فروسیلیکو منگنز : تاریخچه ، تولید ، مزایا ، کاربرد و …

فرسیلیکومنگنز-آهن-معدن

تاریخچه شکل گیری فروسیلیکو منگنز

آلیاژهای سیلیکو منگنز از عناصری مانند منگنز، سیلیکون، آهن و مقدار کمی کربن تشکیل شده اند. آلیاژ سیلیکومنگنز یک اکسید زدای ترکیبی است که معمولا در فولادسازی استفاده می‌شود. فروسیلیکو منگنز ( با فرمول شیمیایی FeSiMn)  اولین بار در اوایل قرن بیستم تولید شد. ترکیب شیمیایی معمولی فروسیلیکو منگنز ، شامل 65 درصد سیلیکون، 14 تا 16 درصد منگنز و 2 درصد یا کمتر کربن  است. لازم به ذکر است که سیلیکون، حلالیت کربن در آلیاژهای منگنز را کاهش می‌‎دهد. بنابراین طبیعی است که محتوای کربن با محتوای سیلیکون نسبت معکوس داشته باشد. جهت شناخت بهتر ماهیت این فروآلیاژ و همچنین آشنایی با نقش آن در صنعت فولاد و چدن ، مطالعه این مطلب را از دست ندهید!

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

فروسیلیکو-منگنز-آهن-معدن

لازم به ذکر است که  در صورت نیاز به خرید فروسیلیکو منگنز ( به انگلیسی Ferrosilicon Manganese ) می‌توانید با مشاورین فروش آهن معدن در ارتباط باشید. آهن معدن از جمله مراکز پیشرو و شناخته شده در عرضه و توزیع انواع فروآلیاژهای مختلف است که به دلیل اهتمام در توزیع محصولات برخوردار از استانداردهای کیفی لازم، توانسته اعتبار قابل توجهی در میان مشتریان برای خود دست و پا نموده! و همچنین برند آهن معدن را در ذهن مشتریان خود تثبیت نماید.

فروآلیاژ و بهبود خواص فولاد و چدن

 فروآلیاژها، آلیاژهای مختلف آهن (فروسیلیس ، فرومولبیدن ، فروبور ، فروتیتانیوم ، فرووانادیوم و …)با محتوای بالای یک یا چند عنصر دیگر همچون منگنز، کروم، نیکل یا سیلیکون هستند. و مهمترین کاربرد آن‎‌ها مربوط به تولید فولاد و آلیاژهای مختلف می‌باشد. این محصولات، خواص خاصی به فولاد و چدن می دهند و نقش مهمی در تولید آن‌ها دارند. به همین دلیل است که فروآلیاژها ارتباط تنگاتنگی با صنعت آهن و فولاد داشته و این صنایع، مصرف کننده اصلی فروآلیاژها به شمار می‌آیند. به تعریفی دیگر، فروآلیاژها، آلیاژهای انتقالی هستند که حاوی مقادیر معینی آهن و اغلب یکی از عناصر متعلق به فلزات غیرآهنی یا نیمه فلزات هستند. فروآلیاژها عمدتا به عنوان آلیاژهای انتقالی در صنعت آهن استفاده می شوند، زیرا اقتصادی ترین راه برای وارد کردن یک عنصر آلیاژی به حمام فولادی می‌باشند.

 علاوه بر این، فروآلیاژهای ویژه نیز برای تولید آلیاژهای آلومینیوم و به عنوان ماده اولیه در شرایط شیمیایی خاص مورد نیاز هستند. استفاده از فروآلیاژهای مختلف به عنوان یک افزودنی در تولید فولاد ، موجب بهبود خواص فولاد مانند استحکام کششی و مقاومت در برابر سایش و خوردگی می شود. لازم به ذکر است که بسته به ماده خام مورد استفاده، تولید فروآلیاژها می تواند به عنوان یک فرآیند اولیه یا ثانویه انجام شود.

فروسیلیکو منگنز یا به اختصار SiMn

فروسیلیکو منگنز یا به اختصار SiMn ،  یک ترکیب شیمیایی است که از ترکیب سیلیکون طبیعی با منگنز، (عنصری که به طور طبیعی در زمین وجود دارد) به دست می‌آید. پس از ترکیب این اجزا ، می توان از این فروآلیاژ برای تولید طیف وسیعی از آلیاژهای فولادی ویژه استفاده کرد. فروسیلیکو منگنز خواص طبیعی فولاد را بهبود بخشیده و به آن استحکام و عملکرد بهتری می بخشد. علاوه بر بهبود جنبه عملکردی و استحکام فولاد، فروسیلیکو منگنزها می‌توانند ارزش زیبایی شناختی فولاد را نیز به طور قابل توجهی بهبود بخشند. این بدان معنا است که این فروآلیاژها را می‌توان در کاربردهایی فراتر از موارد مرتبط با محصولات فولادی استاندارد استفاده کرد.

این ترکیب را می‌توان به تنهایی یا در ترکیب با مواد دیگر و برای تشکیل آلیاژهای مختلف استفاده کرد. نسبت سیلیکون به منگنز را نیز می توان تنظیم کرد تا خواص مورد نظر را به فولاد بدهد. آلیاژهای استاندارد سیلیکو منگنز حاوی 14 تا 16 درصد سیلیکون و 68 درصد منگنز هستند. این فروآلیاژها، همچنین حاوی مقادیر کمی کربن هستند که برای واکنش شیمیایی فولاد با این ترکیبات ضروری است. در فولاد ضد زنگ یا محصولات فولادی خاص، محتوای سیلیکون می تواند تا 30 درصد باشد. جهت خرید فروسیلیکومنگنز، می‌توانید با کارشناسان آهن معدن تماس بگیرید.

Ferrosilicon-Manganese-ahanmadan

فرایند تولید فولادهای سیلیکونی منگنزی

به طور کلی از ماده فروسیلیکو منگنز به عنوان یک افزودنی در صنعت فولاد و یا در تولید سایر آلیاژهای منگنز استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که فروسیلیکو منگنز بسته به منابع موجود، یا از سنگ معدن سیلیسی منگنز یا از سرباره‌های غنی از منگنز که محصول جانبی تولید فرومنگنز هستند، استخراج می‌شود.

برای تولید فولادهای سیلیکونی منگنزی، تولیدکنندگان ابتدا باید این مواد را با استفاده از تکنیک‌های استخراج سنتی از زمین جمع‌آوری کنند. سپس این عناصر، با نسبت‌های دقیق ترکیب شده و در نتیجه یک ترکیب شیمیایی مایع ایجاد می‌شود. هنگامی که سنگ آهن و زغال سنگ در کوره ذوب می شوند، منگنز سیلیسی به مخلوط مذاب اضافه می شود. یک واکنش شیمیایی زمانی اتفاق می‌افتد که این اجزا با هم ترکیب شده و آهن را اکسید زدایی می‌کنند. و نتیجه آن، تولید یک آلیاژ فولادی مقاوم در برابر زنگ‌زدگی می‌باشد.  

مزایای استفاده از فروسیلیکو منگنز در فولاد سازی

استفاده از این فروآلیاژ در فرایند فولاد، مزایای زیادی را به همراه دارد.  هر یک از این مواد(منگنز و سیلیس) به عنوان یک اکسید کننده قوی عمل می‌کنند. با ترکیب هر دو، سازندگان می‌توانند خواص اکسید زدایی را برای افزایش دوام فولاد به حداکثر برسانند. فولادهای ساخته شده با این فروآلیاژ ، سطح بالایی از مقاومت در برابر زنگ زدگی را ارائه داده و از این نظر جهت کاربردهای خارج از منزل یا مناطق مرطوب مناسب می‌باشند. این فولادها همچنین در برابر خوردگی مقاوم بوده و می‌توانند در نزدیکی انواع خاصی از مواد شیمیایی یا در مناطق ساحلی استفاده شوند.

لازم به توضیح است که یک عامل کاهنده برای فرآیندهای حرارتی، فرومنگنز و الکتروسیلیکون کم کربن است. آلیاژهای سیلیکومنگنز را می‌توان به طور پیوسته در کوره های بلند بزرگ، متوسط ​​و کوچک ذوب کرد. افزودن سیلیکون منگنز به فولاد همچنین موجب تولیدی یک آلیاژ فولادی تمیز می شود. این مواد شیمیایی عناصر طبیعی مانند فسفر را از فولاد استخراج می‌کنند.  و این به معنای آلودگی کمتر و تولید محصولی با کیفیت بهتر است. البته در نظر داشته باشید که در مقایسه با فولاد سنتی، آلیاژهای تولید شده با استفاده از این تکنیک، دارای فرایند تولید طولانی‌تر و هزینه بیشتر می‌باشند. در یک طبقه بندی کلی‌تر، مزایای استفاده از این فروآلیاژ را می‌‎توان به این شرح ارائه داد:

بازار فرو سیلیکو منگنز

فرو سیلیکو منگنز که گاهی آلیاژ آهن فروسیلیس منگنز نامیده می شود، از منگنز، سیلیکون و آهن تشکیل می‌شود. منگنز و سیلیکون اجزای حیاتی در تولید فولاد هستند. لازم به ذکر است که ذخایر جهانی منگنز عمدتا در آفریقای جنوبی، اوکراین، استرالیا، برزیل، هند و چین متمرکز شده است. چین، یک پایگاه مهم تولید فرو سیلیکو منگنز است. در سال 2015، سهم تولید فروسیلیکو منگنز چین حدود 72.19٪ بود. انتظار می‌رود بازار جهانی سیلیکو منگنز به ارزش 16.34 میلیارد دلار در سال 2021  و تا پایان سال 2026 به 243.5 میلیارد دلار برسد. ایران نیز از جمله کشورهای شناخته شده در تولید انواع فروآلیاژهای مختلف از جمله فرو سیلیکو منگنز است. و در سالیان اخیر توانسته است نقش مهمی در تامین نیاز بازارهای جهانی به این فروآلیاژ ایفا کند.

قیمت جهانی فروسیلیکومنگنز

در نهایت لازم به یادآوری است که در سال‌های اخیر به دلیل افزایش استقبال از مصرف انواع فروآلیاژهای مختلف از جمله فروسیلیکو منگنز ، قیمت جهانی این فروآلیاژ رو به افزایش بوده است. در صورت نیاز به کسب اطلاع از قیمت جهانی فروسیلیکو منگنز و همچنین خرید این محصول، می‌توانید با متخصصین فروش آهن معدن تماس حاصل فرمایید.

ahanmadan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *