلی سازه می‌ باشد. این جدول طبق استاندارد آلمان طراحی شده که در سنجش و بررسی استحکام ساختمان و دوام آن نقش بسیار اساسی دارد. میلگردها در انواع مختلفی تولید می شوند که هر کدام از آنها مشخصه‌ ها و ویژگی های خاص خود را دارند. این اطلاعات در جدول اشتال میلگرد وجود  دارد. از جمله این نمونه میلگردها که می توان از آنها در انواع سازه های فلزی استفاده کرد، باید به موارد زیر اشاره نماییم:

میلگرد ساده

این نوع میلگردها با قطر 6 تا 200 میلی ‌متر تولید می ‌شوند و امکان دارد بر اساس جنس در انواع پلیمری، استیل، گالوانیزه و با پوشش اپوکسی و یا میلگرد اروپایی طبقه ‌بندی شوند. میلگرد ساده بیشتر در صنایع مختلف همچون ساختمان سازی و یا جوشکاری و خم کردن کاربرد فراوانی دارند. این نوع میلگردها در جدول اشتال با گرید AI شناخته می شوند.

میلگرد آجدار

این نمونه از میلگردها با شکل و سایز و گریدهای مختلفی در جدول اشتال میلگرد ثبت شده اند. وزن میلگرد آجدار بر حسب هر کیلوگرم در جدول آورده شده است. این میلگرد در سایزهای 8 تا 36 میلی متر و مطابق با استاندارد بین‌ المللی و گریدهای A4 ,A2 ,A3 تولید شده و به بازار عرضه می گردد.

میلگرد حرارتی

میلگرد حرارتی یکی از نمونه میلگردهای آجدار است که در گرید A2 قرار می‌ گیرد. می توان آن را به صورت شاخه ای یا کلاف از بازار تهیه نمود. این میلگرد یکی از کاربردی‌ ترین نمونه میلگردها برای حل مشکلات مهندسی است. مشکلاتی همچون جلوگیری کردن از ترک خوردگی‌ ها و همینطور انقباض و انبساط بتن.

جدول-اشتال-میلگرد-آهن-معدن

نحوه استفاده از جدول اشتال میلگرد و کاربرد آن

این نوع جدول باید با آزمون و خطا مورد استفاده قرار گیرد. به طور کلی در مرحله اول برای انتخاب باید مقطع میلگرد محاسبه شود تا مهندسان متوجه شوند چه مقطعی برای آن تعیین شده است. اصولا تمام نمونه میلگردها در مقطع A قرار دارند. بعد از آن مهندسان سازه باید به دنبال کوچکترین عدد ‌باشند که مقدار آن از قطر آرماتور بزرگتر یا برابر با آن باشد. 

از عدد این آرماتور برای جواب اولیه استفاده می شود و مابقی اطلاعات متناسب با مقطع باید بررسی گردد. در صورتی که جواب به دست آمده صحیح نباشد، مهندسان سازه باید مقاطع بالاتر را در نظر گیرند. از سوی دیگر مهندسان برای اینکه تعیین کنند در پروژه چه مقدار میلگرد مورد نیاز است باید تعداد کل میلگردهای مورد نیاز به اضافه طول هر شاخه را بدست آورند. سپس با استفاده از مقدار وزن میلگرد در هر متر، مقدار وزن میلگرد را با استفاده از جدول اشتال محاسبه کنند.

از این رو باید بگوییم جدول اشتال میلگرد  یک معیار استاندارد برای محاسبه دقیق اندازه‌ های مربوط به میلگرد است. این یک ابزار حیاتی برای مهندسان در عرصه ساختمان سازی به حساب می ‌آید. از کاربردهای مهم آن می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

ahanmadan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *