شمش چدن چیست؟ و انواع آن !!!

شمش-چدن-آهن-معدن

صدها سال است که مردم از شمش در طی فرآوری فلزات مختلف استفاده می‌کنند. چرا که حمل و نقل شمش آسان بوده و جهت استفاده در صنایع مختلف، دارای کاربرد راحت‌تری می‌باشد. لازم به ذکر است که اندازه و شکل یک شمش، متفاوت است. با این حال، این محصولات معمولا به شکل قطعات مستطیلی شکل که به اندازه کافی کوچک بوده و به راحتی قابل حمل می‌باشند، تولید می‌شوند. به نمونه‌ای از این شمش‌ها، می‌توان به شمش چدن اشاره داشت.

لازم به ذکر است که شمش‌ چدن ممکن است با اطلاعاتی در مورد خلوص آنها همراه باشد، که برای کمک به افرادی که از این شمش‌ها در پردازش فلزات استفاده می‌کنند طراحی شده است. دانستن اینکه در یک شمش چدن چه ناخالصی‌هایی وجود دارد می‌تواند به افراد در مدیریت استفاده از شمش چدن ، کمک شایانی نماید. جهت شناخت بهتر ماهیت شمش چدن پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب، همراه ما باشید. به طور حتم، این مقاله می‌تواند در بهبود سطح شناخت شما از چیستی و انواع شمش چدن ، مثمر ثمر واقع شود.  همچنین جهت اطلاع از نحوه خرید شمش چدن ، می‌توانید با متخصصین فروش آهن معدن تماس حاصل فرمایید.

آنچه در ادامه مقاله می‌بینید

Cast-iron-ingots-آهن-معدن

نقش آهن در متالورژی

پیش از آنکه به بررسی شمش چدن ( به انگلیسی Cast iron ingots) و ماهیت آن بپردازیم، بهتر است مروری بر ماده اصلی تشکیل دهنده این شمش، یعنی آهن داشته باشیم!. به طور کلی، آهن یکی از فراوان ترین عناصر روی این سیاره و شاید یکی از مهم ترین منابع کره زمین است که به صورت سنگ آهن موجود است و در بسیاری از نقاط جهان، کاربردهای صنعتی متعددی دارد. آهن یک عنصر فلزی با عدد اتمی 26 و فراوان ترین عنصر موجود در پوسته زمین است. انسان از زمان تمدن اولیه، همواره آهن را شناخته و از آلیاژهای آهنی مختلفی استفاده می‌کرده است. افزودن کمی کربن، آهن را چندین برابر قدرتمندتر و همه کاره‌تر می‌کند. کربن اضافه شده در مقادیر ثابت (2/0 تا 2 درصد) منجر به تولید فولاد، چند منظوره ترین عنصر ساختاری در جهان می‌شود. همچنین آهن را می‌توان به شمش چدن تبدیل نمود که از کاربردهای صنعتی بسیاری برخوردار است. در ادامه به بررسی ماهیت و انواع شمش چدن پرداخته می‌شود.

شمش چدن چیست؟

برای اکثر افرادی که در صنعت فلزکاری کار می‌کنند، شمش چدن باید نوعی ماده آشنا باشد. سوالی که در این جا مطرح می‌شود این است که چدن چیست؟ مهمترین تعریف ارائه شده از چدن این است که چدن یک نوع آلیاژ فرو کربن است که حاوی بیش از 2.11 درصد کربن و مقادیر کمی از Si، منگنز، S و P است. لازم به ذکر است که چدن دارای قابلیت ریخته گری عالی، جذب ضربه، مقاومت در برابر سایش و ماشینکاری برشی است. و همچنین از فرآیند تولید ساده و کم هزینه‌ای برخوردار است. به همین دلیل است که امروزه چدن، یکی از پرکاربردترین مواد فلزی در حوزه مهندسی است.

طبقه بندی چدن‌

ساختار و فرمول شیمیایی شمش چدن عمدتا Fe و Fe3C است. کربن در چدن عمدتا به شکل سیمانیت و گرافیت یافت می‌شود. بنابراین، با توجه به اشکال مختلف کربن در چدن، می‌توان آن را به دو دسته زیر طبقه بندی کرد:

چدن سفید

  • چدن سفید، به شکل سمنتیت (Fe3C) وجود داشته و مایل به سفید است. از این شمش چدن، عمدتا به عنوان مواد خام فولاد سازی و تولید قطعات مقاوم در برابر سایش بالا (کویل، گاوآهن) استفاده می‌شود.

چدن خاکستری

  • چدن خاکستری پرمصرف ترین ماده چدن با بهترین عملکرد ریخته گری بوده و سطح شکستگی آن خاکستری مایل به سیاه است. لازم به ذکر است که گرافیت روی چدن خاکستری، می‌تواند ماتریس را شکافته کند. بنابراین وجود گرافیت، موجب کاهش خواص مکانیکی چدن می‌شود. با این حال، وجود گرافیت همچنین ریخته گری چدن، جذب ضربه و مقاومت در برابر سایش را فراهم می‌کند. گرافیت روی چدن خاکستری می‌تواند ماتریس را شکافته کند. بنابراین وجود گرافیت موجب کاهش خواص مکانیکی چدن می‌شود که منجر به عدم توانایی در آهنگری چدن می شود. با این حال، وجود گرافیت همچنین موجب قابلیت ریخته گری چدن، جذب ضربه و مقاومت در برابر سایش می شود.
شمش-چدن-خاکستری-آهن-معدن

گرافیت سازی شمش چدن

فرآیندی که در آن اتم‌های کربن از چدن برای تشکیل گرافیت رسوب می‌کنند، گرافیت شدن نامیده می‌شود. این گرافیت‌ها را می توان از مایعات یا آستنیت، رسوب داد یا از طریق ترک خوردگی سیمانیت به دست آورد. به عنوان مثال، گرافیت در چدن خاکستری و چدن گلوله‌ای آسیاب شده، بیشتر از چدن مایع رسوب می‌کند. گرافیت چدن چکش خوار از ترکاندن سمنتیت در چدن سفید پس از بازپخت طولانی مدت به دست می‌آید. اگر گرافیتی شدن به اندازه کافی قابل انجام باشد. چدن خاکستری و چدن سفید را می توان به دست آورد. در یک کلام، نوع ساختار چدن بستگی به درجه گرافیت شدن دارد!

انواع چدن خاکستری انواع و خواص آن

با توجه به مورفولوژی گرافیت در چدن خاکستری، می توان شمش چدن را به صورت زیر تقسیم کرد:

چدن خاکستری

خواص آن به ساختار بدنه و مورفولوژی گرافیت بستگی دارد. شکستگی لایه گرافیت روی زمینه فولادی، پیوستگی و یکپارچگی ماتریس را از بین برده و مقاومت فشاری چدن خاکستری را مشابه فولاد می‌کند. بنابراین، از چدن خاکستری معمولی به طور گسترده‌ای به عنوان قطعات تحت بار فشار، مانند بلبرینگ، بدنه ماشین ابزار و غیره استفاده می‌شود.

چدن چکش خوار

اگرچه انعطاف پذیری و دوام چدن چکش خوار بهتر از چدن خاکستری است، اما هنوز نمی‌توان آن را شکست داد! این چدن به دلیل استحکام، انعطاف پذیری و چقرمگی ضربه می‌تواند مقداری جایگزین مقداری از فولاد کربنی شود.

چدن داکتیل

  • چدن داکتیل خواص مکانیکی مشابه فولاد داشته و می توان از آن به جای فولاد ریخته گری و فولاد آهنگری استفاده کرد. به طور کلی از چدن داکتیل برای تولید قطعات مقاوم در برابر سایش با بار سنگین و کشش پیچیده مانند میل لنگ، شاتون، چرخ دنده، شفت و غیره استفاده می‌شود.
شمش-چدن-داکتیل-آهن-معدن

چدن گرافیت ورمیکول

چدن گرافیت ورمیکولار با افزودن مقدار مناسبی از ماده ورمیکولار کننده به آهن مذاب ساخته می‌شود. روش آن اساسا مانند چدن گلوله‌ای است. در واقع، چدن گرافیت ورمیکول، نوع جدیدی از مواد چدنی با استحکام بالا است. استحکام این چدن، نزدیک به چدن گلوله‌ای است و چقرمگی خاصی داشته  و مقاومت سایشی بالایی دارد. همچنین دارای همان خواص ریخته گری و هدایت حرارتی خوب چدن خاکستری است. لازم به ذکر است که در حال حاضر از این چدن با موفقیت در مبدل‌های حرارتی فشار بالا، سیلندر و سر موتور احتراق داخلی، آستر سیلندر، قالب شمش، شیر هیدرولیک و سایر ریخته گری‌ها در ساختمان‌های مرتفع استفاده شده است.

مرکز معتبر عرضه و توزیع شمش چدن

در گذشته خرید هر ابزار و محصولی ، تنها به صورت حضوری امکان پذیر بود. اما امروزه با بهبود زیرساخت‌های اینترنتی و شکل گیری بازارهای آنلاین، امکان خرید و فروش محصولات به صورت آنلاین و اینترنتی بسیار گسترده شده و از این حیث، راحتی و مزایای بی‌شماری را برای مشتریان به ارمغان آورده است. در همین راستا،  در صورت تمایل به خرید شمش چدن به صورت آنلاین ، می‌توانید با مشاورین فروش آهن معدن در ارتباط باشید. در نظر داشته باشید که مجموعه آهن معدن از جمله مراکز خوشنام در عرضه و توزیع انواع فروآلیاژها و شمش‌های مختلف از جمله شمش چدن (نوعی آلیاژ فروکربن) است که به دلیل کیفیت و درجه خلوص بالای محصولات خود، توانسته است خوشنامی قابل توجهی در بازارهای صنعتی دست و پا نماید! همچنین در صورت مواجه شدن با هر گونه مشکلی در طی فرایند خرید آنلاین محصول می‌توانید با بخش پشتیبانی در ارتباط باشید.

ahanmadan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *