نورد گرم و سرد : تفاوت‌ها و کاربردهای نورد گرم و سرد

نورد-گرم-و-سرد-آهن-معدن

پیش از بیان مفهوم نورد گرم و سرد ، بهتر است ابتدا چیستی فرایند نورد را مورد بررسی قرار دهیم. فرایند نورد، یک فرآیند شکل دهی فلزات صنعتی است که در آن، یک ماده فلزی بین یک یا چند جفت غلتک تغذیه می شود تا ضخامت آن کاهش یافته و یکنواخت‌تر شود. در واقع، در نورد ، فلز مورد نظر  را بین دو رول فشار می دهند تا ضخامت آن به مقداری از پیش تعیین شده، کاهش یابد. در فرایند نورد ، معمولا عرض مواد و ورق‌ها افزایش می یابد. شایان ذکر است که این فرایند، یکی از رایج‌ترین فرآیندها در صنعت فلز است که با هدف افزایش خواص مکانیکی مواد ( مانند فولاد) انجام می‌پذیرد. به عبارتی، یکی از راه های آماده سازی فولاد برای فرآوری و مصارف صنعتی، نورد سرد یا گرم است و البته باید در نظر داشت که فلزات یا مواد مشابهی که در فرآیند نورد استفاده می شوند، باید چکش خواری خوبی داشته باشند! یعنی بتوانند در اثر فشار ، بدون شکستگی تغییر شکل دهند.

آ«چه در ادامه مطلب خواهید خواند

نورد-گرم-و-سرد-اهن-معدن

لازم به توضیح است که دو نوع اصلی نورد فولادی وجود دارد. نورد گرم و سرد. همانطور که از نام این نوردها، مشخص است، تفاوت بین این دو ، به دمای فلز نورد شده در زمان نورد بستگی دارد. نورد گرم، مربوط به  فلزاتی است که  بیش از دمای تبلور مجدد خود گرم شده‌اند! در حالی که نورد سرد ، مربوط به فلزاتی است که دمای آنها کمتر از دمای تبلور مجدد آن‌ها می‌باشد. هر دوی این روش‌ها به نتایج کاملا  متفاوتی منجر می‌شوند، که هر کدام برای نوع خاصی از کاربرد مناسب‌تر می‌باشند.

نورد چیست و چه کاربردی دارد؟

فرایند نورد، فرآیندی صنعتی است که طی آن، ضخامت یک ورق فلز از طریق اعمال فشار و از طریق استفاده از فرآیندهای مختلف، کاهش می‌یابد. به تعریفی دیگر، فرایند نورد، فرآیند شکل دهی است که در آن، فولاد بین دو یا چند رول دوار، تغییر شکل می‌دهد. اگر تغییر شکل بالاتر از دمای تبلور مجدد باشد، به آن نورد گرم می‌گویند. در غیر این صورت، نورد سرد نامیده می‌شود.

نورد گرم :

نورد گرم،  فرآیند تشکیل فولاد، آلومینیوم و سایر فلزات با کاهش سطح مقطع با اعمال فشار در یک یا چند غرفه آسیاب نورد است. نورد گرم از شکل‌پذیری فلز در دماهای بالا بهره می‌برد. به عبارتی، در فرآیند نورد گرم، فلز در معرض دمایی بالاتر از دمای تبلور مجدد قرار می گیرد، به عنوان مثال در مورد فولاد، این دما  بالاتر از 926 درجه سانتیگراد می‌باشد. با این کار می‌توان به راحتی فلز را شکل داده و به اشکال بسیار متنوعی دست یافت.

 مزیت دیگر این نورد نسبت به نورد سرد، این است که ارزان‌تر بوده و در طول شکل‌گیری آن، معمولا هیچ مشکلی وجود ندارد که منجر به تاخیر در ساخت شود. از سوی دیگر، نکته‌ای که در مورد نورد گرم باید به آن توجه کرد، این است که نتیجه نهایی نورد فلز کاملا قابل پیش بینی نیست. زیرا فلزات نورد گرم ، هنگام سرد شدن منقبض می شوند و اندازه و شکل آنها کاهش می‌یابد. با توجه به ظاهر آن‌ها، این فلزات، دارای سطح ناصاف و لبه های گرد هستند، در حالی که مواد نورد سرد دارای سطح صاف، لمسی چرب و لبه های تیز هستند.

نورد-گرم-آهن-معدن

شایان ذکر است که در صنایع فولاد سازی و در حین نورد گرم، به منظور بهبود مقاومت ، سختی و کشش فولاد، از فروآلیاژها ی مختلفی مانند فرومنگنز ، فروسیلیس ، فرو سیلیکو منگنز ، آهن اسفنجی و گندله آهن، استفاده به عمل می‌آید.

فرآیند نورد سرد :

نورد سرد ،شامل شکل دادن به فلز در دمای اتاق است به طوری که دوباره متبلور شود. در نتیجه، در فرایند نورد سرد، قطعات فولادی با خواص مکانیکی بهتر، مانند سختی و مقاومت بیشتر حاصل می‌شود.   اگرچه مهم است که پس از نورد سرد، قطعات را تحت یک فرآیند بازپخت بعدی قرار دهیم، تا این خواص حفظ شود! همچنین برخلاف آنچه که در نورد گرم اتفاق می افتد، در حالت نورد سرد، مواد تغییر شکل یا اندازه ندارند. بنابراین نورد سرد، بهترین فرآیند برای به دست آوردن قطعاتی است که به شکل‌پذیری کم و شکل های دقیق نیاز دارند. هر چند برآوردها نشان می‌دهد که هزینه نورد سرد بسیار بیشتر از نورد گرم می‌باشد.

به بیانی دیگر، در نورد سرد، از آنجایی که فولاد در دمای بسیار پایین تری ساخته می شود، نیازی به نگرانی در مورد تغییر حجم و شکل مواد نیست. به همین دلیل است که نورد سرد معمولا گرانتر از نورد گرم است. نورد سرد استحکام و سختی فولاد را افزایش و شکل‌پذیری آن را کاهش می‌دهد. بنابراین نیاز به فرآیندی به نام آنیل شدن دارد.

تفاوت نورد گرم و سرد :

در ادامه به برخی از مهم‌ترین تفاوت‌های نورد گرم و سرد پرداخته می‌شود:

کاربردهای نورد گرم و سرد

با در نظر گرفتن ویژگی های نورد گرم و سرد ، هر یک از این فلزات بسته به نوع کاربرد مورد نظر، برای حوزه‌های مختلفی، مناسب استفاده می‌باشند:

به عنوان مثال، فلزات نورد گرم، به طور معمول در سازه های ساختمانی و  برای قطعات سنگین یا قطعات یک وسیله نقلیه، مانند قاب ها یا لاستیک ها، لنگرها و غیره استفاده می‌شوند. در حالیکه فلزات نورد سرد برای لوازم خانگی، مصارف بهداشتی، ماشین آلات، مبلمان فلزی، قفل سازی، قطعات خودرو و غیره استفاده می شوند. به بیانی دیگر، فولاد کربنی نورد سرد که به صورت کلاف یا ورق تولید می‌شود، معمولا برای ابزارهای کشاورزی، خودرو، ظروف، موتورهای الکتریکی، لوازم خانگی، برق خانگی و فلزکاری استفاده می‌شود. همچنین مواد تولید شده پس از نورد سرد را می توان به صورت زیر به فروش رساند:

با این حال، در تمایز نورد گرم و سرد و برای اینکه بدانیم نورد گرم بهتر است یا نورد سرد، بایستی کاربرد آن یا نتیجه نهایی مورد نیاز برای تشکیل محصول نهایی، در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، اگر لازم است که  قطعات فلزی بزرگی را که نیازی به استحکام بالایی ندارند، پردازش کنید، بهترین انتخاب نورد گرم است. از طرف دیگر، اگر نیاز به تهیه قطعات دقیق، مستحکم و مقاوم‌تر دارید، بهتر است نورد سرد را انتخاب نمایید.

ahanmadan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *