اکسید روی چیست؟

اکسید-روی-آهن-معدن

اکسید روی(با فرمول شیمیایی ZnO )  یک پودر سفید، خاکستری، زرد یا قهوه‌ای است که در اثر گرم شدن، تغییر رنگ می‌دهد (به عنوان مثال به یک پودر سفید مایل به زرد تبدیل می‌شود) اما وقتی سرد شد به رنگ اصلی خود باز می‌گردد. این پودر در مواد اسیدی و قلیایی حل شده و در دمای بسیار بالا ذوب می‌شود. لازم به ذکر است که این ماده خاصیت آمفوتریک داشته و حلالیت آن در آب ناچیز است. لازم به ذکر است که گریدهای تجاری زیادی از پودر روی وجود دارد که از نظر ترکیب متفاوت هستند. در ادامه پیشنهاد می‌کنیم جهت شناخت بهتر خواص و انواع کاربردهای مختلف اکسید روی، تا انتهای این مقاله ، ما را همراهی بفرمایید.

آنچه در ادامه مقاله خواهید خواند

اکسید-روی-آهن-معدن
اکسید روی چیست؟

شرح پودر روی

اکسید روی ( به انگلیسی ZINC OXIDE ) یک پودر کریستالی بی رنگ است که در آب نامحلول است و با حرارت دادن زرد شده و در دمای 1800 درجه سانتیگراد تصعید می‌شود. از پودر روی به طور گسترده در صنایع شیمیایی و دارویی استفاده می‌شود. از این محصول همچنین در ترکیب خمیر دندان ، ضدآفتاب‌ها و کرم‌های زیبایی و به عنوان مواد پر کننده لاستیک، چرم مصنوعی و محصولات لاستیکی استفاده می‌شود. علاوه بر این، در صنایع تایر، رنگ و لاک، پالایش روغن کاربرد داشته و از آن در ساخت شیشه و سرامیک نیز استفاده می‌شود.

توضیحات و خواص

 اکسید روی (ZnO) یکی از رایج‌ترین ترکیب‌های معدنی است که کاربرد آن بسیار متنوع و گسترده می‌باشد.  پودر روی نمی تواند در آب حل شود. این ماده در کانی روی یافت می‌شود، اما بیشتر محصول قابل فروش از طریق اکسیداسیون فلز روی یا سنگ معدن روی در دمای بالا تولید می‌شود.

انواع کاربرد اکسید روی

اکسید روی از جمله پرکاربردترین پودرهای صنعتی بوده و استفاده از آن محدود به طیف خاصی نمی‌باشد. در ادامه به انواع کاربرد این پودر پرداخته می‌شود:

اکسید-روی-فروش-آهن-معدن

تولید اکسید روی

اکسید روی (روی سفید) (ZnO) از سوزاندن بخار روی با اکسیژن اتمسفر به دست می‌آید. بخار روی از تبخیر فلز روی (فرایند غیر مستقیم یا فرانسوی) یا با احیای مواد خام اکسید روی مانند سنگ معدن روی (اسفالریت کلسینه شده، کالامین شماره 2608) با کربن (فرایند مستقیم یا آمریکایی) به دست می‌آید. در این فرآیندها، اکسید در کیسه‌ها یا محفظه‌های مقیاس اکسید با افزایش خلوص جمع آوری می‌شود. در فرآیندهای مرطوب، روی از مواد اولیه روی شسته شده و سپس به صورت هیدروکسید روی یا کربنات روی رسوب می‌کند. رسوب فیلتر شده، شسته، خشک و در ZnO کلسینه می‌شود. در نظر داشته باشید که اکسید روی تولید شده  یک پودر ریز سفید است که با حرارت دادن زرد می شود. ماهیت آن آمفوتریک است و در اسیدها و قلیاها محلول است.

خواص شیمیایی

در ادامه برخی از مهم‌ترین خواص شیمیایی اکسید روی پرداخته می‌شود:

ملاحظات امنیتی استفاده از اکسید روی

لازم به توضیح است که این پودر، کم خطر و کم سمی برای انسان، ضد آتش و انفجار است. با این حال، گرد و غبار و تعلیق آن موجب تحریک سیستم تنفسی می‌شود. علاوه بر این، در فرایند ذخیره سازی اکسید روی نیز باید در نظر داشت که این محصول را تنها باید در ظروف دربسته نگهداری نمود ، زیرا اکسید روی هنگامی که در معرض دی اکسید کربن و رطوبت هوا قرار می‌گیرد، می تواند تبدیل به کربنات روی شود.

ahanmadan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *