زغال سنگ :هر آنچه باید درباره زغال سنگ بدانید!!

رغال-سنگ-آهن-معدن

زغال سنگ، یک سوخت فسیلی است که به آن دسته از مواد آلی قابل احتراق، اطلاق می‌شود که در پوسته زمین یافت می‌شوند و میلیون‌ها سال پیش، از تجزیه گیاهان در شرایط فشار بالا به وجود آمده‌اند. شناخته‌ شده‌ترین انواع زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی هستند. در میان شناخته‌شده‌ترین سوخت‌های فسیلی (نفت، زغال‌سنگ و گاز طبیعی)، زغال‌سنگ فراوان‌ترین و بیشترین امنیت عرضه را فراهم می‌کند.

لازم به توضیح است که هر کشور ترکیبی از انرژی را انتخاب خواهد کرد که به بهترین وجه نیازهای آن را برآورده نماید! و برای بسیاری از کشورهای آسیایی، این کانی سیاه رنگ، به راحتی در دسترس است و به عنوان یک منبع سوخت رو به رشد که برای رشد اقتصادی آنها ضروری است، شناخته می‌شود. 

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

زغال-سنگ-آهن-معدن

ماهیت زغال سنگ :

در واقع، زغال سنگ یک ماده بسیار رایج است که از قرن‌ها پیش، مورد بهره برداری قرار گرفته است. امروزه حدود 30 درصد از انرژی مورد نیاز جهان توسط این ماده معدنی تامین می‌شود.  به جرات می توان گفت که این محصول،  یک ماده سیاه و جامد است که اساسا از کربن تشکیل شده است و بنابراین از این نظر، یک سوخت است! از نظر علمی، هر چه محتوای کربن بیشتر باشد، ارزش این کانی، بیشتر می‌باشد، چرا که به هنگام مصرف، گرمای بیشتری تولید می‌کند.

البته با توصیف خواص فیزیکی و شیمیایی این ماده، تعاریف بسیار کامل‌تری را از این محصول می‌توان ارائه داد: زغال سنگ، نوعی سنگ است که از عنصر شیمیایی کربن مخلوط با مواد دیگر تشکیل شده و یکی از منابع اصلی انرژی است.

منشا تشکیل زغال سنگ :

این ماده  ، عمدتا زمانی تشکیل شد که جنگل‌های وسیع سرخس‌ها که 300 میلیون سال پیش روی زمین پراکنده بودند، در دوره کربونیفر عصر پالئوزوئیک از بین رفته و در باتلاق‌هایی که در آن زندگی می‌کردند، مدفون شدند. از آنجایی که زمین مخلوطی از آب و گل فاقد اکسیژن بود، گندیدگی معمول اتفاق نیفتاده و کم کم ، مقادیر زیادی از گیاهان مرده انباشته شدند و در اثر ترکیب فشار و دما، این مواد آلی به کربن تبدیل شدند.

انواع زغال سنگ :

لازم به توضیح است که بسته به فشار و دمایی که این ماده را تشکیل داده است، انواع مختلفی از این محصول را را می‌توان تشخیص داد: زغال سنگ نارس، لیگنیت، زغال سنگ (زغال سنگ قیر) و آنتراسیت. هر چه فشار و دمای اعمال شده بیشتر باشد، زغال سنگ مورد نظر، فشرده‌تر و غنی‌تر از کربن بوده و از ارزش حرارتی بالاتری برخوردار می‌باشد.

ویژگی‌های این ماده معدنی :

برخی از ویژگی‌های این ماده که موجب شده است این ماده در یک مقیاسی بزرگ به عنوان سوخت کوره‌های صنعتی ، به ویژه برای تولید فولاد و فروآلیاژها ی مختلف از جمله شمش چدن ، گندله آهن ، فرومنگنز ، فروسیلیس ، فروسیلیکو منگنز  مورد استفاده قرار گیرد، به این شرح است:

زغال سنگ فراوان و پراکنده از نظر جغرافیایی :

ذخایر کنونی زغال سنگ جهان، نزدیک به یک تریلیون تن است، که به این معنی است که ذخایر زغال سنگ تقریبا چهار برابر بیشتر از مجموع نفت و گاز است. علاوه بر این، این محصولات سوختی،  به طور گسترده توزیع می شوند. این در حالیست که سایر سوخت‌های فسیلی، مانند نفت و گاز طبیعی، در مناطق محلی‌تر و از نظر سیاسی ناپایدار، یافت می‌شوند. گفته می‌شود که در سطح جهانی، اگر پیش‌بینی‌های فعلی مصرف انرژی به‌طور اساسی اصلاح نشود، ذخایر نفت تا اواسط قرن بیست و یکم در جهان، ذخایر گاز برای حدود ۷۰ سال و ذخایر زغال سنگ برای بیش از ۲۰۰ سال وجود دارد.

امن است :

این کانی سیاه رنگ، در طبیعت به شکل پایدار وجود دارد و بنابراین امن ترین سوخت فسیلی برای حمل، ذخیره و استفاده می‌باشد. در صورت مدیریت صحیح بقایای حاصل از استفاده از این سوخت،  مشکل عمده‌ای ایجاد نمی‌کنند.

تامین آن قابل اعتماد بوده و از نظر اقتصادی قابل رقابت است :

ذخایر فراوان این کانی و توزیع جغرافیایی آن، امنیت عرضه با قیمت‌های رقابتی را برای مصرف کنندگان فراهم می‌کند، به طوری که تامین انرژی مورد نیاز صنعتی تضمین می‌شود. ذخایر نفت و گاز در مناطق خاصی متمرکز شده‌اند که برخی از آنها در حال حاضر از نظر اجتماعی و سیاسی ناپایدار هستند که ممکن است خطر خاصی از بی‌ثباتی عرضه و قیمت را به همراه داشته باشد. شایان ذکر است که هزینه فعلی تولید انرژی با زغال سنگ، در مقایسه با سایر جایگزین های موجود، یکی از کمترین هزینه‌ها می‌باشد.

استفاده از این ماده، می تواند پاک باشد :

اگرچه، هر تن زغال سنگ سوزانده شده حدود دو و نیم تن CO2 و سایر گازهای آلاینده (SO2، NOx و غیره) را در جو آزاد می‌کند، با این حال، سایر سوخت های فسیلی نیز این گازها را به میزان کم و بیش آزاد می کنند. با استفاده از فناوری هایی که امروزه در دسترس هستند، می توان این کانی سیاه رنگ، را پاک‌تر و کارآمدتر سوزانده و انتشارات آلاینده های زیست محیطی در جو را کاهش داد.

زغال-سنگ-آهن-معدن

انواع کاربردهای زغال سنگ

 زغال سنگ، یک بلوک ساختمانی حیاتی برای توسعه و یک منبع انرژی مهم در صنایع تولیدی مختلف، به ویژه صنایع تولید آلومینا، آهن، فولاد و سیمان و … می‌باشد. به بیانی دیگر، این کانی، یک ماده خام ضروری برای تولید آهن و فولاد است و به عنوان یک  انرژی کلیدی که در تولید سیمان، آلومینیوم و سایر محصولات صنعتی بسیار پر انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، 85 درصد سیمان جهان با استفاده از زغال سنگ ساخته می شود و 70 درصد فولاد تولیدی امروز از این کانی استفاده می‌کند.  از دیگر کاربردهای مهم آن، می توان به تولید آلومینا، کاغذ، مواد شیمیایی، منگنز، داروها، روتیل مصنوعی (برای ساخت رنگدانه مورد استفاده در رنگ) و شیشه اشاره کرد. همچنین از این کانی، برای ساختن موارد زیر استفاده می شود:

علاوه بر این، بسیاری از محصولات دارای زغال سنگ یا محصولات جانبی زغال سنگ می‌باشند، نمونه‌ای از این محصولات به این شرح است:

ahanmadan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *