فرو مولبیدن : هرآنچه درباره فرومولبیدن باید بدانید!!!

فرومولبیدن-آهن-معدن

اگرچه مولیبدن در مواد معدنی مانند ولفنیت (PbMoO4) و پوولیت (CaMoO4) یافت می شود، با این حال، منبع اصلی تجاری مولیبدن، مولیبدنیت (MoS2) است. در واقع، مولیبدن هم به عنوان یک سنگ معدن اصلی استخراج می شود و هم به عنوان یک محصول جانبی، از معدن مس و تنگستن بازیابی می‌شود. بزرگترین تولیدکنندگان مواد مولیبدن و فرو مولیبدن در جهان عبارتند از: ایالات متحده آمریکا، چین، شیلی، پرو و ​​کانادا.
اگرچه چندین ماده معدنی حاوی مولیبدن شناسایی شده است، با این حال، تنها مورد مهم تجاری، یک سولفید مولیبدن طبیعی است. در این سنگ معدن ، مولیبدنیت به طور کلی در مقادیر 0.01-0.25٪ وجود دارد و اغلب با کانی های سولفیدی سایر فلزات، به ویژه مس، همراه است. لازم به ذکر است که مولیبدن به صورت فرو مولیبدن عرضه می شود. فرومولیبدن دارای حداقل 60% مولویزیون است و ممکن است در آن تا 1% سیلیکون و مس نیز وجود داشته باشد. فرومولیبدن که یک آلیاژ نسبتا گران قیمت و کم استفاده است، جهت عرضه در بازار، در قوطی‌ها یا کیسه‌هایی مستحکم بسته‌بندی می‌شود تا از تلف شدن محصول به هنگام حمل و نقل جلوگیری شود.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

فرومولبیدن-آهن-معدن

معنی و تعریف فرومولیبدن

ماهیت فرو مولیبدن

فرو مولیبدن ، آلیاژی است که از ترکیب آهن و مولیبدن شکل می‌گیرد. این آلیاژ، یک عامل سخت کننده بوده و در بسیاری از فولادهای آلیاژی که قابل عملیات حرارتی هستند، مشاهده می‌شود. مولیبدن از خوردگی در فولادهای ضد زنگ جلوگیری کرده و در صورت مخلوط شدن با آهن، مولیبدن نیز تقویت شده و به آستنیت تبدیل می شود. لازم به توضیح است که تولید فرو مولیبدن ، محدود به گرید خاصی نبوده و در انواع مختلفی از گریدها تولید می‌شود. اگرچه، این محصول عمدتا در دو گرید اصلی که محتوای مولیبدن خالص آن بین 60 تا 75 درصد است، تولید می‌شود.

فرو-مولبیدن-آهن-معدن

فرو مولیبدن را می توان در فرایند ذوب محصولات مختلفی از آهن و فولاد استفاده کرده و به عنوان یک افزودنی در کوره قوس الکتریکی و یا ملاقه، در اندازه های مختلفی تولید و عرضه نمود. لازم به ذکر است که جهت استفاده بهینه از این آلیاژ در یک فرایند ذوب، فرومولیبدن باید پس از پوشاندن فلز مذاب کف ملاقه و قبل از پر شدن سه چهارم آن اضافه شود.

مزایای فرو مولیبدن

فرو مولیبدن نیز همانند بسیاری از فروآلیاژها ی مختلف همچون فرومنگنز ، فروسیلیس ، فروسیلیکومنگنز و … نیز دارای مزایای بیشماری است. مولیبدن که اغلب به عنوان “مولی” نیز شناخته می شود، دارای کاربردهای بسیار مهمی در تولید فولادهای آلیاژی و فولاد ضد زنگ، چدن های آلیاژی ( شمش چدن ) و سوپر آلیاژها می‌باشد. مولیبدن یک عامل سخت شدنی قوی است و در عملیات حرارتی بسیاری از فولادهای آلیاژی ، نقش بسیار مهمی دارد. این آلیاژ، نرم شدن فولاد در دماهای بالا را به تاخیر انداخته! و از این نظر در تولید مخازن تحت فشار ، فولادهای دیگ بخار و همچنین چندین نوع از فولادهای ابزار برش، بسیار مثمر ثمر است. همچنین، مولیبدن مقاومت به خوردگی فولادهای ضد زنگ را بهبود بخشیده و اساس بسیاری از فولادهای دوفاز نورد شده مورد استفاده در کاربردهای خودرو می‌باشد.

هر چند فرو مولیبدن ممکن است اغلب به جای کروم و فرووانادیوم استفاده شود. با این حال، در بسیاری از موارد، به دلیل خواص شگفت انگیزی که ارائه می‌دهد، منحصر به فرد است. به همین دلیل است که امروزه استفاده از این فرو آلیاژ نسبت به چند دهه گذشته، رشد قابل توجهی داشته و تقاضای آن در بازارهای جهانی نسبت به عرضه فراتر رفته است.
به بیانی دیگر، این آلیاژ در ترکیب با سایر عناصر آلیاژی برای تولید آلیاژهایی با خواص فیزیکی خاص و همچنین فولاد ضد زنگ، فولاد مقاوم در برابر حرارت، فولاد مقاوم در برابر اسید و فولاد ابزار استفاده می شود. افزودن فرومولیبدن به چدن‌های آلیاژی، ساختار قطعات چدن را بهبود بخشیده، استحکام را افزایش می‌دهد و همچنین عملکرد آهن خاکستری و مقاومت به سایش را در دماهای بالا بهبود می بخشد. در یک جمع بندی از مزایای فرو مولیبدن ، می‌توان اظهار داشت که اضافه کردن این آلیاژ به فرایند تولید فولاد:

تولید فرومولیبدن

بر اساس گزارشات جهانی، بخش قابل توجهی از فرو مولیبدن در کشورهایی همچون روسیه، چین، ایالات متحده، شیلی و روسیه تولید و به بازارهای جهانی عرضه می‌شود. لازم به ذکر است که ساده‌ترین تعریف صورت گرفته در حوزه فرایند تولید فرو مولیبدن ، به این صورت است که پس از استخراج مولیبدن و تبدیل آن به اکسید مولیبدن (VI) MoO3 ، اکسید مورد نظر با اکسید آلومینیوم و آهن مخلوط شده و سپس در یک واکنش آلومینوترمی، مورد احیا قرار می‌گیرد. پس از فرایند احیا، فرو مولیبدن تشکیل شده از طریق همجوشی پرتو الکترونی ، تصفیه می‌شود. البته در برخی از کارگاه‌های تولیدی، فرایند تصفیه اعمال نشده و محصول به صورت تصفیه نشده بسته بندی می‌شود. شایان ذکر است که این آلیاژ تولیدی، اغلب به صورت پودر و یا بریکت‌های کوچک بسته بندی شده در کیسه‌ها یا درام های فولادی، به بازار عرضه می شوند.

انواع کاربرد فرو مولیبدن

لازم به ذکر است که مهمترین کاربرد عملی فرو مولیبدن مربوط به استفاده به عنوان یک آلیاژ آهنی بوده و بسته به میزان محتوای مولیبدن موجود در آن، در تولید ابزارهای زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

همچنین لازم به ذکر است که آن دسته از فرو مولیبدن‌هایی که دارای درصد بالایی از مولیبدن می‌باشند، در فرایند تولید قطعات ماشینکاری با سرعت بالا و همچنین پیچ گوشتی ها، قالب ها، ابزارهای ریخته گری سنگین و بسیاری از انواع آسیاب‌های گلوله‌ای و غلطکی، پرکاربرد می‌باشند.

بازار فرومولیبدن

قیمت فرومولیبدن از زمان شروع جنگ جهانی دوم و متعاقبا از پایان جنگ جهانی دوم کاهش یافت. با این حال، امروزه بازار مربوط به این آلیاژ دارای ثبات است، هر چند از زمان ورود بسیاری از کشورها به تولید این آلیاژ(از جمله شیلی) قیمت آن نسبت به گذشته با کاهش قابل توجهی همراه شد. عامل دیگر در تاریخ بازار فرو مولیبدن، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق بود که در آن سیستم منحصر به فرد استخراج و تولید به شدت مختل شد. اخیرا به دلیل افزایش تقاضای جهانی، قیمت‌ها بار دیگر در حال افزایش است! جهت کسب اطلاعات دقیق‌تر از قیمت فرو مولیبدن در بازارهای جهانی می‌توانید به وب سایت‌های معتبر موجود در این زمینه مراجعه نمایید.

ahanmadan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *