دولومیت چیست؟ هر آنچه درباره کانی دولومیت باید بدانید!!!

دولومیت-آهن-معدن

 دولومیت، یک کانی طبیعی از کلاس کربنات‌های سنگ ساز بوده و حاوی کلسیم و منیزیم است. فرمول شیمیایی این ماده معدنی، مشابه با  CaMg[CO3]2 می‌باشد.  لازم به ذکر است که  ترکیب شیمیایی این ماده معدنی، بسته به فلز غالب موجود در آن متفاوت است. بر اساس یکی از رایج‌ترین تعریف‌های ارائه شده از این ماده ، سنگ کربناته رسوبی که بیش از 5٪ ناخالصی ندارد، دولومیت نامیده می‌شود. رایج ترین ناخالصی‌های این ماده معدنی، آهن، پتاسیم، منگنز، باریم، سرب و سایر عناصر مشخصه منطقه استخراج آن است.

آنچه در ادامه مقاله خواهید خواند

دولومیت-آهن-معدن

ماهیت دولومیت

در تشریح ماهیت دولومیت ، لازم به ذکر است که این عنصر، یک ماده کریستالی است که از رسوبات سنگ آهک، کلسیم (از جمله کربنات) و منیزیم تشکیل شده است. ترکیب دولومیت به صورت تقریبی، به این شرح است :

به عبارتی، این ماده معدنی از نظر ظاهری یک قطعه سنگی متشکل از لایه‌های مختلف از جنس کلسیم ، کربنات ، منیزیم و غیره می‌باشد. همچنین ساختار سنگ متراکم و سخت و از نظر شیمیایی بی اثر بوده و در برابر حملات اسیدی ایمن است. رنگ این ماده معدنی نیز  از زرد تا سفید متغیر بوده و با کریستال‌های شفاف در هم آمیخته است.

دولومیت-آهن-معدن

نام این ماده معدنی، در سال 1791 به افتخار کاشف این ماده ، فرانسوی دولومو، نامگذاری شده است. لازم به ذکر است که این ماده، عمدتا در سنگ های رسوبی – دولوستون یافت می‌شود. در استخراج این ماده معدنی، دو نوع ماده را می‌توان از هم متمایز نمود:

دامنه و ویژگی های کاربرد

لازم به توضیح است که مهمترین کاربرد این ماده معدنی، مربوط به استفاده به عنوان یک ماده نسوز در کوره‌های بلند برای فرآوری فولاد ، شمش چدن و انواع فروآلیاژها ی مختلف همچون فرومنگنز ، فروسیلیس ، فروسیلیکو منگنز  است و همچنین به عنوان شار برای ذوب مواد چدن استفاده می شود. علاوه بر موارد فوق، دولومیت:

همچنین، از پودر این محصول (آرد دولومیت) به میزان قابل توجهی در تولید شیشه فلوت استفاده می‌شود. همچنین این ماده خاص ، نقش مهمی در تولید انواع مصالح مورد استفاده برای ساخت محصولات ساختمانی مسکونی و تجاری دارد:

لازم به توضیح است که استحکام بالای این ماده ، تقاضای آن را در صنعت ساخت و ساز افزایش داده و ساختارهای معماری منحصر به فردی (همچون بناهای سنگی سفید، معابد، کلیساها و غیره) پدید آورده است.  

کانی-دولومیت

خواص فیزیکی و شیمیایی

در ادامه به برخی از مهم‌ترین خواص فیزیکی و شیمیایی این محصول پرداخته می‌شود:

عملکرد آرد دولومیت به عنوان یک کود زیست محیطی

آرد دولومیت، یک کانی کربناته و کریستالی به رنگ خاکستری یا سفید برفی است.  این ماده معدنی، حاوی عناصر لازم برای خاک مانند منیزیم و کلسیم بوده و برای کاهش اسیدیته خاک به صورت پودر استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که آرد این ماده معدنی، یک کود زیست محیطی درجه یک است. نیازی به افزودنی های اضافی نداشته و  می‌توان از آن به شکل خالص استفاده کرد. این کود مقاوم در برابر درجه حرارت بالا، غیر قابل انفجار و غیر سمی است.

در تفاوت بین آرد این ماده و آهک می‌توان اظهار داشت که آرد دولومیت ، به میزان 6 درصد بیشتر از آهک، حاوی کلسیم می‌باشد و همین ویژگی به رشد سریع سیستم ریشه و گیاه کمک شایانی می‌کند. همچنین آرد این ماده معدنی حاوی منیزیم است که برای فتوسنتز گیاهان ضروری است. علاوه بر این، آرد این ماده در مقایسه با آهک، علاوه بر قیمت پایین، از نظر میزان مصرف نیز بسیار مقرون به صرفه می‌باشد.

آرد-دولومیت-آهن-معدن

سایت‌های استخراج دولومیت

همانطور که قبلا اشاره شد، اولین ذخایر این ماده ، در کوه‌های آلپ توسط زمین شناس فرانسوی Deoda Grate de Dolomier کشف شد. به افتخار او، این ماده معدنی نامگذاری شد. لازم به ذکر است که فهرست کردن تمام ذخایر دولومیت دشوار است و در بسیاری از مناطق، این ماده معدنی یافت می شود. با این حال، سایت های اصلی استخراج آن عبارتند از:

همچنین، ذخایر این ماده معدنی در مناطق زیر نیز به وفور یافت می‌شود:

انواع-دولومیت-آهن-معدن

انواع دولومیت

انواع زیادی با نام مشترک “دولومیت” وجود دارد که از نظر رنگ، ساختار و ویژگی‌های متعدد دیگر، با هم متفاوت هستند. در ادبیات مربوط به این ماده معدنی، این ماده معدنی را می‌توانید با نام های مختلفی را بیابید. یکی از  طبقه بندی صورت گرفته از این ماده به این شرح است:

شایان ذکر است که تمام انواع این عنصر ، یک کانی سنگی بوده و هیچ طبقه‌بندی رسمی بین این انواع این ماده معدنی صورت نگرفته است. با این حال، برخی از انواع این ماده به دلیل گنجاندن زیاد اجزای دیگر در ساختار خود و  یا تغییر در شبکه کریستالی خود، می‌توانند نام و عنوان ویژه خود را داشته باشند. در ادامه به برخی از رایج‌ترین انواع دولومیت پرداخته می‌شود:

گراندریت

یک ماده معدنی است که رنگ صورتی دارد و حاوی منگنز است.

بروسیت

گونه ای از دولومیت است که حاوی اجزای سیدریت Fe2+CO3 (تا 10%) می‌باشد.

گورکوفیان

این ماده معدنی دارای ساختار شبکه ریز کریستالی متفاوتی می‌باشد.

کبالت

همانطور که از نام آن پیداست، این فرم دارای محتوای بالایی از کبالت است که در فرمول شیمیایی (Ca, Mg, Co) CO3 منعکس می‌شود.

منگاندولیت

این ماده، محتوی منگنز بیش از 20٪ است و همین امر موجب می شود که منگنز در این ترکیب یک ناخالصی به شمار نیامده! و  بلکه جزء اصلی دولومیت باشد.

ترولیت

یک سنگ سیاه است که در استان تروئل اسپانیا یافت می‌شود و به همین دلیل نام آن، ترولیت نامگذاری گردید.

فرودولومیت

محتوای آهن بالایی داشته و به همین دلیل، به فرمول اصلی دولومیت ، Fe2+ اضافه می‌شود.

ahanmadan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *